het lijkt mij als een organisatie van een evenement zijn zaakjes niet geregeld heeft
en jij daar wordt ingehuurd, dat je dit dan meldt bij de des betreffende gemeente?
(concluderende uit Maarten zijn materie)
want zij hebben de vergunning af gegeven en daar zal dan wel iemand hebben zitten slapen?
Dan ben je de klant voor eeuwig kwijt en mis je de kans om in gesprek te zijn, en in vervolg trajecten zaken wel te verbeteren..
Wij kiezen er voor in overleg met de klant de problemen op te lossen en achteraf een evaluatiegesprek/rapport met de klant te hebben, en de klant te laten merken dat het anders en effectiever kan, zonder dat het veel meer geld kost..
Het helpt wel als je op een evenement een paar pittige incidenten te hebben. Want dan is iedereen weer wakker..
Aan de opdrachtgevers kantVeel kan je voorkomen natuurlijk in een
zeer uitgebreid offerte traject. Waarin je de klant begeleid naar een succesvol evenement. Klanten en Organisatoren weten vaak niet wat ze eigenlijk vragen, maar soms vragen ze heel bewust alleen maar om veel jasjes, en veel brancards. om mensen van de baan af te slepen.. Aan het kennis en ervarings niveau word niet naar gevraagd, en of hulpmiddelen voldoen aan bepaalde kwaliteitseisen al helemaal niet.. En naar de ervaring van een wedstrijdarts durft helemaal niemand te vragen, want straks is er geen dokter meer die dit wil doen..
Aan de opdrachtnemers kant of onder in huurAan de andere kant heb je eerste hulp dienstverleners die naar een risico vol evenement gaan, zonder goede afspraken vooraf, en die staan er voor bijna niets. En hebben hun alleen hun persoonlijke tasje mee en een stoel en tas met brood en eigen drinken.. En die liggen te dutten, en wachten tot dat ze geroepen worden.. En kunnen dan feitelijk niets doen.. Voorbeelden te over..
De voorbeelden zijn werkelijk gebeurd, en de betrokken mensen doen hun uiterste best, echter zeggen tegen ons vaak, maar dat hebben we niet geleerd of dat mogen we toch niet doen ?
Soms gaan de meest simpele handelingen gaan vaak mis :
- Een patient met gebroken been spalken en op een brancard dragen naar de EH post. ?
- Kaaklift vast houden voor een vrijluchtweg
- Patient met gebroken been, en vermoedelijk gebroken rug in de stabiele zijligging..
- Druk met de patient bezig zijn en niet letten op hun eigen veiligheid.
- Niet uitkijken bij het oversteken van circuits, of net na een springbult oversteken..
- Met een kluitje rond een slachtoffer staan.
- Helm wel af doen, maar nekbrace niet..
- Helm niet durven af doen, maar wel bloed uit de mond halen..
- Vergeten te alarmeren
- Niet weten waar de brandblussers of andere middelen staan..
- Veel telefoneren met vriendjes en vriendinnetjes, maar niet opletten wat er om hen heen gebeurd..
En toch heb ik voor deze mensen heb ik veel respect, want ze weten het misschien niet, en ze hebben het niet geleerd in hun basis cursus, en ze willen vaak meer... De meeste mensen willen graag later evalueren, maar als je dan vraag wanneer heb je voor het laatst een herhalingles over een onderwerp gebroken benen gevolgt, dat weten ze dat niet meer..
En dan vraag ik ook wel af, hoe serieus zullen opdrachtgevers je nemen..
Mijn conclusie is ruim 20 jaar evenementen hulpverlening is dat opdrachtgevers nog veel hebben te leren, maar de eerste hulpdienstverleners ook nog erg veel werk te doen hebben.