Begaan met patient

Auteur Topic: Begaan met patient  (gelezen 5408 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Julia

• Gast
Reactie #10 Gepost op: 18 maart 2009, 13:59:23
Hallo,

Stel je voor dat je een visite met de dokter maakt, en een patient treft waarbij het totaal niet goed gaat. De patient wordt ingestuurd en wij vervolgen onze dienst.

Later op de post raken we niet uitgepraat over de gemaakte visite en zijn benieuwd naar het beloop van de patient.

Nu, aan alle andere HAP chauffeurs, ambulancepersoneel, MMT, politie en BRW ter plaatse en alle andere betrokkenen de vraag:
Wat is het beste als hulpverlener te doen: Is het mogelijk om het ziekenhuis of de huisarts te benaderen en te vragen hoe het met de patient gaat?
Is het beloop uberhaubt essentieel om te weten, of juist essentieel om de afstand te creeeren tussen wat je op het werk meemaakt en wat je in je priveleven bezig houdt.

Kortom wat zijn de ervaringen van jullie?

Groeten,
HapAmbu

Meestal neemt de huisarts contact op met de SEH, als dat tijdens mijn dienst lukt dan hoor ik ook hoe de patient het maakt. Het komt ook wel voor dat ik de huisarts achteraf spreek en dan als nog hoor hoe het met de patient gaat of is gegaan.
Persoonlijk vind ik het vooral leerzaam.
We waren onlangs als 1ste, voor de ambu's tp bij een reanimatie, samen met de huisarts gestart en de patient werd naar het ziekenhuis vervoerd. Achteraf kwamen de ambupleeg en chauf op de post langs om te vertellen hoe het met de patient ging.(en natuurlijk om een bakje koffie te halen;-) )

EM physician

• AIOS
  • Forum gebruiker
Reactie #11 Gepost op: 18 maart 2009, 21:52:58
Meestal neemt de huisarts contact op met de SEH, als dat tijdens mijn dienst lukt dan hoor ik ook hoe de patient het maakt. Het komt ook wel voor dat ik de huisarts achteraf spreek en dan als nog hoor hoe het met de patient gaat of is gegaan.

Jammer genoeg gaat het niet op elke post op deze manier, en is dit per visite en arts afhankelijk. Ik heb dit nl nog nooit meegemaakt.

Maar je vind het blijkbaar ook prettig om het verdere beloop van de patient te horen te krijgen?

Groet,

HapAmbu

Heleen Lotus

• Senior gebruiker
Reactie #12 Gepost op: 19 maart 2009, 18:24:40
Ook bij ons op de post zijn er huisartsen die later op de dag even naar het ziekenhuis bellen, maar dan puur om te kijken of de diagnose die  hij/zij gesteld had, juist was.
In de 7 1/2 jaar dat ik dit werk doe, heb ik hoogstens 2 keer na mijn dienst tijd bij de huisarts gëinformeerd naar de toestand van een patiënt. Dit omdat het een aparte ziekte beeld was.
Voor het overige vindt ik het allemaal wel best, je kan niet alles en iedereen onthouden.

SEH zustertje

• SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #13 Gepost op: 21 maart 2009, 10:57:24
ik begrijp o.a. de topic starter ook wel een beetje, want als je als HAP chauffeur werkt als bij baan, zie heel veel leer momenten voor bij gaan m.b.t. je studie.

De één of de andere chauffeur zal hier heel anders tegen aan kijken, het is mijn werk, (om even naar mij zelf te kijken zie ik dat ook zo, tuurlijk...de één of andere casus staat je nader, en dat is alleen maar gezond ;))

Julia

• Gast
Reactie #14 Gepost op: 24 maart 2009, 13:13:41
Jammer genoeg gaat het niet op elke post op deze manier, en is dit per visite en arts afhankelijk. Ik heb dit nl nog nooit meegemaakt.

Maar je vind het blijkbaar ook prettig om het verdere beloop van de patient te horen te krijgen?

Groet,

HapAmbu

Hoi HapAmbu,

Nee, ik hoef niet van elke patient die ingestuurd wordt te weten hoe het verdere beloop is gegaan.
Maar het komt voor dat een patient ingestuurd wordt zonder duidelijke diagnose en dan vind ik het interessant en leerzaam om te weten wat de uiteindelijke diagnose is.

Groet,
Julia

Venneke82

• Forum gebruiker
Reactie #15 Gepost op: 28 maart 2009, 12:45:20
Ik informeer vrijwel nooit, hoe het is afgelopen met een patient.
Doe dit alleen bij bijzondere situaties, vorige week bij een bijzonder heftige reanimatie waarbij de patient alweer bij kwam voor de ambulance tp was!

Als we dan willen informeren, kan dit op onze post via de huisarts, soms een assistente, maar ook via de cpa en of ambulancepersoneel.

Het informeren zal per post anders liggen en zeker ook wel verschillen per chauffeur/arts. Maar als je er zelf behoefte aan hebt om informatie in te winnen, moet je dit voor zover mogelijk gewoon proberen.