Tsja, de Amsterdamse striping
Blijft een terugkerend discussiepunt op het forum.
Ik ben het helemaal eens met het feit dat die Amsterdamse kleurstelling goed opvalt. Zo'n daglichtrode neus zie je als van ver aankomen bijvoorbeeld.
Maar wat mij betreft weegt het argument van uniformiteit (eenheidsworst zo u wilt
) zwaarder.
Ik denk wel dat de striping op sommige punten herzien kan worden. Bijvoorbeeld bij de ambulancestriping de kleur rood vervangen door daglichtrood (zijn de Amsterdammers ook weer blij
).
En bij de brandweer de kleur wit vervangen voor citroengeel.
Volgens mij heeft dat een veel hogere attentiewaarde. Daglichtrood en citroengeel geven immers al bijna spontaan licht in het donker
En wat ook belangrijk is, het contrast met de achtergrondkleur blijft gehandhaafd.
Daarbij zou ik de meest opvallende kleur altijd bovenaan willen doen, omdat dit eerder zichtbaar is voor achteropkomend en naderend verkeer. De striping zou daarmee dus niet meer a-symetrisch zijn.
Ik denk dat we in Nederland allang blij mogen zijn dat er zoveel uniformiteit is op dit vlak. Weinig landen die het zo consequent hebben doorgevoerd.
En misschien rijden we over een paar jaar wel in de zgn. Battenburg striping, op last van de EU.