Veel ongelukken met politieauto's

Auteur Topic: Veel ongelukken met politieauto's  (gelezen 31581 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Chris81

  • Rechercheur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 160
Reactie #120 Gepost op: 5 november 2013, 19:48:24
Citaat van: Bert65 link=msg=1217400 date=1383676374
Dat laatste vind ik geen excuus. Andere weggebruikers komen ook over dat punt en rijden nergens tegen aan. Ik ben ook artikels tegengekomen van dienders die rechtdoor rijden op een T-splitsing of "door onbekende oorzaak" in de sloot eindigen.

En ga je dit nu echt serieus laten staan?

Dus omdat anderen geen problemen hebben kan eventuele gladheid voor de politie geen excuus zijn?  Ik zal het onthouden als ik de volgende keer op weg ben naar een reanimatie of iets anders ernstigs. ... :-\
Hoofd Evenementenhulpverlening Twente Instructeur & Examinator verkeersregelaars Verkeersregelaar (landelijke aanstelling)


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #121 Gepost op: 5 november 2013, 20:31:48
koos spee modus aan....

Voor de situatie ter plaatse is er te hard gereden anders was het voertuig niet van de weg geraakt...

modus uit.

Maar ff zonder dollen, een HV voertuig onderweg naar een melding heeft altijd een groter risico om bij een ongeval betrokken te raken, en ja de politie lijkt de laatste tijd boven aan het verlanglijstje van onze lieve heer te staan, dus NEE ze hoeven het niet rustiger aan te doen we willen immers allemaal dat de HV diensten op de stoep staan voor we de telefoon ophangen.
En hoewel het misschien niet het beste excuus lijkt dat het glad zou kunnen zijn dan nog heeft, men getracht z.s.m. bij een incident te zijn danwel een incident te doen stoppen.
Bij de brandweer is een voeruig dan al snel top zwaar, bij de politie ging het net ff te snel, bij de ambulance stak er toevallig een verkeersdrempel over en ach.... bij de NS liggen er blaadjes op de rails... wat is nu je punt Bert........
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #122 Gepost op: 5 november 2013, 22:03:15

koos spee modus aan....

Voor de situatie ter plaatse is er te hard gereden anders was het voertuig niet van de weg geraakt...

modus uit.

Maar ff zonder dollen, een HV voertuig onderweg naar een melding heeft altijd een groter risico om bij een ongeval betrokken te raken, en ja de politie lijkt de laatste tijd boven aan het verlanglijstje van onze lieve heer te staan, dus NEE ze hoeven het niet rustiger aan te doen we willen immers allemaal dat de HV diensten op de stoep staan voor we de telefoon ophangen.
En hoewel het misschien niet het beste excuus lijkt dat het glad zou kunnen zijn dan nog heeft, men getracht z.s.m. bij een incident te zijn danwel een incident te doen stoppen.
Bij de brandweer is een voeruig dan al snel top zwaar, bij de politie ging het net ff te snel, bij de ambulance stak er toevallig een verkeersdrempel over en ach.... bij de NS liggen er blaadjes op de rails... wat is nu je punt Bert........
Het komt lullig over wat ik schreef maar ik reageerde op een opmerking.
Volgens dat zelfde Speemodus hebben de hulpverlerleners een uitgebreide rijopleiding gehad. Dan mag je verwachten dat ze het voertuig beter beheersen dan de gewone man. Als een hulpverlener, ik heb het niet over Velsen, bij een splitsing rechtdoor rijdt of op een rechte weg in de naast de rijbaan gelegen sloot terecht komt, plaats ik toch een klein vraagtekentje.
Ik ontken niet dat het risico voor een HV ietwat groter is dan dan voor een ander maar met een betere opleiding kan je toch verwachten dat het rijgedrag er bovenuit steekt.


JAB

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 314
Reactie #123 Gepost op: 5 november 2013, 22:15:08
Citaat van: Chris81 link=msg=1217408 date=1383677304
En ga je dit nu echt serieus laten staan?

Dus omdat anderen geen problemen hebben kan eventuele gladheid voor de politie geen excuus zijn?  Ik zal het onthouden als ik de volgende keer op weg ben naar een reanimatie of iets anders ernstigs. ... :-\

Zeker van belang! Maar als je onderweg bent naar een reanimatie is het wel de bedoeling dat je daar arriveert. En niet zelf een ambulance nodig hebt! En ook zonder de gele rijders ben je in elk geval niet meer de hulpverlener aldaar. Kan nooit een excuus zijn voor erg snel rijden gezien de verkeers- of wegsituatie.
Hoe goed bedoeld ook.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #124 Gepost op: 5 november 2013, 22:16:17
Citaat van: Bert65 link=msg=1217400 date=1383676374
Dat laatste vind ik geen excuus. Andere weggebruikers komen ook over dat punt en rijden nergens tegen aan. Ik ben ook artikels tegengekomen van dienders die rechtdoor rijden op een T-splitsing of "door onbekende oorzaak" in de sloot eindigen.
Op zich heb je gelijk, maar we weten niet wat de spoed van de melding was en ik en anderen hebben ons ter plaatse verbaast over de gladheid van het wegdek. Dus ja, de chauffeur moet er rekening mee houden, maar de gladheid was onverwacht.


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #125 Gepost op: 5 november 2013, 23:04:25

Op zich heb je gelijk, maar we weten niet wat de spoed van de melding was en ik en anderen hebben ons ter plaatse verbaast over de gladheid van het wegdek. Dus ja, de chauffeur moet er rekening mee houden, maar de gladheid was onverwacht.
Nee hoor, er was gewaarschuwd voor plaatselijke gladheid. Toch grijpen jullie terug op dit ene artikel en niet de andere zaken waar het wegdek niet glad was.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #126 Gepost op: 5 november 2013, 23:27:24
Citaat van: Bert65 link=msg=1217461 date=1383689065
Nee hoor, er was gewaarschuwd voor plaatselijke gladheid. Toch grijpen jullie terug op dit ene artikel en niet de andere zaken waar het wegdek niet glad was.
Ja, er zijn weleens aanrijdingen met dienstvoertuigen. Net zoals er aanrijdingen zijn met gewone auto's. Welk punt probeer je te maken?
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #127 Gepost op: 5 november 2013, 23:35:38


Als je zegt dat er de laatste tijd nogal wat politie auto's plat gereden worden dan is dat zeker waar
Ik reageer op dit stukje.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #128 Gepost op: 5 november 2013, 23:40:21
Citaat van: Bert65 link=msg=1217467 date=1383690938
Ik reageer op dit stukje.
Mooi.

Ik baseer mijn mening niet op het aantal nieuwsberichten over botsingen met dienstvoertuigen. Ik neem aan dat er vast ergens iemand is die er een officiële telling aan waagt. Als die uitwijst dat er inderdaad meer ongevallen zijn dan lijkt mij dat reden voor onderzoek. Tot die tijd...  :-X
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #129 Gepost op: 5 november 2013, 23:51:10
Citaat van: Red link=msg=1217468 date=1383691221
Ik neem aan dat er vast ergens iemand is die er een officiële telling aan waagt.

Ik neem aan dat ergens in de toekomst wel weer een soortgelijk berichtje over 2012 en 2013 zal verschijnen, zie ook de laatste zin.  ;)

Citaat van: Live link=msg=1111439 date=1357246368
Minder schade en minder gewonden

http://www.politie.nl/nieuws/2013/januari/3/00-minder-schade-en-minder-gewonden.html
Laatste update: 03-01-2013 | 10:14

Nederland - Bij aanrijdingen, waarbij politievoertuigen waren betrokken, liepen in 2011 37 burgers verwondingen op. Van hen raakten 11 zwaargewond, terwijl 1 man overleed. In 2010 raakten nog 42 burgers (licht- tot zwaar)gewond. Drie politieagenten liepen in 2011 zwaar letsel op, terwijl twee agenten tijdens hun dienst door een aanrijding overleden.

Minder schademeldingen
In 2011 nam ook het aantal meldingen over schade aan politievoertuigen iets af tot 9.538. In 2010 lag dat aantal op 9.630. Bij verreweg de meeste schades ging het om eenzijdige, lichte materiële schade. Het aantal schades, verhaalbaar op derden, daalde eveneens: van 1.955 in 2010 tot 1.866 in 2011.

Eén per auto
Het aantal schadegevallen lijkt hoog, maar als de cijfers worden afgezet tegen het gegeven dat politievoertuigen intensief worden gebruikt, onder meer bij spoedmeldingen en achtervolgingen, dan gaat het om pakweg 1 schademelding per voertuig per jaar. Verreweg de meeste schade is eenzijdige, lichte materiële schade.

Parkeersensoren en sidebars
Het op peil houden van de rijvaardigheid van agenten blijft onverminderd belangrijk. De politie is het afgelopen jaar blijven investeren in het om de drie jaar verplicht volgen van rijvaardigheidstrainingen voor agenten.

Daarnaast worden nieuwe politievoertuigen opgeleverd met preventieve voorzieningen als parkeersensoren en sidebar. De technische voorzieningen en verplichte rijvaardigheidstraining moeten leiden tot minder schades. In 2012 zijn de eerste nieuwe politievoertuigen opgeleverd. Het aantal politievoertuigen nam toe van 12.993 in 2010 tot 14.133 in 2011. De meeste daarvan (10.500) zijn personenauto’s, met name voor de noodhulp.

Eén verzekeraar
In 2011 waren politiekorpsen aangesloten bij verschillende verzekeraars. Sinds 1 januari van dit jaar zijn, middels een Europese aanbesteding, alle korpsen aangesloten bij één verzekeraar. Deze neemt de administratieve lasten over en registreert elk schadegeval waarbij een politievoertuig is betrokken.
Samen sterk in de hulpverlening!