Veel ongelukken met politieauto's

Auteur Topic: Veel ongelukken met politieauto's  (gelezen 31952 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #20 Gepost op: 18 maart 2009, 22:52:47
Wat mij heel erg opviel is dat de politie volgens het artikel 12.000 voertuigen bezit. Dat is toch wel heel erg veel. Dat is voor elke 4 dienders een voertuig. Op ons wijkteam hebben we voor 80 man 4 auto's en 2 motoren.  Vind het dus wel heel erg veel.

Wij hadden op ons wijkteam vorig jaar twee ernstige aanrijdingen, beiden met een spoedrit. Buiten dat word er bijna wekelijks wel kleine schades gerden(vooral parkeer schades).

MVG
Mike


pelagiapeil

  • Gast
Reactie #21 Gepost op: 18 maart 2009, 23:54:03
het lijkt mij een goed idee dat de schade uit het voorbeeld,2 auto's in de prak wegens een vechtpartij,op de vechters verhaald moet kunnen worden


stln01

  • chemisch analist/ vrijw. bedrijfsbrandweer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 221
Reactie #22 Gepost op: 19 maart 2009, 01:03:02
Maar goed ... waar gewerkt wordt worden fouten gemaakt ... en als het een aanrijding tussen twee politiewagens is wordt het nieuws al snel wat spectaculairder gebracht.
440 burgers en 43 agenten gewond. Waar gewerkt wordt.. ja ja.
Citaat van: Jerommeke88
de meeste schade's die ik tot nu toe heb gezien zijn de paaltjes, hekjes en parkeerschade's, de kleinere schade's dus (bumper, side-bar, deur etc.)
Oké, maar 440 burgers gewond, daar schrik ik echt wel van! Da's niet van een paaltje.

Citaat van: CMKmaat
Speciale rijlessen worden amper gevolgd, want van de 20.000 agenten die daarvoor in aanmerking komen, zaten er slechts 1.200 in de lesauto...
Hoeveel jaar rijervaring moet een agent eigenlijk hebben om een dienstauto te besturen?
Citaat van: Ron-Almere
Maar laten we eens gaan kijken naar ongevallen waarbij een bus,(snel)tram, vrachtwagen of koerier zijn betrokken.
Appels met peren vergelijken denk ik, van een agent mag je verwachten dt hij/zij een gedegen rijopleiding heeft gehad.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #23 Gepost op: 19 maart 2009, 01:09:57

Appels met peren vergelijken denk ik, van een agent mag je verwachten dt hij/zij een gedegen rijopleiding heeft gehad.

En dat is nou juist het hete hangijzer: die opleiding schiet tekort volgens de politiebond en voor de verbeterde cursus wordt te weinig tijd vrijgemaakt door te weinig capaciteit.


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #24 Gepost op: 19 maart 2009, 11:21:34
Wil hier ook nog wel een duit in het zakje doen... geen speciale politie uitvoeringen van de voertuigen waar de politie mee rijdt.  Rij-opleiding als er inderdaad capaciteit voor is. De komende jaren dus nog niet, bijna elk korps in Nederland kampt met een tekort van ongeveer 20 a 25 % in de BPZ, jawel daar waar de prio 1 ritten voornamelijk worden uitgevoerd...

Dus...wederom willen de hoge heren van de politie en de politiek voor een dubbeltje op de eerste rang zitten.. en zo werkt het dus niet...

1. Gedegen rijopeiding, ala de pra1 en pra2 mogelijk met vervolg als een vro, niet zoals de huidige broa die ik van matige kwaliteit vindt

2 Speciaal uitgevoerde politie voertuigen voor de BPZ. (stalen remleidingen, grotere geventileerde remschijven, runflat tires, afgesloten gedeelte om de Ve's te vervoeren en zo kan ik nog wel even doorgaan.)

K wordt hier een beetje verdrietig van.. en dan helemaal met die reactie van guusje ter dorst... (sorry baas) ter horst...
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


erik 67

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,622
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #25 Gepost op: 19 maart 2009, 17:30:41
Extra rij-opleiding voor brokken makende politie
donderdag 19 maart 2009 | 08:19 | Laatst bijgewerkt op: donderdag 19 maart 2009 | 14:33


APELDOORN - Politiekorpsen staan voor een dilemma; meer blauw op straat of het op peil houden van de rijvaardigheid van agenten.


Veel korpsen kiezen voor het eerste, met als gevolg dat er steken vallen in de rijvaardigheid. Tussen jaren 2004 en 2007 kwamen door ongevallen met politievoertuigen tien agenten en een burger om. In totaal raakten 43 agenten en 440 burgers gewond.

Op de politieacademie in Apeldoorn leren agenten tijdens meerdaagse cursussen rijden in politievoertuigen. Het gaat om een basiscursus, aangevuld met les in rijden op hoge snelheid, door rood licht rijden en snel keren. In Apeldoorn staat ook een rijsimulator die gevaarlijke situaties nabootst.

Sinds 2006 is er ook een aanvullende cursus in Lelystad, waar de politiemensen eenmaal per twee tot drie jaar hun rijkunsten op peil houden.

Het aantal agenten dat die cursus volgt, blijft achter bij de verwachtingen, zegt Rien van Burg, teamleider Politiële Rijtaken Noord- en Oost-Nederland.

De aanvullende cursus duurt vier uur per agent. "Tel daar de reistijd bij op en een agent is een groot deel van de dag niet inzetbaar. Korpsen willen hun agenten niet zo lang missen", aldus Van Burg. In Lelystad is capaciteit om jaarlijks 20.000 agenten hun aanvullende cursus te geven.

In Nederland liepen in 2007 ongeveer 16.000 agenten rond zonder aanvullende cursus, meldt politiebond NPB. Van Burg wil alles op alles zetten op de achterstand in te lopen. "Korpsen nemen zelf ook maatregelen. De academie stuurt regelmatig rijdocenten naar de korpsen toe om de rijvaardigheid op peil te houden. Ook nemen korpsen zelf instructeurs in dienst."

De Raad van Hoofdcommissarissen van politie erkent dat de aandacht voor de extra rijvaardigheden is verslapt. De korpschefs gaan ervoor zorgen dat eind dit jaar alle korpsen hun mensen hebben aangemeld voor zo'n cursus.

Eerste prioriteit is om de 'gewone' agenten de training van de politieacademie in Lelystad te laten volgen, omdat zij het meest intensief op de weg zitten. Dat zijn er naar schatting 20.000.

Daarna komen de meer gespecialiseerde politiemensen aan de beurt, onder wie bij voorbeeld rechercheurs.

Het totale wagenpark van de politie bestaat uit ruim 13.000 auto's, busjes en motoren. Daarvan bevinden zich er circa 9500 24 uur per dag op de weg.

De aard van de ongevallen waarbij tussen 2005 en 2007 tien politiemensen omkwamen, loopt zeer uiteen. Het woon-/werkverkeer is erin meegenomen en ook bij voorbeeld een dodelijk ongeval tijdens een oefening. Een keer werd een agent op een vluchtstrook doodgereden en drie politiemensen stierven toen hun auto te water raakte.

http://www.destentor.nl/regio/apeldoorn/4685362/Extra-rijopleiding-voor-brokken-makende-politie.ece


mon3aantje

  • Inspecteur, Politie eenheid Den Haag
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
Reactie #26 Gepost op: 19 maart 2009, 19:44:13
Er vallen in de diverse media diverse verhalen te lezen over de aanvullende rijopleiding voor agenten welke in Lelystad gegeven wordt. Ik maak er een beetje uit op dat als de collega's daar geweest zijn het aantal aanrijdingen drastisch minder zal worden.
Ik ben vorig jaar een middagje aanwezig geweest in Lelystad voor deze "rijopleiding". Ik kan uit eigen ervaring hier dus beschrijven dat je aan dat middagje echt heel erg weinig hebt. De middag bestaat uit de volgende punten:

- Powerpoint presentatie
- 45 min remproef en uitwijken op droog wegdek
- 45 min remproen en uitwijken op nat wegdek
- 45 min bochten techniek
- 45 min Parcours rijden (oa slalommen, inparkeren, achteruit rijden en file parkeren)

Daarbij de aantekening dat je in een dienstvoertuig rijdt samen met een collega. Van de 45 min zit je dus zelf maar ongeveer 20 min achter het stuur.

Ook is het een examen. Je moet het parcours binnen een bepaalde tijd afleggen anders krijg je een onvoldoende, je moet de bochten met een bepaalde snelheid inrijden en laten zien dat je kan versnellen in de bocht en de bocht op de juiste manier weet aan te snijden. Je mag dus 20 min achter het stuur zitten per onderdeel en in die tijd moet je ook "examen" doen.
Je leert er dus helemaal niks! Je laat alleen even je kunstje zien en dan mag je weer naar huis. Scoor je onvoldoende op een bepaald onderdeel geeft de politieacademie een advies aan het korps. Dit advies kan bestaan uit oa : een rijopleiding doen, met een ervaren collega in de praktijk een rondje rijden of een nieuwe rijtest in Lelystad. Nou met dat advies doet het korps dus echt helemaal niks. Geen geld en ook totaal geen tijd voor. Bij mij op bureau is denk ik pas 20% van de collega's naar Lelystad geweest voor de 4 uurtjes je kunstje laten zien. Laat staan dat het korps je een aanvullende rijopleiding gaat geven.
Dat de kranten het middagje lelystad beschrijven als het ei van Columbus is iets wat totale onzin is. Ik heb er in ieder geval helemaal niks geleerd. Voor de collega's die zakken zal de onzekerheid in het verkeer alleen maar toenemen. Ze krijgen zwart op wit op papier dat ze gezakt zijn en vervolgens krijgen ze geen opleiding om toch aan de competenties te gaan voldoen.

Al schrijven de kranten nog zo veel over dit onderwerp we zitten gewoon veelste krap in het blauw. De noodhulp kan maar met pijn en moeite worden gewaarborgd. Voor opleidingen is totaal geen tijd beschikbaar. Het enige wat zal helpen is dat Den Haag met een grote zak geld over de brug gaat komen en er zorg voor gaat dragen dat er meer collega's worden aangenomen zodat de druk wat afneemt en collega's weer opleidingen kunnen gaan volgen.


brimbrammer

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 177
  • BRANDWEER
Reactie #27 Gepost op: 19 maart 2009, 20:18:38
Zo,n middagje rijopleiding is inderdaad niet de oplossing, dat is absoluut waar maar je heb wel de kans om dingen te doen/ervaren zoals je ze op de openbare weg niet snel even zal uitproberen en in bepaalde noodsituaties kan je hier soms toch je voordeel uithalen omdat je de handelingen als eens ervaren heb in een veilige omgeving (slipbaan).
De bekende ei is het zeker niet nee, dat is zonder meer waar maar ben wel van mening dat je zo,n middagje wel moet ervaren als is het zeker te kort om je rijvaardigheid te verbeteren.


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #28 Gepost op: 20 maart 2009, 06:30:07
persbericht van ons intranet tbv de pers:

Politieagenten Zaanstreek-Waterland goede chauffeurs

De politieagenten van Zaanstreek-Waterland hebben een gedegen rij-opleiding gehad. Dat blijkt uit de schadecijfers over de afgelopen drie jaar. Agenten van de regiopolitie Zaanstreek-Waterland zijn in de periode van 2005 tot en met 2008 niet betrokken geweest bij aanrijdingen waarbij doden of gewonden zijn gevallen.

Het korps krijgt jaarlijks te maken met 100 tot 120 aanrijdingen met geringe schade. In acht van de tien gevallen gaat het om kleine aanrijdingen door snelle acties tijdens noodhulp. In 2008 was één dienstauto total loss. Tijdens gladheid raakte de auto te water.

Elke dienstauto is voorzien van een zogenaamde 'black box'; een apparaat dat de gegevens van een aanrijding vastlegt. Na de aanrijding worden de details uitgelezen, wat bijdraagt aan het bepalen van de exacte toedracht.

Het korps Zaanstreek-Waterland heeft sinds 2001 een eigen rijopleiding voor agenten. Twee instructeurs hebben een speciale certificering om politieagenten op te leiden.
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #29 Gepost op: 21 maart 2009, 15:25:56
Schades omlaag dankzij rijopleidingen in Brabant-Noord
's-Hertogenbosch, 18-03-2009

De politie Brabant-Noord heeft mede dankzij haar rijopleidingen de schade door aanrijdingen van dienstvoertuigen aan derden drastisch kunnen terugbrengen.
 
Hogere rijvaardigheid
Politiemensen zitten dag en nacht langs de weg en moeten rijden onder de meest uiteenlopende omstandigheden. Het rijden met gebruik van optische- en geluidssignalen naar spoedeisende meldingen onder alle omstandigheden is daar een goed voorbeeld van. Van de gemiddelde agent wordt daarom een hogere rijvaardigheid vereist.

Plan
In 2005 startte een projectgroep onder de naam "Veilig thuiskomen in Brabant-Noord" met plannen voor een nieuw type rijopleiding. Uitgangspunten waren daarbij o.a. risicoperceptie, risicobewust gedrag, schade-en ongeval preventie, integratie van de rijopleiding in de beroepsvaardigheidstrainingen, training on the job. De Politieacademie kon op dat moment niet voldoen aan onze wensen, namelijk trainen in het eigen werkgebied. In tegenstelling tot de academie wilde de regio Brabant-Noord rijtraining geven in het eigen werkgebied. Voordelen daarvan zijn geen ongewenste reistijd, coaching in de praktijk en niet op een circuit en training in hetzelfde type surveillancevoertuig.

Praktijk
Politiemensen in de regio Brabant-Noord zijn de afgelopen periode middels interne communicatie en e-learning bewust gemaakt van de gevaren die aan het rijden onder uitlopende omstandigheden verbonden zijn. In juni 2008 is Brabant-Noord gestart met de werkelijke rijopleiding. Vooralsnog is 3 jaar uitgetrokken om 860 politiemensen te laten deelnemen aan de nulmeting en voortgezette rijopleiding. Inmiddels zijn sinds die tijd al 350 van deze mensen opgeleid. Het opleidingstraject zal vermoedelijk sneller zijn afgerond. De rijopleiding wordt gegeven door instructeurs van de Politieacademie in het eigen werkgebied van de agent. De auto blijft op het moment van de instructie gewoon inzetbaar voor de surveillancedienst, dus er gaat geen reistijd verloren en de collega blijft inzetbaar. Als vervolg op de rijopleiding komen er op termijn nog verdere applicaties.

Collega's die vanaf de politieopleiding komen krijgen sowieso een rijopleiding van drie dagen, waarbij surveillancetechniek/vaardigheden, achtervolgingsprocedure en het rijden met optische-en geluidssignalen getraind wordt.

Schadebedragen
In 2005 bedroeg de schade veroorzaakt door dienstvoertuigen aan derden nog € 86.000,=, na een gestage daling zijn is het schadebedrag in 2008 teruggebracht naar € 11.600,= (peildatum 1/11/2008)

Interesse
Een aantal politieregio's hebben inmiddels belangstelling getoond voor het Brabantse model.