Veel ongelukken met politieauto's

Auteur Topic: Veel ongelukken met politieauto's  (gelezen 31968 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #100 Gepost op: 4 januari 2013, 16:41:02
Als ik het gemiddelde koeriersbusje bekijk dan zitten daar ook heel wat schades op. Schades die jij en ik ook betalen via ons pakketje. Een schade per auto per jaar valt dus zeer mee. En shit paaltje komt bij ons wel eens voor omdat wij de auto anders parkeren en gebruik maken van andere paden dan de gemiddelde weggebruiker. Als ik een spoedrit heb en de auto moet op de stoep dan gaat dat afhankelijk van de melding wel eens minder zacht dan normaal. Als daarbij een velg krom slaat is dat de schade. Maar die schade kan wel een leven redden...

Begrijp ik, vandaar dat het mij ook eerlijker lijkt om de schade per aantal kilometers en "soort" rit te bekijken.
Dat er belasting geld gaat naar schade aan politie voertuigen is op zich natuurlijk niet erg, ook niet als dat meer mocht zijn dan naar andere instellingen. Maar het is ook te makkelijk om te zeggen "het is maar gereedschap" of "ach een paaltje".
Ik denk dat men binnen de Politie organisatie best wel zelf in staat is om te beoordelen of schade een "ongelukje" / "bewust genomen risico" is, of dat het gevolg is van onverantwoord omspringen met staats eigendommen. Personen die vooral in de laatste categorie vallen, zullen dat waarschijnlijk wel merken bij hun functionerings gesprek...

De vergelijking met een koeriersbedrijf gaat niet echt op, want daar zal oplopende schade leiden tot hogere prijzen. En dus zal een bedrijf met veel schade het afleggen tegen de concurrentie. (Er is dus een incentive om minder schade te rijden.) Bovendien kies ik er zelf voor, om die prijs wel of niet te betalen.
Maar goed, ik vind dat je gebruik van politie voertuigen helemaal niet kan (of moet willen) vergelijken met het bedrijfsleven.......
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


HAVP

  • Blauw
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 568
Reactie #101 Gepost op: 4 januari 2013, 17:43:37
In geval 2 gebruikt een agent het gereedschap dat hij heeft om iemand te stoppen. Is derhalve geen ongeluk als in 'aanrijding/ongeval'.

Reken maar dat die wel meetelt. Ook een opzettelijke aanrijding is een aanrijding.


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #102 Gepost op: 4 januari 2013, 23:51:34
Maar goed, ik vind dat je gebruik van politie voertuigen helemaal niet kan (of moet willen) vergelijken met het bedrijfsleven.......

Amen..

Ja er wordt schade gereden, Ja er wordt ook onnodig schade gereden, hoe groot dat getal is, blijft speculeren. Blijft dat politie-voertuigen gereedschap is. Weliswaar duur gereedschap, maar gereedschap. Als dat betekent dat je dit moet gebruiken dan wil er wel eens gereedschap sneuvelen. Het is nooit de opzet om dit te doen, maar het moet ook geen reden zijn om je gereedschap niet te gebruiken... extra training/ opleiding in het gebruik als gereedschap kan geen kwaad... maar ach... he als je als professionele organisatie 32 uur geeft per jaar om te trainen en te toetsen, dan kun je je voorstellen dat er zaken bij inschieten. Maar... dat is een andere discussie.

Ja... ook ik heb wel eens schade gereden. Nodig en onnodig...vergeet niet... ook de 50000 professionals die bij de politie werken zijn net mensen, ze halen adem, moeten naar het toilet, en maken net als veel andere mensen die werken wel eens een fout...

Als de politie geen schades meer rijdt, dan moet de burger zich zorgen maken... 8)
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


HAVP

  • Blauw
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 568
Reactie #103 Gepost op: 5 januari 2013, 12:15:35
Als de politie geen schades meer rijdt, dan moet de burger zich zorgen maken... 8)

En zo is het maar net! Want als de politie dat niet meer doet mag diezelfde burger zich afvragen of de politie wel het onderste voor haar uit de kan haalt mocht dit nodig zijn.


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #104 Gepost op: 8 januari 2013, 00:11:48
En zo is het maar net! Want als de politie dat niet meer doet mag diezelfde burger zich afvragen of de politie wel het onderste voor haar uit de kan haalt mocht dit nodig zijn.

En daarbij... 50000 politiemensen, in 10.500 noodhulpvoertuigen, 24 uur, 7 dagen in de week... tja...de schades zijn vervelend, maar het is nog steeds menselijk om fouten te maken...
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


I1985

  • Monteur Laad/los
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 242
Reactie #105 Gepost op: 9 januari 2013, 16:17:48
Tja om maar met een cliché te beginnen.... Agenten zijn net mensen  ::)

Natuurlijk zou het mooi zijn als er minder schade wordt gereden. Maar uitgezet tegen het aantal kilometers, vind ik het erg meevallen. Ook zou ik wel benieuwt zijn naar het gemiddelde schade bedrag, en dan met name van de niet verhaalbare schades. Maak daar een schadebedrag per gereden km van. En het zou mij niks verbazen wanneer onze heren en dames in het blauw gelijk of zelfs beter scoren dan de gemiddelde Nederlander. Ondanks het hogere risico dat het vak met zich mee brengt. Om dit juist te vergelijken zal dan misschien wel weer lastig zijn aangezien er genoeg mensen zijn die een deuk van een paaltje oid niet (laten) repareren. Waar dit bij politievoertuigen wel geregistreerd en gerepareerd wordt.

Persoonlijk zou ik me dan eerder druk maken om schades van brandweer en defensie die ik op het werk voorbij zie komen. Met enige regelmaat grote schades aan voertuigen met zeer weinig draaiuren. En dan vaak ook nog tijdens oefeningen. Maar goed... das weer een heel ander onderwerp...


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #106 Gepost op: 16 maart 2013, 02:19:42
In het kader van dit topic;

Hoorde recent dat de nieuwe politie-opleiding een nieuwe rij-opleiding heeft met nog maar 4 (!!) dagen rij-opleiding. Na 4 dagen scholing mogen nieuwe politie-agenten dus met OGS de straat op....
Toch vreemd als je ziet hoeveel energie er de laatste tijd in dit onderwerp wordt gestoken... :(
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


zijlvaart67

  • Verkeerspolitie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 395
Reactie #107 Gepost op: 16 maart 2013, 03:44:17
Het onderwerp is weggezakt en totaal niet interessant meer; de nationale politie en de bijbehorende reorganisatie zijn nu 'hot'.  

Vallen er weer een keer dooien, dan gaat de hoofdcommissaris weer wat roeptoeteren over de rijvaardigheid.

De waan van de dag..
העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי


crosslee

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 218
Reactie #108 Gepost op: 16 maart 2013, 13:47:22
In het kader van dit topic;

Hoorde recent dat de nieuwe politie-opleiding een nieuwe rij-opleiding heeft met nog maar 4 (!!) dagen rij-opleiding. Na 4 dagen scholing mogen nieuwe politie-agenten dus met OGS de straat op....
Toch vreemd als je ziet hoeveel energie er de laatste tijd in dit onderwerp wordt gestoken... :(

Ik hoor niks nieuws! Ik heb x2 2 dagen sturen gehad en 2x 2dagen theorie.
We worden ook maar 2x per jaar getoetst op onze schietvaardigheid en daarna de rest van het jaar de straat opgestuurd met een vuurwapen. Snap de paniek niet zo erg. ;)


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #109 Gepost op: 16 maart 2013, 22:35:38
Ik hoor niks nieuws! Ik heb x2 2 dagen sturen gehad en 2x 2dagen theorie.
We worden ook maar 2x per jaar getoetst op onze schietvaardigheid en daarna de rest van het jaar de straat opgestuurd met een vuurwapen. Snap de paniek niet zo erg. ;)

De BROA zoals in het onderwijs van PO2002 bevatte 2 x een x-aantal dagen rijopleiding.
x-aantal dagen BROA-A (van AnaarB, bijzondere verrichtingen etc). x-aantal dagen BROA-B (vrijstellingen, inhalen etc.).
Ik meende dat ik toen 2 x 4 dagen heb gehad.

Toch vreemd dat er voor wat betreft dit onderwerp de laatste tijd héél veel media-aandacht is geweest en dat er tijdens het ontwikkelen van een nieuwe opleiding als een van de eerste dingen gesneden wordt in de rij-opleiding  ::)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !