Als ik het gemiddelde koeriersbusje bekijk dan zitten daar ook heel wat schades op. Schades die jij en ik ook betalen via ons pakketje. Een schade per auto per jaar valt dus zeer mee. En shit paaltje komt bij ons wel eens voor omdat wij de auto anders parkeren en gebruik maken van andere paden dan de gemiddelde weggebruiker. Als ik een spoedrit heb en de auto moet op de stoep dan gaat dat afhankelijk van de melding wel eens minder zacht dan normaal. Als daarbij een velg krom slaat is dat de schade. Maar die schade kan wel een leven redden...
Begrijp ik, vandaar dat het mij ook eerlijker lijkt om de schade per aantal kilometers en "soort" rit te bekijken.
Dat er belasting geld gaat naar schade aan politie voertuigen is op zich natuurlijk niet erg, ook niet als dat meer mocht zijn dan naar andere instellingen. Maar het is ook te makkelijk om te zeggen "het is maar gereedschap" of "ach een paaltje".
Ik denk dat men binnen de Politie organisatie best wel zelf in staat is om te beoordelen of schade een "ongelukje" / "bewust genomen risico" is, of dat het gevolg is van onverantwoord omspringen met staats eigendommen. Personen die vooral in de laatste categorie vallen, zullen dat waarschijnlijk wel merken bij hun functionerings gesprek...
De vergelijking met een koeriersbedrijf gaat niet echt op, want daar zal oplopende schade leiden tot hogere prijzen. En dus zal een bedrijf met veel schade het afleggen tegen de concurrentie. (Er is dus een incentive om minder schade te rijden.) Bovendien kies ik er zelf voor, om die prijs wel of niet te betalen.
Maar goed, ik vind dat je gebruik van politie voertuigen helemaal niet kan (of moet willen) vergelijken met het bedrijfsleven.......