Ik zat zo te denken brimbrammer dat je met een TAS echt niet zo hard kan rijden als een politiewagen.
Omdat het optrekken niet zo snel gaat, omdat je al langzamer de bochten moet nemen etcetc. Daardoor is de kans op een ongeval naar mijn idee veel kleiner.
Ik heb geen idee of voor de politie dezelfde regels gelden als voor het prio 1 rijden met een brandweervoertuig maar ik zie toch regelmatig dat het echt veel harder gaat dan de maxsnelheid +20 bij de politie.
Dat krijg je met een TAS echt niet snel voor elkaar. Daardoor heeft het overige verkeer dus meer tijd om een goede beslissing te maken.
Want daar zit hem denk ik het grootste probleem. Je moet niet vergeten dat 9 van de 10 andere verkeersdeelnemers precies datgene doet wat niet logisch is als ze je zien aankomen.
Ik begrijp zeker wat je bedoel maar vrees dat je niet begrijp waar ik heen wilde.
We zijn het er beiden over eens dat procentueel gezien de politie de meeste ongevallen heeft, mijn vraag hierop is of iemand cijfers weet van de andere hulpdiensten.
Dat je mij het verschil tussen een TS van 12.000kg of een politie wagen van 1200kg niet hoef uit te leggen lijkt me duidelijk.
Buiten het verschil in snelheid is het wel een feit dat een TS lastiger door het verkeer is te sturen dan een politie wagen, zo heeft iederen hulpdienst zijn eigen risico punten in het verkeer.
Aan de andere kant rijd een TS lang niet zo vaak prio1 ritten als de gemiddelde politiewagen dus vandaar dat ik graag cijfers wilde zien van iemand die dat toevallig weet.
Maar om het even op een rijtje te zetten zoals ik het nu zie.
Politie maakt veel prio1 kilometers met veel wagens waarbij de meeste onverwachte veranderingen plaats vinden tijdens de rit.
Ambulance maakt meeste prio1 (A) ritten maar duidelijker van A naar B.
Brandweer maakt minste prio1 ritten maar ondanks soort voertuigen (gewicht en dergelijke) wel heel risicovol, mede omdat ook hun snelheid vaak hoog ligt (denk hierbij aan 70a 80 km/u binnen bebouwde kom (wettelijk max 70)).