Veel ongelukken met politieauto's

Auteur Topic: Veel ongelukken met politieauto's  (gelezen 31987 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #40 Gepost op: 26 oktober 2009, 12:13:05
Politie betrokken bij veel ongelukken

http://www.parool.nl/parool/nl/4/AMSTERDAM/article/detail/265543/2009/10/26/Politie-betrokken-bij-veel-ongelukken.dhtml
26-10-09 11:43

AMSTERDAM - Politievoertuigen in en om Amsterdam zijn de laatste drie maanden betrokken geweest bij een reeks van minimaal vijf aanrijdingen. Daarbij vielen drie (ernstig) gewonden en twee doden. De politie onderzoekt of dit aantal afwijkt van het aantal in andere jaren.

De dodelijke aanrijding waarbij donderdag een vrouw op een zebrapad in Amsterdam-Zuid werd geschept door een motoragent, is de laatste in die reeks.

De 32-jarige motoragent die betrokken was bij dat incident, heeft verklaard door rood te zijn gereden, volgens getuigen zonder zwaailicht en sirene.

Het 41-jarige slachtoffer, de van oorsprong Amerikaanse Jennifer Mary Nolan, moeder van twee kinderen, overleed in de nacht van vrijdag op zaterdag. Zij stak donderdagmiddag het zebrapad bij de kruising Stadionweg/Diepenbrockweg over toen ze werd aangereden.

De agent is niet aangehouden, zoals soms wel gebeurt na een ernstig ongeval. Dat was voor het onderzoek niet nodig, aldus het Openbaar Ministerie, omdat hij een verklaring heeft afgelegd over de toedracht. Hij is niet officieel geschorst. ''Dat hoefde niet omdat hij heeft aangegeven dat hij niet in staat is zijn werk uit te voeren zolang het onderzoek naar het incident loopt.'' Het is niet bekendgemaakt waarheen de agent op weg was.

Eerder deze maand raakte een 39-jarige scooterrijdster ernstig gewond toen zij in Amsterdam-West werd aangereden door een motoragent. De man reed haar aan toen ze linksaf sloeg. Eind augustus overleed een 78-jarige man uit Amstelveen toen zijn auto na een aanrijding met een auto van de politie Kennemerland bij Hoofddorp in de sloot belandde.

In juli raakte een fietser gewond toen hij in Oost werd aangereden door een motoragent. En enige weken geleden reed een politieauto de 25-jarige Amsterdamse Sergej tegen een muur, in de - foutieve veronderstelling - dat hij een overvaller was. Zijn herstel zal maanden duren.

De Amsterdamse politie zei vanmorgen te onderzoeken hoe het aantal ongevallen zich verhoudt tot de aantallen in andere jaren.

Agenten mogen, ook zonder zwaailicht en sirene, door rood rijden, maar dat moet altijd langzaam gebeuren. Het uitgangspunt moet zijn dat andere verkeersdeelnemers de auto of motor niet hebben gezien.

Het kan bijvoorbeeld zijn dat een agent onderweg is naar een spoedgeval, maar dat het niet gewenst is dat hij met veel bombarie komt aanrijden, bijvoorbeeld omdat een overval nog bezig is. Van het incident van afgelopen donderdag is niet bekendgemaakt waarheen de agent op weg was.

Wanneer agenten met zwaailicht en sirene rijden, is hun auto of motor een voorrangsvoertuig. Dat betekent dat ze voorrang moeten krijgen van andere verkeersgebruikers, maar ook in dat geval mogen ze nooit voorrang némen. Ook ten aanzien van rode verkeerslichten gelden regels.

'Een rood verkeerslicht wordt slechts stapvoets genegeerd. Bij het negeren van het rode verkeerslicht dient de bestuurder van het voorrangsvoertuig ervan uit te gaan dat andere weggebruikers hem niet hebben opgemerkt en hem dus mogelijk niet voor laten gaan,' stellen de richtlijnen.

Evenmin mogen agenten op kruisingen zomaar voorrang nemen. Ze moeten het kruispunt naderen met gepaste snelheid en ook hier moeten de agenten ervan uitgaan dat de andere verkeersdeelnemers het politievoertuig niet hebben opgemerkt.

Uit cijfers die eerder dit jaar bekend werden, bleek dat landelijk tussen 2005 en 2007 tien agenten en één burger zijn omgekomen bij ongevallen met politievoertuigen. Vierhonderdveertig burgers en 43 agenten raakten gewond. Hoe vaak het ongeluk door de politie werd veroorzaakt, is onbekend.

In 2006 sloeg de Nederlandse Politiebond alarm over het grote aantal verkeersongelukken waarbij agenten betrokken waren. Het resultaat was een extra rijopleiding voor agenten. Eind vorig jaar hadden zeven van de 26 korpsen afspraken gemaakt om agenten te sturen.
Minister Guusje ter Horst van Binnenlandse Zaken heeft de politiekorpsen tot eind dit jaar de tijd gegeven zich alsnog vrijwillig te melden. Anders gaat ze de training verplicht stellen.

Of de Amsterdamse politie deelneemt aan de trainingen, kon een woordvoerder vanochtend niet vertellen. "Wij doen ook veel zelf." (KAMILLA LEUPEN)

---------
zie ook: Opnieuw zware aanrijding met politie in Topic Vrouw overleden na aanrijding met motoragent
Samen sterk in de hulpverlening!


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #41 Gepost op: 24 september 2010, 08:43:55
Agenten veroorzaken duizenden verkeersongelukken
AMSTERDAM - Politieagenten veroorzaken jaarlijks duizenden verkeersongelukken. Dat schrijft het AD op basis van een analyse door de Raad van Korpschefs. “Het moet beter”, zegt korpschef Jan Stikvoort vrijdag in de krant.
Uit cijfers van de Raad van Korpschefs blijkt dat agenten in 2008 en 2009 bij 19.363 ongelukken betrokken zijn geweest. In verruit de meeste gevallen viel de schade mee en waren er geen derden bij het ongeval betrokken. 87 keer raakten echter een burger gewond, eenmaal had een aanrijding een dodelijke afloop.
Zowel de Raad van Korpsschefs als de landelijke politiebond NPB zijn het er over eens dat de training van agenten in het verkeer beter moet. “Een aantal korpsen maakt zich er gemakkelijk vanaf met een praktijkritje”, zegt NPB-voorzitter Han Busker in het AD.
Ook Stikvoort is van mening dat het beter moet. “Het is nooit helemaal uit te sluiten dat er ongelukken gebeuren waarbij agenten betrokken zijn. We zijn immers 24 uur op de weg”, aldus de korpsschef.
Alle politieagenten moeten vanaf deze maand lastige verkeerssituaties oefenen met een simulator. Daarnaast worden ze iedere drie jaar getest. “Een belangrijke stap voorwaarts”, vindt Stikvoort.
www.nu.nl


Royofzo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,371
  • Gorinchem
    • ZHZActueel.nl
Reactie #42 Gepost op: 24 september 2010, 09:23:38
Veel 'botsagenten' op de weg

AMSTERDAM -  Politieagenten veroorzaken elk jaar vele duizenden ongelukken.

In 2008 en 2009 waren agenten betrokken bij 19.363 aanrijdingen, schrijft het AD. Daarbij raakten 87 burgers gewond. Eén persoon overleed als gevolg van zo'n ongeluk. Omdat de politie vaak zelf de veroorzaker van de ongevallen was, leidt dit tot een flinke kostenpost.

Bron: De Telegraaf.nl


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #43 Gepost op: 24 september 2010, 11:47:02
In verruit de meeste gevallen viel de schade mee en waren er geen derden bij het ongeval betrokken.

Met andere woorden, veel parkeerschade's en andere (relatief) kleine schade's. (en nee, dat is geen goed praten)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Anesthesia Mater

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 28
  • Leven en laten leven.
Reactie #44 Gepost op: 24 september 2010, 11:54:05
Er zijn natuurlijk ook veel bewegingen in het verkeer door de politie. Waarvan ook een hoop met hogere snelheid en zonder OGS. Want er zijn zat situaties waarin er geen toestemming is maar toch spoed. Denk bijvoorbeeld aan overvallen of andere zaken waarbij de daders niet mogen weten dat de politie al gewaarschuwd is en er aan komen. Of 'savonds/'snachts als de meeste mensen slapen, staat het geluid vaak uit. Dat brengt natuurlijk risico's met zich mee.

En ook vooral de brutaliteit en/of onoplettendheid van de burgers die zich niks van een voorrangsvoertuig aantrekken. Ook is het maar de vraag hoeveel ongelukken door de dienders werd veroorzaakt of door de andere partij. Dat staat weer nergens.  ;)


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #45 Gepost op: 24 september 2010, 11:58:24
Er zijn natuurlijk ook veel bewegingen in het verkeer door de politie. Waarvan ook een hoop met hogere snelheid en zonder OGS. Want er zijn zat situaties waarin er geen toestemming is maar toch spoed. Denk bijvoorbeeld aan overvallen of andere zaken waarbij de daders niet mogen weten dat de politie al gewaarschuwd is en er aan komen. Of 'savonds/'snachts als de meeste mensen slapen, staat het geluid vaak uit. Dat brengt natuurlijk risico's met zich mee.

En ook vooral de brutaliteit en/of onoplettendheid van de burgers die zich niks van een voorrangsvoertuig aantrekken. Ook is het maar de vraag hoeveel ongelukken door de dienders werd veroorzaakt of door de andere partij. Dat staat weer nergens.  ;)

Even als aanvulling, er worden ook een hoop ''kleine'' (en in mijn ogen) onnodige schade's gereden.
En hebben een groot aantal dienstvoertuigen geen parkeersensoren, iets wat knap lastig is, in het donker, met een vol gestopte kofferbak en 0,0 uitzicht  :-X

Mocht er hieruit een paaltje of een prullenbak worden geraakt (met een klein deukje als gevolg), dan word er een schadeformulier ingevuld en word dit vastgelegd als aanrijding.

Overigens (dat zei ik de vorige keer al) ben ik erg benieuwd hoe de gele en rode tak uit de cijfers komen ....
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #46 Gepost op: 24 september 2010, 12:29:08
Het zijn niet allemaal "aanrijdingen" of "verkeersongelukken" maar het totaal aantal schademeldingen.


amstaf3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 532
Reactie #47 Gepost op: 24 september 2010, 12:45:07
Er zijn meer beroepsgroepen die meer dan een agent op de weg zitten en daar zit ook niet op alle auto's parkeersensoren.
Parkeersensoren zijn een hulpmiddel maar je moet er ook niet blind op gaan rijden.
Deze dingen zijn in mijns inzien voor sufkonijnen.
0,0 % zicht daar hebben er ook veel meer last van bv. vrachtwagens, gesloten bestelbusjes ed.
Goed spiegelen en goed instellen dat helpt.

Aan de ene kant beweren we tegen iedereen wij hebben een voortgezette rijopleiding dus wij kunnen rijden aan de andere kant laat dit ook wel zien dat we ook maar mensen zijn en ook fouten maken, nu alleen nog toegeven dat het er idd wel erg veel zijn.
CARPE DIEM QUAN MINIMUM CREDULA POSTERO oftewel Pluk de dag, vertrouw zo weinig mogelijk op de volgende


vuurvlieg

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 268
  • Martin
Reactie #48 Gepost op: 24 september 2010, 13:07:19
En er zitten natuurlijk ook wel een paar cowboys bij. 98uiye
Martin  Centralist RAC Haaglanden (ex) Vrijwilliger Brandweer Schoolbezoeker Brand Veilig Leven


TDMdR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Reactie #49 Gepost op: 24 september 2010, 19:29:05
Het is (helaas!) nog steeds zo dat niet iedere collega een voortgezette rijopleiding heeft. Vroeger was dit nu eenmaal niet in ieder korps standaard. Gelukkig is nu de beweging ingezet van de profcheck. Ben alleen bang dat het lang duurt/ het er nooit van komt dat iedere collega regelmatig getest wordt op de rijvaardigheid.

En cowboys heb je in iedere tak van sport... En ik zal zeker niet ontkennen ook in de blauwe.