Er is mij vandaag gevraagd waarom er geen waarschuwingssticker voor dit gevaar bij het mangat van mesttanks is aangebracht. Er zitten namelijk wel allerlei andere waarschuwingsstickers op. Op zich een goede vraag - dit lijkt me geen overbodige luxe.
In Duitsland gebruikt men zulke stickers al jaren. Iik heb een digitale overheidsbrochure met informatie hierover in mijn bezit - liefhebbers kunnen hem bij mij opvragen.
Eén van de stickers die in Duitsland wordt gebruikt om te waarschuwen voor mestgassen in tank, gierputten en biogasinstallaties:
http://www.bauernzeitung.at/index.php?id=2506%2C38253%2C2163%2C%2CeF9QSUNUX05SWzBdPTE%3DMaar veel belangrijker dan welke sticker dan ook, is natuurlijk KENNIS over de gevaren. Op boerderijen moet zulke informatie door boer en boerin aan de kinderen worden doorgegeven. En op landbouwscholen moet hier nadrukkelijk aandacht aan worden besteed. Ik heb van verschillende bronnen vernomen dat voor zulke onderwerpen tegenwoordig minder aandacht is dan vroeger. Dat, terwijl het probleem zelf tegenwoordig groter is dan vroeger, vanwege de veel grotere schaal van veel bedrijven. Ik hoop dan ook ,dat dit incident in ieder geval als positief effect heeft, dat er meer aandacht komt voor dit onderwerp.
Ongevallen tijdens het mixen van mest in de mestput vinden veel vaker plaats dan ongevallen met gas in mesttankwagens. Niet alleen boeren en hun gezin, maar ook derden die hiermee in aanraking kunnen komen, waaronder de brandweer, zouden de risico's moeten kennen. Dit geldt met name voor korpsen op het platteland.
Maar ook korpsen in de stad kunnen hiermee in aanraking komen. H2S komt namelijk voor in alle soorten rottend organisch materiaal. Dit betekent dat je het ook kunt tegenkomen in rioolwaterzuiveringen bij bedrijven en van de gemeente. En in septic tanks bijvoorbeeld.
Daarnaast kan H2S bijvoorbeeld gemakkelijk worden gevormd bij het industrieel looien van leer. Kortom: het is niet alleen een plattelandsprobleem!