@Firegirl
Nou.. ik denk toch echt dat een meting voldoende zou zijn geweest om te besluiten niet in die tank te gaan zonder bijvoorbeeld ademlucht.
Ik heb ook niet gesproken over het feit dat die ruimte nu de directe oorzaak is. Trouwens, zoals zo vaak bij ongevallen, zijn er vaak meerdere oorzaken.
Maar je hebt gelijk dat H2S niet alleen in besloten ruimtes gevaarlijk is, vooral omdat het zwaarder is dan lucht. Toch is goede ventilatie wel een vereiste voor je een dergelijke ruimte moet betreden.
Procedures en vergunningen lijken mij trouwens ook niet de juiste oplossing hier. Maar ik wou alleen even benoemen hoe er in het bedrijfsleven mee om gegaan wordt.
Heb zelf een tijdje op een AWZI gewerkt en daar waren we behoorlijk strikt in deze zaken vanwege het grote gevaar van H2S maar ook bijvoorbeeld blauwzuurgas.
Wat jij , en anderen, al zeggen een artikel in een vaktijdschrijft over het gevaar van H2S (en methaangas!) zou geen kwaad kunnen want het is waarschijnlijk gewoon onwetendheid.
Veel mensen denken bijvoorbeeld dat je H2S altijd kunt herkennen aan de rotte eieren geur. Dit is echter niet waar. In hoge concentraties ruik je niets meer omdat je zenuwstelsel direct wordt uitgeschakeld.