Daarnaast denk ik dat we gerust wat dure en overbodige zaken weg kunnen laten van de dienstvoertuigen.
Noem een automatisch-inparkeren, wieldoppen, alles in kleur meegespoten (spiegels, bumpers etc.)
Helaas resulteerd het weglaten van bepaalde zaken vaak in een meer prijs in plaats van in een prijsdaling. Omdat de voertuigen (alle merken en modellen) waarin we nu rijden aan bepaalde eisen moeten voldoen volgens de LAPV kom je in een bepaald uitrusting terecht. Het weg laten halen van bijvoorbeeld in kleur gespoten bumpers (en welke auto heeft die tegenwoordig niet?) kost extra geld omdat de standaard bumpers vervangen moeten worden voor niet standaard bumpers. Dan zou je dus andersom moeten gaan werken en een standaard auto (het basis model) moeten gaan opbouwen met "luxe". Dat kan makkelijk want de bedrading ligt er in de huidige generatie auto's toch al in, maar daar heeft men bij de LAPV niet voor gekozen.
Maar je zou kunnen beginnen om die verdomde automatische bakken weg te laten, dat scheelt 5.000 euro in aanschaf en dan weten we nog niet eens wat ze gaan doen in onderhoud.
En parkeersensoren zou ik er wel op zetten, want de gemiddelde automobilist is niet zo'n ster in parkeren
Al met al het toont maar weer eens aan: het is bijna ondoenlijk om van een goede burgerauto een goede politieauto te maken. Of zoals iemand anders het verwoorde:
Wat ik nu ga schrijven vinden sommigen waarschijnlijk kort door de bocht, maar ik niet. We kiezen een personenauto en daar gaan we vervolgens alles uithalen, opnieuw kabels trekken, het dashboard deels slopen om apparatuur aan te brengen waar dat dashboard eigenlijk niet op berekend is. Links en rechts verschijnen er steeds meer ditjes en datjes op dat dashboard en naast je ligt een keyboard los tussen de stoelen, omdat we het ergens anders niet meer kwijt kunnen.
Verder willen we dat het een diesel is en dat de auto een gunstig energielabel heeft. Dat dit bijna voorkomt dat je een automaat ipv een schakelauto kan aanschaffen is bijzaak(?). In zo'n geval kijken we even niet wat het meest praktische is, maar naar wat de meest milieubewuste keuze is.
We rijden met deze auto's bij nacht en ontij, komen op plaatsen waar de huis- tuin- en keukenauto nooit komt. We willen er rustig mee rijden door de wijk en soms snel achter de boeven aan. Verder rijden we er (vooral in de stad) 100.000 keer mee over een verkeersdrempel (zowel snel als langzaam). Je ziet 't, een politieauto moet van vele markten thuis zijn. Maar onder die striping en die blauwe lichtbalk zit, om maar eens een voorbeeld te noemen, een gewone Volkswagen Transporter. Zo een waar de loodgieter ook zijn werk mee doet. Los van de striping, sirene, lichtbalk en enkele in het voertuig ingebouwde applicaties is het een standaard auto die elke VW dealer verkoopt. De motor, chassis, ophanging en vering zijn net zo origineel als die in de bus van de loodgieter.
Copy from:
http://criminaliteitswijzer.ning.com/profiles/blogs/de-custom-made-politieauto