Warmtebeeldcamera's bij de politie

Auteur Topic: Warmtebeeldcamera's bij de politie  (gelezen 49397 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

grizz

• Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • Niets is onmogelijk
Reactie #100 Gepost op: 23 januari 2013, 10:50:57
Die losse WBC's in de noodhulpvoertuigen zijn van dramatische kwaliteit. Ik heb het systeem van ZaWa in werking mogen zien, dat is pas gaaf spul. Ook omdat het constant aan staat gebruik je het ook sneller.

Ik begreep overigens dat in eenheid Noordholland district ZaWa het nieuwe ovdp-busje op zich heeft genomen. Vandaar die WBC. Ook is men aan het kijken naar mogelijkheid tot ontvangst van de helibeelden in de ovdp-bus.

Nou die mogelijkheid is er gewoon, het commandovoertuig van de ME in Noordholland die dus in ZaWa staat heeft dit ook gewoon... dus de mogelijkheid is er zeker... zal uiteindelijk weer om de centen gaan...
Ik blijf erbij dat de meerwaarde van een WBC op het OVDP voertuig gewoon nihil is. Noodhulp absolute meerwaarde. Al meerdere boeven mee gevangen, maar ook al meerdere levens gered... denk aan ongevallen waarbij de bestuurder versuft is gaan lopen en ergens in een weiland bij -5 wordt gevonden door de WBC. Dronken droppies die met deze temperaturen in slaap vallen achter een heg of in een greppel... en gevonden worden met de wbc.

En ja, allemaal praktijkvoorbeelden die je hierboven ziet. Ik denk dat als je een mensenleven er mee redt, de WBC al zijn meerwaarde heeft bewezen... vandaar dat ZaWa er mee blijft werken.
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....

Jerommeke

• Senior gebruiker
  • Blauwe Motormuis
Reactie #101 Gepost op: 23 januari 2013, 11:00:38
En ja, allemaal praktijkvoorbeelden die je hierboven ziet.

Inmiddels heeft de WBC bij ons al meerdere malen het verschil gemaakt tussen een aanhouding en geen aanhouding. Zéker in de buitenstedelijke gebieden. Helaas is men bij ons nog geen gebruik gaan maken van vaste WBC's. Zou ook een mooie oplossing zijn voor de strandvoertuigen en hondengeleiders denk ik  e050
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !

grizz

• Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • Niets is onmogelijk
Reactie #102 Gepost op: 23 januari 2013, 11:05:46
Inmiddels heeft de WBC bij ons al meerdere malen het verschil gemaakt tussen een aanhouding en geen aanhouding. Zéker in de buitenstedelijke gebieden. Helaas is men bij ons nog geen gebruik gaan maken van vaste WBC's. Zou ook een mooie oplossing zijn voor de strandvoertuigen en hondengeleiders denk ik  e050

Ik weet het wel zeker... Natuurlijk heeft een vaste opstelling zijn beperkingen. Maar ik denk dat je meer ziet op een 9 inch scherm in het voertuig met een stabiel platform dan op de wbc die los achterin ligt... waarvan je maar weer moet afwachten of die het doet ivm losse batterijen/accus...
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....

Maarten

• Senior gebruiker
    • Hulpverleningsforum
Reactie #103 Gepost op: 23 januari 2013, 15:38:24
Nou nog een unit met zowel een zoeklamp als een WBC, zodat je met één systeem over beide kunt beschikken :)
(nu is het nog vaak het één of het ander)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s

Jerommeke

• Senior gebruiker
  • Blauwe Motormuis
Reactie #104 Gepost op: 2 juli 2013, 00:18:39

Citaat van: rickje123 link=msg=1179937 date=1372713427
www.youtube.com/watch?v=4Fohn6hshEQ

Politie en Ambulance zijn met spoed onderweg naar een ongeval met een scooter in Haghorst. 01-07-2013

Opvallend een Honac warmtebeeldcamera op een Federal Signal lichtbalk! Goed om te zien dat er meer regio's mee testen/werken  O0

CopVR3

• Senior gebruiker
Reactie #105 Gepost op: 2 juli 2013, 00:38:07
Liever 1 warmtebeeldcamera in de hand dan 10 gemonteerd op het dak...  ;D

Jerommeke

• Senior gebruiker
  • Blauwe Motormuis
Reactie #106 Gepost op: 2 juli 2013, 00:41:50
Citaat van: CopVR3 link=msg=1179970 date=1372718287
Liever 1 warmtebeeldcamera in de hand dan 10 gemonteerd op het dak...  ;D

Niet mee eens.... De warmtekijker ligt bij ons portable op de bureau's en/of in de noodhulpvoertuigen. Als je zo'n ding nodig hebt zijn de oplaadbare batterijen leeg, is de camera zoek (ligt nog ergens in een auto, of toch nog op het bureau) of heb je er weinig aan (gaat niet door glas, autoruiten etc. dus vanuit een rijdende auto waardeloos)

Het een zou het ander moeten aanvullen denk/vind ik.

CopVR3

• Senior gebruiker
Reactie #107 Gepost op: 2 juli 2013, 00:54:40
We zitten in de beginfase van het wbc verhaal en hebben een apparaatje aangeschaft van 5500 euro en die werkt subliem. Elke nacht paar keer gebruiken doet hij het bijna een week. Beetje discipline onder de collga's en het werkt prima! En ja in het noorden kun je op veel plekken in de landerijen vaak niet met de auto komen...

Speedy

• Forum gebruiker
Reactie #108 Gepost op: 10 augustus 2013, 15:16:36
Citaat
Brandweer assisteert bij aanhouding verdachte heling
Enschede – De politie heeft vrijdag 9 augustus, met behulp van de warmtebeeldcamera van de brandweer, een 22-jarige Hengeloër aangehouden op verdenking van heling van een personenauto.
De politie kreeg een melding dat er op de Horstlindelaan een personenauto stond met lekke banden. Toen agenten een kijkje namen, troffen ze een man aan in de auto. Bij het natrekken van het kenteken bleek de auto te zijn gestolen bij een woninginbraak in Hengelo een dag eerder. De agenten wilden de 22-jarige inzittende van de auto aanhouden, maar die verzette zich hevig en wist te ontkomen. Er volgde te voet een achtervolging door grasvelden en weilanden, maar ter hoogte van de voetbalvelden aan de Dr. Zamenhoflaan raakte de verdachte uit het zicht van de agenten. Inmiddels waren meerdere agenten ter plaatse om te assisteren bij de zoekactie. De brandweer bood aan om met de warmtebeeldcamera te assisteren. Vrijwel direct signaleerde de warmtebeeldcamera de verdachte liggend tussen de bosjes. Er volgde wederom een achtervolging te voet, waarna de verdachte kon worden aangehouden. Hij bleef zich hevig verzetten en beledigde daarbij meermalen de agenten. Bij zijn fouillering werd ook een camera aangetroffen die was weggenomen bij dezelfde inbraak. De verdachte is in verzekering gesteld.
De politie onderzoekt of de verdachte verantwoordelijk is voor de woninginbraak in Hengelo. De brandweer is door agenten bedankt voor hun geboden hulp.

http://112inactie.nl/brandweer-assisteert-bij-aanhouding-verdachte-heling/

Gebeurt zoiets vaker, dat brandweer de politie assisteert met aanhouding van verdachten dmv warmtebeeldcamera

CM112

• Forum gebruiker
  • Asp. manschap A
Reactie #109 Gepost op: 10 augustus 2013, 16:57:01
Een OVD-P zit bijna altijd alleen in een voertuig( Toch?!). Indien je een vaste WBC wil besturen zal hierbij een biedienings kastje zitten. Bij gebruik van dit toestel ben je bezig met 4 dingen: op de weg letten, luisteren naar portoverkeer, bedienen van de WBC en het in de gaten houden van het beeldscherm (WBC). Is dit niet te veel van het goede?

Als het niet rijdend bekeken wordt lijkt mij een mobiele veel makkelijker.. Argumenten hiervoor zullen vast zelf wel verzonnen kunnen worden