Inzet spijkermat / stopstick bij achtervolgingen

Auteur Topic: Inzet spijkermat / stopstick bij achtervolgingen  (gelezen 70386 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #120 Gepost op: 1 juli 2012, 20:52:51
Spijkermatten..... ik moet gelijk terugdenken aan kraaienpoten en smokkel.... hielp toen al niet dus ehm waarom zou het nu wel werken bij de doorgewinterde crimineel. Overigens denk ik wel dat het een goede aanwinst is bij auto diefstal ed.

Stopstick, ik lees dit forum al een tijdje en ik heb ook wiki nog eens erop los gelaten en ik ben er niet van overtuigd.

Wat we btw straks gaan zien zijn criminelen die rijden in voertuigen van voor de boordpc ed. waarom? Omdat deze massa hebben en idd de jongens van de touranbrigade gewoon aan de kant knuppellen. Wat kan een touran van 1400kg(zwaarste versie) tegen een Opel Comodore GS2800(gewicht start bij 1900kg) nou doen. Een auto gemaakt van plaatstaal tegen een auto van ehm.........(nee ik blijf beleefd).

Even over die runflats dan, wie heeft het over nuttigheid of rijcomfort? Niet die crimineel die hiervan de mogelijkheid ziet om te ontsnappen.

Zelf ermee hebben gereden onder:
Mercedes 600sel
Mercedes G
Daf 75.380
MAN TGA XXL480

Is mijn ervaring dat het nog wel meevalt aan wat je inlevert aan rijcomfort. Enige dat je er echt niet mee moet doen is gaan scheuren zonder rijervaring op deze banden. Dat heeft een collega van mij ooit gedaan met een G eneh... dat was er 1 voor de KMar minder. Enige nog bruikbare toen was de zwaailamp op statief.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


HAPRPAA

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 454
  • Uiteindelijk pakken we je toch wel!
Reactie #121 Gepost op: 1 juli 2012, 21:30:38
Spijkermatten..... ik moet gelijk terugdenken aan kraaienpoten en smokkel.... hielp toen al niet dus ehm waarom zou het nu wel werken bij de doorgewinterde crimineel. Overigens denk ik wel dat het een goede aanwinst is bij auto diefstal ed.

Stopstick, ik lees dit forum al een tijdje en ik heb ook wiki nog eens erop los gelaten en ik ben er niet van overtuigd.

Wat we btw straks gaan zien zijn criminelen die rijden in voertuigen van voor de boordpc ed. waarom? Omdat deze massa hebben en idd de jongens van de touranbrigade gewoon aan de kant knuppellen. Wat kan een touran van 1400kg(zwaarste versie) tegen een Opel Comodore GS2800(gewicht start bij 1900kg) nou doen. Een auto gemaakt van plaatstaal tegen een auto van ehm.........(nee ik blijf beleefd).

Even over die runflats dan, wie heeft het over nuttigheid of rijcomfort? Niet die crimineel die hiervan de mogelijkheid ziet om te ontsnappen.

Zelf ermee hebben gereden onder:
Mercedes 600sel
Mercedes G
Daf 75.380
MAN TGA XXL480

Is mijn ervaring dat het nog wel meevalt aan wat je inlevert aan rijcomfort. Enige dat je er echt niet mee moet doen is gaan scheuren zonder rijervaring op deze banden. Dat heeft een collega van mij ooit gedaan met een G eneh... dat was er 1 voor de KMar minder. Enige nog bruikbare toen was de zwaailamp op statief.

Ik ben het met je eens dat het misschien niet het gewilde effect zal hebben, maar dit ligt in mijn ogen meer aan de inzetcriteria. Ik zie de criminele alleen niet ineens in een Opel Comodore GS2800 of soortgelijke auto rijden. Laat staan dat ze van ontsnappen ineens naar het bewust rammen van politievoertuigen overstappen. Het negeren van stoptekens is tenslotte niet zo strafbaar als het opzettelijk en dus bewust inrijden (poging moord/doodslag) op politieagenten. De kans dat je dan gepakt wordt is alleen maar groter dan met ruim 200+ vluchten. Daarnaast,  2 tourans a 1400 kilo tegen 1 Opel Comodore GS2800 a 1900kg is alsnog meer massa voor de blauwe vuist!


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #122 Gepost op: 1 juli 2012, 21:34:33
Voordat we allerlei spoken gaan zien en gaan kijken naar wat we allemaal niet kunnen stoppen .... Misschien eens kijken naar de gevallen dat we hem wél kunnen inzetten en er resultaten mee gaan boeken ....

Ik zie het als een extra uitrusting en daarom alleen maar mooi mee genomen !
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #123 Gepost op: 1 juli 2012, 23:05:16
Voordat we allerlei spoken gaan zien en gaan kijken naar wat we allemaal niet kunnen stoppen .... Misschien eens kijken naar de gevallen dat we hem wél kunnen inzetten en er resultaten mee gaan boeken ....

Ik zie het als een extra uitrusting en daarom alleen maar mooi mee genomen !

Daar heb je helemaal gelijk in, maar ehm... als je alles zou meenemen dat je als extra ziet rijden jullie straks in Daf 65 en bij mijn weten zijn die langzamer nog als de tourans.....
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #124 Gepost op: 2 juli 2012, 10:21:06
Daar heb je helemaal gelijk in, maar ehm... als je alles zou meenemen dat je als extra ziet rijden jullie straks in Daf 65 en bij mijn weten zijn die langzamer nog als de tourans.....
Nee joh, heb je Jan de Rooy nooit gezien?!?!?!?! Die maakt leuke trucs hoor. En kunnen ook prima als afzetting fungeren, in fend-off staan etc. Eigenlijk veel beter dan een Volvo dus  ;)

Maar de matten zijn idd een aanvulling, net als peper-spray destijds. En daar komt steeds meer bij, DNA lampen, nachtkijkers etc etc. De tijd vraagt het, dus we moeten wel  :|
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #125 Gepost op: 4 juli 2012, 18:32:19
Politiechef Fred Stegman over het gebruik van spijkermatten
Published on Jul 4, 2012 by omroepbrabant
De politiekorpsen in Brabant gebruiken vanaf woensdag spijkermatten om onwillige automobilisten tot stoppen te dwingen. Het gaat in eerste instantie om een proef voor een jaar. Hoe de spijkermatten ook een ideale oplossing lijken, het is niet zonder gevaar.
Samen sterk in de hulpverlening!


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #126 Gepost op: 4 juli 2012, 18:36:37
Gelet op een voorstukje zojuist bij EditieNL over het RTL Nieuws van 19:30 uur komt dit onderwerp daar straks ook.
Dus RTL Nieuws 19:30 uur op RTL 4.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #127 Gepost op: 4 juli 2012, 20:58:56
gezien. en ze doen alsof dit helemaal nieuw is... :-X


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #128 Gepost op: 4 juli 2012, 21:17:39
Spijkermatten politie: een vloek of een zegen?
Published on Jul 4, 2012 by omroepbrabant

Risico aan spijkermatten
Published on Jul 4, 2012 by omroepbrabant
De politiekorpsen in Brabant gebruiken vanaf woensdag spijkermatten om onwillige automobilisten tot stoppen te dwingen. Het gaat in eerste instantie om een proef voor een jaar. Hoe de spijkermatten ook een ideale oplossing lijken, het is niet zonder gevaar.
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #129 Gepost op: 4 juli 2012, 21:23:21
Politie start met pilot Spijkermatten

http://www.politie.nl/midden-en_west-brabant/nieuws/120704politiestartmetpilotspijkermatten.asp

Tilburg , 04-07-2012 • Vanaf vandaag zetten de politiekorpsen Zeeland & Midden en West Brabant, Brabant Zuid-Oost en -Noord, Kennemerland en drie teams van Amsterdam-Amstelland de spijkermat in. Binnen die regio’s zijn 144 noodhulpauto’s daarmee uitgerust. De proef duurt een jaar en wordt afgesloten met een evaluatie. Daarna volgt een besluit of de spijkermat landelijk wordt ingevoerd. Districtschef Fred Stegman van de politieregio Midden en West Brabant heeft vanmorgen, woensdag 4 juli 2012, in het regiokantoor de aftrap gegeven van de pilot. De bijeenkomst werd afgesloten met een demonstratie.

Politiechef Fred Stegman:"Achtervolgingen leveren vaak gevaarlijke situaties op in het verkeer. Niet alleen voor de vluchtende personen en de agenten maar ook voor de overige verkeersdeelnemers. Door een spijkermat bij een achtervolging in te zetten kunnen we de verdachte(n) op een veilige en adequate wijze aanhouden. Daarnaast kan de spijkermat bij statische verkeerscontroles voorkomen dat er een gevaarlijke achtervolging ontstaat. Verder kunnen we bij een heterdaadsituatie, denk aan een inbraak in een bedrijfspand, een mogelijke vluchtroute onder controle houden".

Inzet spijkermat
De politie wordt regelmatig geconfronteerd met criminelen die bijvoorbeeld na een overval of een ander misdrijf proberen te ontkomen aan hun aanhouding. Ook kan het gaan om bestuurders die onder invloed van drank of drugs aan een controle proberen te ontstappen. Bij de achtervolging daarvan ontstaan vaak, mede vanwege de hoge snelheden, gevaarlijke situaties. In deze gevallen kan een spijkermat op de-escalerende wijze worden ingezet, waardoor het voertuig en de vluchtende personen op een veilige gecontroleerde manier gedwongen worden om snelheid te verminderen waarna de aanhouding kan volgen.

De spijkermat is echter daarnaast een middel dat in voorkomende gevallen, bijvoorbeeld tijdens een grootschalige verkeerscontrole of roadblockactie ook preventief kan worden ingezet, waarmee wordt voorkomen dat een voertuig kan weg c.q. doorrijden. Ook bij het aantreffen van een heterdaadsituatie kan de spijkermat worden gebruikt om een eventuele vluchtroute onder controle te houden.

Proportionaliteit
De inzet van de spijkermat is in een protocol vastgelegd. Belangrijke afwegingen voor een eventuele inzet zijn: het soort delict, de bekendheid van de identiteit van de dader(s), het acute gevaar en de inbreuk op de rechtsorde. De officier van dienst of de centralist op de Gemeenschappelijk Meldkamer neemt het besluit of de spijkermat ingezet mag worden.

De politieman ter plaatse bepaalt vervolgens of de locatie en de omstandigheden geschikt zijn om de spijkermat veilig te gebruiken. Het middel wordt ingezet tegen bestuurders van voertuigen die weigeren te stoppen nadat de politie daartoe bevel heeft gegeven. De bestuurder moet natuurlijk eerst de kans krijgen om aan het stopteken gehoor te geven.

Werkwijze
De spijkermat wordt over de weg gelegd of gegooid. Zodra een voertuig over de spijkermat rijdt, wordt het kunststof ingedrukt en dringen de spijkers in de banden van het voertuig. De spijkers zijn holle buisjes, de lucht in de banden loopt langzaam leeg. Het voertuig blijft onder controle maar doordat de banden langzaam leeglopen, wordt de bestuurder gedwongen snelheid te verminderen.

De agenten die de spijkermatten mogen gebruiken, hebben een training gekregen. Zij zijn daardoor in staat de spijkermat op een veilige en proportionele wijze in te zetten. Daarvan wordt altijd een geweldsrapportage opgemaakt.

Evaluatie
De pilot spijkermatten wordt uitgebreid geëvalueerd. Naar verwachting zal het verslag daarvan eind 2013 beschikbaar zijn.

Auteur
Willem van Hooijdonk
http://www.politie.nl/midden-en_west-brabant/nieuws/120704politiestartmetpilotspijkermatten.asp
Samen sterk in de hulpverlening!