Inzet spijkermat / stopstick bij achtervolgingen

Auteur Topic: Inzet spijkermat / stopstick bij achtervolgingen  (gelezen 69841 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

HAPRPAA

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 454
  • Uiteindelijk pakken we je toch wel!
Reactie #140 Gepost op: 9 juli 2012, 02:38:27
Toch lastig, laten we de A58 in Zeeland (beetje in de buurt blijven) als voorbeeld nemen. Slechts een enkele vangrail... Dat betekent dus dat je op de andere rijbaan 'makkelijk' aangereden kunt worden. Ik kan me niet voorstellen dat je achter de vangrail op de vluchtstrook gaat staan, dan moet de stopstick erg lang zijn om alle rijbanen te bereiken.  Een dikke muur of steegje is ook leuk, maar iemand die wegrijdt voor ons zal zo snel mogelijk de grote wegen opzoeken, waar die muren en steegjes juist niet zijn! Alhoewel het ook in mijn ogen niet de meest veilige manier is zoals op dat filmpje te zien, lijkt het me wel het meest waarschijnlijke scenario!

Helemaal mee eens, denk dat we daar ook niet te lang bij stil moeten staan. Zolang je als collega eigen veiligheid maar in het achterhoofd blijft houden en die strip effectief neerlegd. Ik ben benieuwd wanneer we de eerste resultaten boeken!


EvEs

  • HAP (ZHP RT)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 598
Reactie #141 Gepost op: 9 juli 2012, 08:53:00
Je moet natuurlijk wel in het achterhoofd houden wanneer je de stopstick inzet. Zoals bijvoorbeeld de a58. Overdag is dat bijna niet te doen. 's Nachts daarentegen is het een uitermate geschikte plek. De A58 heeft 2 rijstroken (+ vluchtstrook) de vluchtstrook wordt geblokt door een opvallende auto met zwaailichten en stopbak aan (zoals beschreven in de werkinstructie)

Aan de stick zit 25 meter koord. We leren de mensen aan om de stick klaar te leggen (of gooien) de andere kant de middenberm in. het touwtje ligt dan over de rijbaan, en je staat zelf veilig achter de vangrail aan de zijkant. Over het koord kunnen nog auto's heen rijden. Het is niet de bedoeling de stick vlak voor de auto te gooien. dan heb je de meeste kans op ongevallen en dergelijke. Vlak voordat het te stoppen voertuig passeert, trek je de stick over de weg. dan heeft het te stoppen voertuig te weinig kans om de stick te omzeilen en daardoor vreemde bewegingen te veroorzaken. Daarna trekt de collega de stick naar achteren voordat de achtervolgende auto's passeren. Communicatie met de achtervolgende eenheden is zeer belangrijk.

Steegjes en dergelijke ben ik met jullie eens, maar je moet toch met voorbeelden komen. De dienstauto is geen geschikte barriere, en wordt ook verboden als zodanig. Als men dat dan toch doet is dat toch een beetje eigen verantwoordelijkheid.

Uiteraard is niet heel de A58 aan de buitenkanten voorzien van vangrails. Maar er zijn ook stukken waar dit wel zo is.


HAPRPAA

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 454
  • Uiteindelijk pakken we je toch wel!
Reactie #142 Gepost op: 11 juli 2012, 11:16:47
Je moet natuurlijk wel in het achterhoofd houden wanneer je de stopstick inzet. Zoals bijvoorbeeld de a58. Overdag is dat bijna niet te doen. 's Nachts daarentegen is het een uitermate geschikte plek. De A58 heeft 2 rijstroken (+ vluchtstrook) de vluchtstrook wordt geblokt door een opvallende auto met zwaailichten en stopbak aan (zoals beschreven in de werkinstructie)

Aan de stick zit 25 meter koord. We leren de mensen aan om de stick klaar te leggen (of gooien) de andere kant de middenberm in. het touwtje ligt dan over de rijbaan, en je staat zelf veilig achter de vangrail aan de zijkant. Over het koord kunnen nog auto's heen rijden. Het is niet de bedoeling de stick vlak voor de auto te gooien. dan heb je de meeste kans op ongevallen en dergelijke. Vlak voordat het te stoppen voertuig passeert, trek je de stick over de weg. dan heeft het te stoppen voertuig te weinig kans om de stick te omzeilen en daardoor vreemde bewegingen te veroorzaken. Daarna trekt de collega de stick naar achteren voordat de achtervolgende auto's passeren. Communicatie met de achtervolgende eenheden is zeer belangrijk.

Steegjes en dergelijke ben ik met jullie eens, maar je moet toch met voorbeelden komen. De dienstauto is geen geschikte barriere, en wordt ook verboden als zodanig. Als men dat dan toch doet is dat toch een beetje eigen verantwoordelijkheid.

Uiteraard is niet heel de A58 aan de buitenkanten voorzien van vangrails. Maar er zijn ook stukken waar dit wel zo is.

Wellicht handig om eens te kijken in de regio wat goede locaties zijn om te stop stick te gebruiken. Denk hierbij aan af- en opritten, veel gebruikte N-wegen etc. Maak hier wat foto's van, zet ze in een document zodat collega's in ieder geval een houvast hebben! In A-A wordt hier aan gewerkt.


EvEs

  • HAP (ZHP RT)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 598
Reactie #143 Gepost op: 11 juli 2012, 14:24:29
bedankt voor de tip! O0


Bernt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,869
Reactie #144 Gepost op: 19 september 2012, 16:12:25
Spijkermat ingezet bij achtervolging op A59

De politie heeft in de nacht van dinsdag op woensdag waarschijnlijk voor het allereerst een spijkermat gebruikt. Op de A59 bij Rosmalen werd de spijkermat uitgerold in een poging om een verdachte auto te stoppen.

De auto kreeg een lekke band, ramde twee paaltjes en een andere personenauto maar wist toch nog een stuk verder te rijden. De auto werd later zonder de verdachte plofkrakers gevonden in Hintham. De politie liet woensdag desgevraagd weten dat het er op dit moment naar uitziet dat afgesproken procedures goed zijn gevolgd. Voor zover bekend was het de eerste keer dat het nieuwe middel werd gebruikt, aldus verschillende woordvoerders.

144 politiewagens uitgerust met spijkermatten
Bij wijze van proef zijn dit jaar 144 politiewagens van de korpsen in Zeeland, Brabant, Kennemerland en Amsterdam-Amstelland uitgerust met spijkermatten. Als ze een succes blijken, wordt over een jaar bekeken of de matten standaard worden toegevoegd aan de politie-uitrusting. De spijkermatten worden alleen ingezet tegen bestuurders van voertuigen die weigeren te stoppen nadat daartoe eerst een bevel is gegeven.

Agenten mogen de matten pas gebruiken nadat ze een training hebben gevolgd. Als een voertuig over een spijkermat rijdt, dringen holle spijkers de banden binnen. Het voertuig blijft onder controle maar doordat de banden langzaam leeglopen, wordt de bestuurder gedwongen snelheid te verminderen.

De auto werd woensdagochtend over de A50 en A59 achtervolgd vanwege een plofkraak die net was gepleegd bij de Rabobank in Eerde. Het is nog niet duidelijk of er buit is meegenomen.

http://denbosch.dichtbij.nl/112/spijkermat-ingezet-achtervolging-a59


HAPRPAA

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 454
  • Uiteindelijk pakken we je toch wel!
Reactie #145 Gepost op: 19 september 2012, 20:12:41
Spijkermat ingezet bij achtervolging op A59

De politie heeft in de nacht van dinsdag op woensdag waarschijnlijk voor het allereerst een spijkermat gebruikt. Op de A59 bij Rosmalen werd de spijkermat uitgerold in een poging om een verdachte auto te stoppen.

De auto kreeg een lekke band, ramde twee paaltjes en een andere personenauto maar wist toch nog een stuk verder te rijden. De auto werd later zonder de verdachte plofkrakers gevonden in Hintham. De politie liet woensdag desgevraagd weten dat het er op dit moment naar uitziet dat afgesproken procedures goed zijn gevolgd. Voor zover bekend was het de eerste keer dat het nieuwe middel werd gebruikt, aldus verschillende woordvoerders.

144 politiewagens uitgerust met spijkermatten
Bij wijze van proef zijn dit jaar 144 politiewagens van de korpsen in Zeeland, Brabant, Kennemerland en Amsterdam-Amstelland uitgerust met spijkermatten. Als ze een succes blijken, wordt over een jaar bekeken of de matten standaard worden toegevoegd aan de politie-uitrusting. De spijkermatten worden alleen ingezet tegen bestuurders van voertuigen die weigeren te stoppen nadat daartoe eerst een bevel is gegeven.

Agenten mogen de matten pas gebruiken nadat ze een training hebben gevolgd. Als een voertuig over een spijkermat rijdt, dringen holle spijkers de banden binnen. Het voertuig blijft onder controle maar doordat de banden langzaam leeglopen, wordt de bestuurder gedwongen snelheid te verminderen.

De auto werd woensdagochtend over de A50 en A59 achtervolgd vanwege een plofkraak die net was gepleegd bij de Rabobank in Eerde. Het is nog niet duidelijk of er buit is meegenomen.

http://denbosch.dichtbij.nl/112/spijkermat-ingezet-achtervolging-a59

Het eerste succesje is binnen....helaas was het succes niet voor ons. Ben benieuwd wanneer de verdachte of eigenaar van de auto zich komt melden om een setje nieuwe banden te declareren!


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #146 Gepost op: 11 november 2012, 11:51:52
Citaat
Dollemansrit in Brabant

Vier jonge Brabantse vrouwen hebben vanochtend vroeg doodsangsten uitgestaan tijdens een onvrijwillige dollemansrit: zij kregen in Den Bosch een lift van iemand die plotseling als een razende begon te rijden. De man had een politiemotor gezien en wilde niet worden aangehouden.

Hij reed een aantal keren door rood licht, negeerde stoptekens van agenten en scheurde zelfs door nadat hij zijn banden aan flarden had gereden op een spijkermat. Pas in Drunen kon de politie de man tot stoppen dwingen. Hij was op de vlucht geslagen omdat hij geen rijbewijs had. Niemand is gewond geraakt door de dollemansrit.
http://nos.nl/artikel/439323-dollemansrit-in-brabant.html
Een "succesvolle" inzet van de stopstick?
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #147 Gepost op: 11 november 2012, 13:22:52
Achtervolging en aanhouding mannen voor vrijheidsbeneming
Laatste update: 11-11-2012 | 09:58
's-Hertogenbosch -

Op zondag omstreeks 04.30 uur zijn er twee mannen aangehouden na een dollemansrit van 's-Hertogenbosch naar Drunen.
Het gaat om een 23-jarige bestuurder uit Sleeuwijk en een 20-jarige bijrijder uit diezelfde plaats.


Na het stappen hadden zij vier dames aangeboden naar de plaats te brengen waar zij opgehaald zouden worden door hun ouders.
Maar op het moment dat de bestuurder een motorrijder van de politie zag, ging hij er als een razende vandoor.
Zijn rijbewijs was namelijk ingevorderd. Er ontstond een wilde achtervolging waarbij de politie de spijkermat heeft
gebruikt en de auto verschillende keren geprobeerd heeft tot stoppen te dwingen.

De rit eindigde aan de Torenstraat in Drunen. De dames, respectievelijk 17 uit Berghem, twee van 18 uit Oss en een
19-jarige Osse, waren doosbang en hebben uit alle macht geprobeerd de bestuurder te laten stoppen.
Allen zijn overgebracht naar het bureau waar zij werden opgevangen door hun ouders. Tegen de verdachten zal proces-verbaal
worden opgemaakt voor de diverse verkeersovertredingen en het feit dat zij de dames geen gelegenheid hebben gegeven
om uit te stappen toen zij dit aangaven.

BRON: Politie.nl - Achtervolging en aanhouding mannen voor vrijheidsbeneming
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #148 Gepost op: 11 november 2012, 13:28:57
Achtervolging en aanhouding mannen voor vrijheidsbeneming
Laatste update: 11-11-2012 | 09:58
's-Hertogenbosch -

Op zondag omstreeks 04.30 uur zijn er twee mannen aangehouden na een dollemansrit van 's-Hertogenbosch naar Drunen.
Het gaat om een 23-jarige bestuurder uit Sleeuwijk en een 20-jarige bijrijder uit diezelfde plaats.


Na het stappen hadden zij vier dames aangeboden naar de plaats te brengen waar zij opgehaald zouden worden door hun ouders.
Maar op het moment dat de bestuurder een motorrijder van de politie zag, ging hij er als een razende vandoor.
Zijn rijbewijs was namelijk ingevorderd. Er ontstond een wilde achtervolging waarbij de politie de spijkermat heeft
gebruikt en de auto verschillende keren geprobeerd heeft tot stoppen te dwingen.

De rit eindigde aan de Torenstraat in Drunen. De dames, respectievelijk 17 uit Berghem, twee van 18 uit Oss en een
19-jarige Osse, waren doosbang en hebben uit alle macht geprobeerd de bestuurder te laten stoppen.
Allen zijn overgebracht naar het bureau waar zij werden opgevangen door hun ouders. Tegen de verdachten zal proces-verbaal
worden opgemaakt voor de diverse verkeersovertredingen en het feit dat zij de dames geen gelegenheid hebben gegeven
om uit te stappen toen zij dit aangaven.

BRON: Politie.nl - Achtervolging en aanhouding mannen voor vrijheidsbeneming

Als leek zijnde, dit lijkt mij ook nog wel een ernstig feit, iets in de trend van ontvoering of vrijheidsberoving? Wie van de blauwe tak heeft een korte uitleg van de mogelijke gevolgen?
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


Wout

  • Politie, operationeel specialist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,373
Reactie #149 Gepost op: 11 november 2012, 15:54:50
Zou deze zijn:

Artikel 282 strafrecht
1Hij die opzettelijk iemand wederrechtelijk van de vrijheid berooft of beroofd houdt, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste acht jaren of geldboete van de vijfde categorie.

Opzet: ja, de dames vragen hem te stoppen zodat ze uit kunnen stappen en dit doet hij opzettelijk niet.
Wederrechtelijk: ja, de dames wilden niet van hun vrijheid beroofd worden.
Vrijheid berooft: ja, de dames konden redelijkerwijs niet vrij bewegen doordat ze door de hoge snelheid het rijdende voertuig niet konden verlaten

Er staat niets over een minimale tijdsduur van de vrijheidsberoving, dus in principe is hij hier schuldig aan in mijn ogen.
Wout