Inzet spijkermat / stopstick bij achtervolgingen

Auteur Topic: Inzet spijkermat / stopstick bij achtervolgingen  (gelezen 69863 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

zijlvaart67

• Verkeerspolitie
  • Forum gebruiker
Reactie #170 Gepost op: 26 juli 2013, 21:34:07
Ik ook..

Ik denk dat ze er niet omheen kunnen; zonder gebruik van de spijkermat vangen we niets, of met schade, of na ellenlange gevaarlijke achtervolgingen. En zeker voor dat laatste heeft men tegenwoordig veel angst. 'Wat is 't alternatief?'

Het kreng vreet geen brood; al gebruik je 'm 43 jaar niet, hij blijft maximaal inzetbaar. Ik vind ze wel duur, maar afgezet tegen het budget van de nationale politie is 't eigenlijk weer niets..
העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי

Jerommeke

• Senior gebruiker
  • Blauwe Motormuis
Reactie #171 Gepost op: 26 juli 2013, 23:19:46
Citaat van: zijlvaart67 link=msg=1186550 date=1374867247
Ik vind ze wel duur, maar afgezet tegen het budget van de nationale politie is 't eigenlijk weer niets..

Ik weet wat zo'n ding kost, maar dat doet er ook ''weinig'' toe... Als je twee of drie dienstauto's met (fikse) schade hebt, dan ben je ongetwijfeld meer kwijt.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !

moppersmurf

• Senior gebruiker
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #172 Gepost op: 31 juli 2013, 00:04:33
Vandaag is de mat nog ingezet voor een gestolen voertuig in de omgeving van Naarden. De/het/een KLPD/LE was geramd en gecrashed en de Amsterdamse Eenheid (kreeg toestemming voor inzetvan de mat) heeft de mat ingezet. Verdachte aangehouden maar een vrachtwagen heeft nevenschade (3 lekke bandjes...) opgelopen.
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens

EvEs

• HAP (ZHP RT)
  • Senior gebruiker
Reactie #173 Gepost op: 31 juli 2013, 00:35:48
netjes!

FF4266

• Senior gebruiker
  • Centralist & Bevelvoerder
Reactie #174 Gepost op: 31 juli 2013, 01:20:56
Mag ik vragen waar je deze info vandaan hebt?

Nick

• Senior gebruiker
Reactie #175 Gepost op: 31 juli 2013, 01:33:28
Ik neem (voorzichtig...  98uiye) aan dat onderstaande hetzelfde incident betreft:

Jelle v. Heerikhuize ‏@polermelocentzu 30 juli 13 23.44
1/2 En zo beland je na een heftige achtervolging van een gestolen auto ongeveer in Amsterdam. U gaat zo meer lezen. Collega's niet gewond maar
2/2 wel voertuig total-loss op de A1 onder Amersfoort. Verdachte aangehouden na gebruik spijkermat. Wordt vervolgd.
Senior GGP / Oost-Brabant

zijlvaart67

• Verkeerspolitie
  • Forum gebruiker
Reactie #176 Gepost op: 31 juli 2013, 01:37:20
Klopt, zelfde zaak..

HAPRPAA

• Forum gebruiker
  • Uiteindelijk pakken we je toch wel!
Reactie #177 Gepost op: 31 juli 2013, 04:28:24
Hier een aanvulling:

Politieauto crasht bij achtervolging
Toegevoegd: woensdag 31 jul 2013, 00:33
Update: woensdag 31 jul 2013, 01:11

Bij een achtervolging van een autodief over de A28 en de A1 is een politieauto gecrasht. De achtervolging begon in Noord-Oost-Gelderland en eindigde op een parkeerplaats bij Bussum.

De gestolen auto werd door meerdere politiewagens achtervolgd. Bij Baarn werd een van die auto's geramd en de bestuurder botste daardoor tegen de vangrail. De politieagent is niet gewond geraakt.

De verdachte kon nog doorrijden tot aan Bussum en is daar met behulp van een spijkermat tot stilstaan gebracht. Hij is aangehouden

bron: http://nos.nl/artikel/535048-politieauto-crasht-bij-achtervolging.html

Thor

• Senior gebruiker
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #178 Gepost op: 31 juli 2013, 07:52:39
Citaat van: moppersmurf link=msg=1187752 date=1375221873
Vandaag is de mat nog ingezet voor een gestolen voertuig in de omgeving van Naarden. De/het/een KLPD/LE was geramd en gecrashed en de Amsterdamse Eenheid (kreeg toestemming voor inzetvan de mat) heeft de mat ingezet. Verdachte aangehouden maar een vrachtwagen heeft nevenschade (3 lekke bandjes...) opgelopen.

Het is natuurlijk een duidelijke vooruitgang dat de spijkermat nu mag en kan worden ingezet.
Er zijn verschillende wegen tweebaans, vierbaans etc, met de daaraan gekoppelde mogelijkheden/onmogelijkheden voor de zo (effectief) mogelijke inzet.
Zijn er voor deze verschillende inzetten procedures ontwikkeld en worden de politiemensen hierop onderwezen en wordt er met de inzet van spijkermatten geoefend, op welke schaal.

De inzet van een spijkermat zal ook de nodige beperkingen kennen, worden er ondertussen ook andere methoden/middelen ontwikkeld om vluchtauto's te kunnen stoppen ?

zijlvaart67

• Verkeerspolitie
  • Forum gebruiker
Reactie #179 Gepost op: 31 juli 2013, 10:10:53
De inzet van een spijkermat is feitelijk overal hetzelfde, op welke weg je ook staat.. Je moet alleen een beetje verkeersinzicht hebben (lees: je eigen leven boeiend vinden), dan werk je eigenlijk altijd wel veilig.

Je wordt gedekt door je eigen pitauto en je smijt dat ding op de weg of legt 'm klaar.. Zijn (Amerikaanse) filmpjes zat over..