Inzet spijkermat / stopstick bij achtervolgingen

Auteur Topic: Inzet spijkermat / stopstick bij achtervolgingen  (gelezen 69750 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

PietjePuk

• Senior gebruiker
Reactie #60 Gepost op: 10 januari 2012, 21:18:17
Eens en daar zal de proef ook voor een deel op gericht zijn denk ik zo.

Het is leuk als je ze straks in de kofferbak hebt, maar als je ze niet mag gebruiken of 3 uur bezig bent met schrijven na een inzet...

De werking zal het probleem niet zijn, de inzet, afhandeling en "wettelijk" is de uitdaging ;)

C337

• Senior gebruiker
Reactie #61 Gepost op: 18 januari 2012, 10:16:22
Interessante stukje uit COPS: het tegemoet komen bij een achtervolging met spikesticks, achtervolging, aanhouding en ten slotte focus op het effect van spikesticks.

COPS Toughest Takedowns Pierce County, WA
User: cops2hot4tv

Achtergrondgeluid bij 5.12 ook erg interessant, ambu ?

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #62 Gepost op: 3 februari 2012, 08:12:40
Jeroen van den Bergh
@WijkagHmrBOS Hoofddorp
Jeroen van den Bergh | wijkagent Hoofddorp Overbos | wijkteam Haarlemmermeer-Noord | Ergens melding van maken? Bel 0900-8844 (= 24/7 bemand) Bij nood/spoed: 112
http://www.politie.nl/kennemerland

Ons korps doet mee aan pilot om spijkermatten te gebruiken om pakkans vluchtende overvallers te vergroten #boevenvangen http://bit.ly/y4nJTD
17 minuten geleden
Samen sterk in de hulpverlening!

HGL

• Senior gebruiker
Reactie #63 Gepost op: 3 februari 2012, 11:46:25
Jeroen van den Bergh
@WijkagHmrBOS Hoofddorp
Jeroen van den Bergh | wijkagent Hoofddorp Overbos | wijkteam Haarlemmermeer-Noord | Ergens melding van maken? Bel 0900-8844 (= 24/7 bemand) Bij nood/spoed: 112
http://www.politie.nl/kennemerland

Ons korps doet mee aan pilot om spijkermatten te gebruiken om pakkans vluchtende overvallers te vergroten #boevenvangen http://bit.ly/y4nJTD
17 minuten geleden

Is de test zeker uitgebreid? In de persberichten komt KML niet naar voren!

PietjePuk

• Senior gebruiker
Reactie #64 Gepost op: 3 februari 2012, 11:57:53
Het zou moeten gaan gebeuren in; Zeeland, Midden en West-Brabant, Brabant Zuid-Oost, Brabant-Noord, Kennemerland en team hoofdwegen van AA. In totaal 136 voertuigen.

CopVR3

• Senior gebruiker
Reactie #65 Gepost op: 3 februari 2012, 17:54:26
Wat een onzin zo'n pilot. T' spul bestaat al jaaaaren en we hebben die stop sticks ook al gehad in het verleden. Gewoon weer invoeren die handel. Makkelijk richtlijntje erbij. Gebruiksaanwijzing erbij. Klaar.

pff geldverslindende politiek. :-\

PietjePuk

• Senior gebruiker
Reactie #66 Gepost op: 3 februari 2012, 18:03:38
De test is niet alleen gericht op de werking van die matten, maar ook het proces er om heen, daar zit het hem "probleem".

Professor in fictie

• Forum gebruiker
  • ^Samen sta je sterk^
Reactie #67 Gepost op: 3 februari 2012, 21:55:48
Ik heb gemengde gevoelens met een spike strip. Het uitleggen van een spijker mat is een bijzonder riskante klus en de inzet zal moeten worden omvangen met een degelijke opleiding en heldere procedures. Ik wil er namelijk niet aan denken dat onderstaand filmpje ooit waarheid wordt in Nederland!

Pas op kan als zeer schokkend worden ervaren:
http://www.youtube.com/watch?v=jcCNGsYn9jw

Ik zie liever in stevige doch (zeer) snelle interventie voertuigen met een pushbar v+a om een voortuig te kunnen insluiten en tot stilstand brengen (X5, Q7, Touareg of Range Rover) (klasse B4 automaat, 4x4 400pk of 500+pk) Met 4 van die auto's kun je snel een situatie meester worden. In opvallende en burger uitvoeringen. Als is de spijkermat wel aanzienlijk voordeliger!! (+200K per auto)
Freude am Fahren

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #68 Gepost op: 4 februari 2012, 07:11:49
Ik heb gemengde gevoelens met een spike strip. Het uitleggen van een spijker mat is een bijzonder riskante klus en de inzet zal moeten worden omvangen met een degelijke opleiding en heldere procedures.

Ik zie liever in stevige doch (zeer) snelle interventie voertuigen met een pushbar v+a om een voortuig te kunnen insluiten en tot stilstand brengen (X5, Q7, Touareg of Range Rover) (klasse B4 automaat, 4x4 400pk of 500+pk) Met 4 van die auto's kun je snel een situatie meester worden. In opvallende en burger uitvoeringen. Als is de spijkermat wel aanzienlijk voordeliger!! (+200K per auto)

tja, het inzetten van een spijkermat is absoluut riskant, al betwijfel ik of deze in het door jou geplaatste filmpje goed wordt ingezet. ook bij jou interventievoertuigen zijn er risico's aanwezig. Misschien zijn de risico's dan zelfs nog wel groter. Achtervolgen met hoge snelheid, iemand klem rijden met alle gevolgen van dien.... Hoe vaak is dat al mis gegaan? Er zullen altijd risico's zijn en blijven, aan ons om de juiste afweging te maken per situatie.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

r1200gs

• Senior gebruiker
Reactie #69 Gepost op: 4 februari 2012, 09:41:00
Daar ben ik vanuit de oude doos.  Het omzetten van voertuigen staat voor zover ik weet op het niveau van het gebruik vuurwapen. Tevens moet je ook voor het omzetten geoefend zijn en daar zit het probleem.  Het tweede probleem is het voertuig waarmee je het wil doen. Die snelle voertuigen zijn er wel maar alleen voor de club uit driebergen om dat zij naar verluid altijd en overal kunnen zijn.  

Normaal zie ik geen onmogelijkheden maar oplossing, echter nu niet. Mijn idee hierover dat er binnen de nieuwe organisatieverkeer de dros of het model AA de matten worden uitgezet daar deze teams straks de voertuigen hebben waarmee er voor de achtervolging kan komen.