Inzet spijkermat / stopstick bij achtervolgingen

Auteur Topic: Inzet spijkermat / stopstick bij achtervolgingen  (gelezen 69869 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

enrico1972

• Senior gebruiker
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #200 Gepost op: 18 november 2014, 16:51:04
Spijkermat stopt spookrijdende autodief
Laatste update: 18-11-2014 | 11:22

Raamsdonksveer / Teteringen

Een autodief is in de nacht van maandag 17 op dinsdag 18 november 2014 rond 04.00 uur op knooppunt Hooipolder met de auto die hij gestolen had over een spijkermat van de politie gereden.

De autodief had eerder die nacht een witte Land Rover Rang Rover Evoque gestolen in Teteringen en sloeg ermee op de vlucht. Politiemensen zagen de auto rijden op de A27 ter hoogte van Gorinchem, waarna de dief al spookrijdend probeerde te ontkomen over de A27 in de richting van Breda, daarbij achtervolgd door politiemensen. Ter hoogte van knooppunt Hooipolder had een andere politie-eenheid ondertussen een spijkermat op de weg gelegd om de verdachte tot stoppen te dwingen, wat lukte. De verdachte wist echter uit de auto te springen en via een weiland te ontkomen. De auto is voor sporenonderzoek meegenomen. Hopelijk leiden de sporen naar de autodief.

Tweede slachtoffer
Terwijl de autodief al spookrijdend over de A27 reed, kwam hij een tegenligger tegen, waarna een aanrijding ontstond. Onduidelijk is nog of de tegenligger de Land Rover heeft geraakt, of delen van de Land Rover die van de auto zijn afgekomen nadat de auto over de spijkermat reed. De hevig geschrokkken automobilist, een 59-jarige man uit Breda, raakte gelukkig niet gewond. Zijn auto raakte zwaar beschadigd.

Getuigen gezocht
De politie zoekt getuigen. De auto, een witte Land Rover Rang Rover Evoque met het kenteken 8XRP13, is tussen maandagavond 17 november 23.00 uur en dinsdag 18 november 03.30 uur weggenomen bij een woning op de Platte Akker in Teteringen. Een ruit van de auto bleek te zijn ingeslagen.
Het gaat om een grote witte auto, met opvallende grote matzwarte velgen. De politie komt graag in contact met mensen die iets verdachts hebben gezien op of in de buurt van de Platte Akker, met mensen die meer informatie hebben over de diefstal van de auto en/of met mensen die de auto die nacht hebben zien rijden. Ook komt de politie graag in contact met mensen die de auto al spookrijdend over de A27 hebben zien rijden en meer informatie kunnen verschaffen over de inzittende(n).
Getuigen kunnen de politie bereiken via 0900-8844.

BRON: http://www.politie.nl/nieuws/2014/november/18/08-spijkermat-stopt-spookrijdende-autodief.html
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen

enrico1972

• Senior gebruiker
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #201 Gepost op: 18 november 2014, 16:53:54
Citaat van: knarf1990 link=msg=1309027 date=1416325753
In welke eenheden wordt de spijkermat nog gebruikt. Toen ik nog in voormalig Kennemerland zat was er een pilot van een jaar. Na dat jaar werden de matten weer achter uit de auto's gehaald. Zouden we met de Nationale politie niet overal het zelfde moeten hebben? 098uo

Wat ik zo uit de politieberichten opmaak die ik net gevonden heb worden ze alleen maar in het Brabantse gebruikt.
Heb van andere eenheden geen berichten kunnen vinden.
Lijkt mij trouwens dat die evaluatie al lang klaar is maar nog nergens iets gelezen wat de uitkomst is en wat er verder mee gaat gebeuren.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen

silque

• Sheepdog
  • Senior gebruiker
Reactie #202 Gepost op: 18 november 2014, 20:21:27
Citaat van: enrico1972 link=msg=1309031 date=1416326034
Wat ik zo uit de politieberichten opmaak die ik net gevonden heb worden ze alleen maar in het Brabantse gebruikt.
Heb van andere eenheden geen berichten kunnen vinden.
Lijkt mij trouwens dat die evaluatie al lang klaar is maar nog nergens iets gelezen wat de uitkomst is en wat er verder mee gaat gebeuren.

Neehoor, in Zeeland en Amsterdam liggen ze ook nog steeds in de auto en worden ze ingezet indien nodig. Of er recente inzetten zijn weet ik niet, maar zoiets wordt lang niet altijd in de media vermeld.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.

Maxx

• Senior GGP
  • Senior gebruiker
Reactie #203 Gepost op: 18 november 2014, 21:26:46
Citaat van: silque link=msg=1309073 date=1416338487
Neehoor, in Zeeland en Amsterdam liggen ze ook nog steeds in de auto en worden ze ingezet indien nodig. Of er recente inzetten zijn weet ik niet, maar zoiets wordt lang niet altijd in de media vermeld.

Ook in Kennemerland zijn alle noodhulpauto's met de stopstick uitgerust. Tot de evaluatie klaar is blijven ze erin liggen en worden nieuwe collega's getraind voor gebruik ervan.

enrico1972

• Senior gebruiker
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #204 Gepost op: 19 november 2014, 00:22:28
Dat zijn in ieder geval in mijn ogen mooie berichten Silque en Maxx.  O0
Nu hopen dat de evaluatie snel klaar is en het de standaard wordt.

Het is dat ik afgelopen dag een tweet zag over de spookrijdende autodief en dat ik verder ben gaan kijken want ik was het eigenlijk al weer vergeten dat de spijkermatten er waren. Het kan inderdaad dan ook makkelijk zijn dat ze vaker gebruikt zijn en dat het niet bekend gemaakt is.
Van mij mag na het inzetten er van het vaker bekend gemaakt worden.

CopVR3

• Senior gebruiker
Reactie #205 Gepost op: 19 november 2014, 00:25:21
Wij mochten de stopsticks juist niet meer gebruiken. Ze zijn jaren geleden uit alle autos gehaald... komt er nog een landelijk vervolg op de pilot?

Matth

• Hoofdagent Eenheid OOB
  • Forum gebruiker
Reactie #206 Gepost op: 19 november 2014, 17:23:39
Ze liggen idd nog bij ons in de noodhulp auto's.

quattromontanes

• Forum gebruiker
Mensen kunnen bot en scherp tegelijk zijn..

silque

• Sheepdog
  • Senior gebruiker
Reactie #208 Gepost op: 19 november 2014, 20:54:28
Ze liggen bij ons overigens niet meer in alle voertuigen, er zijn nog maar een beperkt aantal voertuigen per bureau uitgerust met de stopstick.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.

enrico1972

• Senior gebruiker
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #209 Gepost op: 19 november 2014, 21:36:41
Citaat van: quattromontanes link=msg=1309269 date=1416415647
Gisteren nog gebruik van gemaakt in Hoofddorp, zie:
http://www.112meerlanden.nl/2014/11/19/hoofddorp-drie-jochies-uit-ijmuiden-aangehouden-na-achtervolging-gestolen-auto/#more-47281

Drie aanhoudingen na achtervolging in gestolen auto
Laatste update: 19-11-2014 | 09:48

Hoofddorp

In de nacht van dinsdag op woensdag omstreeks 01.00 uur heeft de politie drie aanhoudingen verricht voor diefstal van een personenauto.

Tijdens een surveillance zagen agenten een auto rijden die eerder in de week als gestolen was opgegeven. De agenten gaven een stopteken, maar de bestuurder gaf hier geen gehoor aan. Hij ging er met hoge snelheid vandoor. Op de Spoorlaan heeft de politie een spijkermat ingezet om de auto te doen stoppen. De bestuurder wist de mat te ontwijken, maar verloor hierbij macht over het stuur en raakte een tegenligger. De bestuurder en de twee inzittenden gingen er vervolgens te voet vandoor. De agenten waren de drie IJmuidenaren van 17, 16 en 15 jaar te snel af en zij konden kort na het ongeluk worden aangehouden. De bestuurder van het aangereden voertuig is met de schrik vrijgekomen.

BRON: http://www.politie.nl/nieuws/2014/november/19/04-drie-aanhoudingen-na-achtervolging-in-gestolen-auto.html