Ik vind het leuk om te zien dat er een hele discussie loskomt, de reden dat ik het vroeg is namelijk dat ik in overleg met een paar mensen besloten heb om deze brieven te gaan schrijven naar de raad van hoofdcommisarissen en de minister biza/justitie is namelijk dat ik mij JUIST ernstig zorgen maak over de enorme risico's welke achtervolgingen met zich mee brengenen dat ik het tijd acht om deze middelen voor de politie te doen invoeren, echter ik wil deze brief kunnen schrijven met daarin enigzins wel wat achtergrond informatie, oftewel ik wil gewoon beslagen ten ijs komen...
Je zou eventueel een werkgroep kunnen oprichten, waar sympathisanten lid van kunnen worden, en die ze kunnen steunen met activiteiten of geld.
De risico’s van het gebruik van de spijkermat voor politieagenten kunnen worden verkleind, door het gebruik van een speciale spijkermat met afstandsbediening (RC spike strip).
Een paar andere voorstellen om politieachtervolgingen effectiever te maken:
Motorvoertuigen die harder kunnen rijden dan 130 km, kunnen worden verboden, via een vermogensgrens.
Het aantal gespecialiseerde snelle achtervolgingsvoertuigen van de politie op snelwegen kan worden vergroot.
Er kunnen (meer mobiele) bewakingscamera’s worden geplaatst op verkeersborden op snelwegen voor opsporing van vluchtende voertuigen.
Er kan media-voorlichting worden gegeven over de risico’s van een file-fuik. Daardoor kan dat middel mogelijk met minder risico worden ingezet door de politie bij achtervolgingen.
Het publiek kan worden voorgelicht via massamedia, hoe men het best kan reageren, als men onverwachts geconfronteerd wordt met een politieachtervolging. En potentiële daders kunnen daarbij worden ontmoedigd om te vluchten, onder andere door te wijzen op de risico’s van achtervolgingen. Er lijken vooral ongelukken te gebeuren bij het achtervolgen van jonge daders in een gestolen auto. Zie daarover pagina 1 van dit onderzoeksrapport:
Scott, C., 2015, Patterns and Concentrations of Risk in Reported Police Pursuit, Incidents in New Zealand.
http://www.crim.cam.ac.uk/alumni/theses/CHRIS%20SCOTT.pdf Er kunnen nieuwe middelen en technieken worden ontwikkeld voor politieachtervolgingen. Daarvoor kan een speciaal onderzoekscentrum worden opgericht met ingenieurs, uitvinders, ICT-ers, achtervolgingsexperts en militaire specialisten. Dat centrum zou kunnen heten: Police Pursuit Innovation Institute. Daarbij kan worden samengewerkt via de EU en VN voor meer deskundigheid, taakverdeling en kostenverdeling. En daarbij kunnen creatieve ideeën worden gevraagd aan het publiek, via speciale webfora in verschillende talen.
Bij belangrijke bruggen en tunnels kunnen permanente controleposten met slagbomen en mobiele roadblocks worden ingesteld, bemand door de marechaussee.
Criminele veelplegers kunnen eventueel een levenslang verbod krijgen om een voertuig met motor te besturen of te bezitten, en om hun woonplaats te verlaten.
Alle kosten van een politieachtervolging en eventuele schade kunnen worden verhaald op de gevluchte dader, ter afschrikking.
Meer informatie: Police Pursuits In An Age Of Innovation And Reform - The IACP Police Pursuit Database, 2008
http://www.theiacp.org/Portals/0/pdfs/Publications/Police%20Pursuit.pdf