Inzet spijkermat / stopstick bij achtervolgingen

Auteur Topic: Inzet spijkermat / stopstick bij achtervolgingen  (gelezen 70399 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #230 Gepost op: 10 juni 2016, 17:11:50
Citaat van: Sesamzaadje link=msg=1429074 date=1465546602
Het ging niet zozeer om de aanschafkosten van de spijkermat. De schade die ontstaat nadat de spijkerman is ingezet zou een te grote kostenpost zijn.

Kijk dat wist ik niet, dat verklaart wel waarom ze ineens uit de voertuigen zijn gehaald.
Komen gelijk een aantal vragen naar boven, want het alternatief nu is dat we moeten gaan rammen. Dat kost toch veel meer?
Bovendien, als iemand het stopteken negeert mogen wij geweld gebruiken en daar valt de spijkermat ook onder. Moeten wij dat ook nog gaan vergoeden dan?
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #231 Gepost op: 10 juni 2016, 22:00:21


Kijk dat wist ik niet, dat verklaart wel waarom ze ineens uit de voertuigen zijn gehaald.
Komen gelijk een aantal vragen naar boven, want het alternatief nu is dat we moeten gaan rammen. Dat kost toch veel meer?

Nee dat zie je verkeerd. We gaan niet rammen... Gewoon de achtervolging staken, zodat iedere boef ermee weg komt. Dat wil men graag ja...

Het beproefde file creeeren, mag niet meer.
Stopsticks mag niet meer.
Rammen ook niet.
Op de banden schieten wil men niet.
Bracherichtlijn invoeren met max +40.

Het is gewoon niet werkbaar meer. Dat is wat de politiek wil.


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #232 Gepost op: 11 juni 2016, 06:17:07
Citaat van: grizz link=msg=627807 date=1237628906
Ik vind het leuk om te zien dat er een hele discussie loskomt, de reden dat ik het vroeg is namelijk dat ik in overleg met een paar mensen besloten heb om deze brieven te gaan schrijven naar de raad van hoofdcommisarissen en de minister biza/justitie is namelijk dat ik mij JUIST ernstig zorgen maak over de enorme risico's welke achtervolgingen met zich mee brengenen dat ik het tijd acht om deze middelen voor de politie te doen invoeren, echter ik wil deze brief kunnen schrijven met daarin enigzins wel wat achtergrond informatie, oftewel ik wil gewoon beslagen ten ijs komen...

Je zou eventueel een werkgroep kunnen oprichten, waar sympathisanten lid van kunnen worden, en die ze kunnen steunen met activiteiten of geld.

De risico’s van het gebruik van de spijkermat voor politieagenten kunnen worden verkleind, door het gebruik van een speciale spijkermat met afstandsbediening (RC spike strip).

Een paar andere voorstellen om politieachtervolgingen effectiever te maken:

Motorvoertuigen die harder kunnen rijden dan 130 km, kunnen worden verboden, via een vermogensgrens.

Het aantal gespecialiseerde snelle achtervolgingsvoertuigen van de politie op snelwegen kan worden vergroot.

Er kunnen (meer mobiele) bewakingscamera’s worden geplaatst op verkeersborden op snelwegen voor opsporing van vluchtende voertuigen.

Er kan media-voorlichting worden gegeven over de risico’s van een file-fuik. Daardoor kan dat middel mogelijk met minder risico worden ingezet door de politie bij achtervolgingen.

Het publiek kan worden voorgelicht via massamedia, hoe men het best kan reageren, als men onverwachts geconfronteerd wordt met een politieachtervolging. En potentiële daders kunnen daarbij worden ontmoedigd om te vluchten, onder andere door te wijzen op de risico’s van achtervolgingen. Er lijken  vooral ongelukken te gebeuren bij het achtervolgen van jonge daders in een gestolen auto. Zie daarover pagina 1 van dit onderzoeksrapport:
Scott, C., 2015, Patterns and Concentrations of Risk in Reported Police Pursuit, Incidents in New Zealand.

http://www.crim.cam.ac.uk/alumni/theses/CHRIS%20SCOTT.pdf

Er kunnen nieuwe middelen en technieken worden ontwikkeld voor politieachtervolgingen. Daarvoor kan een speciaal onderzoekscentrum worden opgericht met ingenieurs, uitvinders, ICT-ers, achtervolgingsexperts en militaire specialisten. Dat centrum zou kunnen heten: Police Pursuit Innovation Institute. Daarbij kan worden samengewerkt via de EU en VN voor meer deskundigheid, taakverdeling en kostenverdeling. En daarbij kunnen creatieve ideeën worden gevraagd aan het publiek, via speciale webfora in verschillende talen.

Bij belangrijke bruggen en tunnels kunnen permanente controleposten met slagbomen en mobiele roadblocks worden ingesteld, bemand door de marechaussee.
 
Criminele veelplegers kunnen eventueel een levenslang verbod krijgen om een voertuig met motor te besturen of te bezitten, en om hun woonplaats te verlaten.

Alle kosten van een politieachtervolging en eventuele schade kunnen worden verhaald op de gevluchte dader, ter afschrikking.

Meer informatie: Police Pursuits In An Age Of Innovation And Reform - The IACP Police Pursuit Database, 2008

http://www.theiacp.org/Portals/0/pdfs/Publications/Police%20Pursuit.pdf
Ik stem links.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #233 Gepost op: 11 juni 2016, 11:02:32
@CopVR3 wie zegt dat we niet meer mogen rammen? Is dat een formeel bekend gemaakt?
Hier ook nog gebeurd laatst, is gewoon allemaal rechtmatig geweest.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #234 Gepost op: 11 juni 2016, 12:48:58
@CopVR3 wie zegt dat we niet meer mogen rammen? Is dat een formeel bekend gemaakt?
Hier ook nog gebeurd laatst, is gewoon allemaal rechtmatig geweest.
Ik stuur je ff een pm.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #235 Gepost op: 11 juni 2016, 16:14:49
Als we nu eens beginnen met het strafbaar stellen van vluchten voor de politie....
En of dat nou een staandehouding WvW is of na het plegen van een misdrijf...
Stop is stop... en niet stoppen is een misdrijf  ::)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Sesamzaadje

  • Operationeel Expert
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 739
  • Eenheid ZWB
Reactie #236 Gepost op: 11 juni 2016, 17:44:36
Citaat van: Jerommeke link=msg=1429376 date=1465654489
Als we nu eens beginnen met het strafbaar stellen van vluchten voor de politie....
En of dat nou een staandehouding WvW is of na het plegen van een misdrijf...
Stop is stop... en niet stoppen is een misdrijf  ::)

Dat zou voor veel achtervolgingen een goede wettelijke grond zijn om door te gaan en niet na 2 km af te moeten haken omdat het strafbare feit alleen negeren stopteken is.
De weg is niet de vraag waarheen, de weg is de vraag hoe.


Matth

  • Hoofdagent Eenheid OOB
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 457
Reactie #237 Gepost op: 11 juni 2016, 17:46:47
Citaat van: silque link=msg=1429314 date=1465635752
@CopVR3 wie zegt dat we niet meer mogen rammen? Is dat een formeel bekend gemaakt?
Hier ook nog gebeurd laatst, is gewoon allemaal rechtmatig geweest.

Zijn inderdaad richtlijnen voor volgen, achtervolgen en geforceerd stoppen. Zie ook kompol.
Neemt niet weg dat er tenzij situaties zijn.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #238 Gepost op: 11 juni 2016, 20:08:19
Precies en die zouden er niet zijn als het per definitie verboden was.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #239 Gepost op: 12 juni 2016, 06:38:57
Criminelen zijn vaak creatief en vernieuwend. Daarom zijn die principes ook voor de politie belangrijk volgens mij. Daarom het volgende idee, in het kader van innovatieve brain-storming:

Zou het niet mogelijk zijn, om de voorruit en/of zijruiten van een vluchtauto te beschieten met één of meer automatische paintball-geweren? Dat kan gebeuren vanuit een hinderlaag, of vanuit een stilstaande politieauto, of vanuit een politieauto die er voor rijdt, eventueel met open dak.

Of vanuit een politieauto die er achter rijdt achter, als eerst de achterruit kapot is geschoten. Het schieten met een paintball-geweer kan misschien zelfs vanuit een politiehelikopter of onbemand vliegtuigje?

Bij deze paintball-methode is niet direct de hele voorruit ondoorzichtig, maar wordt de bestuurder wel gedwongen om snelheid te minderen. Er kan ook slechts één paintball-patroon worden afgeschoten.

Een voordeel van die techniek is, dat je niet heel nauwkeurig hoeft te richten. Zeker niet omdat je de paintballs heel snel automatische kunt schieten. Maar er kan misschien ook een niet-automatisch, compact paintball-pistool worden gebruikt. Dat kan misschien zelfs vanaf een politie-motorfiets.

Paintball-munitie is in principe niet dodelijk, oftewel het is less-lethal. Toch is deze methode waarschijnlijk alleen geschikt als er geen andere voertuigen in het schootsveld rijden. De andere achtervolgende politieauto's kunnen daarbij wat afstand nemen, wat kan worden afgesproken via radio-commmunicatie.

Verder zijn paintball-wapens niet zo duur en niet zo zwaar, en ze kunnen eventueel ook worden ingezet bij rellen, en misschien ook bij bepaalde andere politieacties, na een wetswijziging hierover.

Ik weet niet of deze technieken mogelijk zijn. Maar misschien is het de moeite waard om wat experimenten te doen op basis van deze voorlopige ideeën?
Ik stem links.