Rode signaalverlichting

Auteur Topic: Rode signaalverlichting  (gelezen 41900 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Gast

• Gast
Reactie #20 Gepost op: 25 april 2009, 09:11:21
In het forum kun je denk ik meerdere topics vinden over zwaailichten, dierenambu's en de kleur rood met de zoek-functie  O0

Nee, de kleur rood is niet toegestaan voor zwaailichten, behalve voor de STOP-borden in een zwaailicht zelf. In Hoofddorp rijdt een voertuig van de brandweer met 2 rode kappen tussen 5 blauwe kappen op een zwaailichtbalk, dit als proef (en naar ik aanneem toestemming/ontheffing)
Alleen blauw, oranje en groen worden gebruikt voor signalisatie en in de wet omschreven. Een dierenambu met rood is dus fout bezig, zeker als ze aanstaan.

mike

• Senior gebruiker
Reactie #21 Gepost op: 25 april 2009, 13:39:17
Ik zag laatst een dierenambu {volgens mij van Lelystad} rijden met
een balk op het dak met werkende rode zwaailichten.
Ik vraag mij af of de kleur rood toegestaan is in Nederland?
Ik heb het nog nergens eerder gezien.

Correct, Lelysatd rijdt met rode kappen. Ondanks het feit dat ik het hun meerdere keren heb verteld dat het niet is toegestaan. Maar met een beetje gelukt is het binnen kort in Lelystad verlende tijd(de rode kappen op de zwaailichten).

Rode verlichting mag zoals gezegd niet(kijk maar in het voertuigen regelement(VR)) Buiten dat kun je nog wat info halen uit het RVV1990 en de regeling optische en geluidssignalen.

mvg
Mike

Maarten

• Senior gebruiker
    • Hulpverleningsforum
Reactie #22 Gepost op: 25 april 2009, 22:11:51
Rode verlichting mag zoals gezegd niet(kijk maar in het voertuigen regelement(VR)) Buiten dat kun je nog wat info halen uit het RVV1990 en de regeling optische en geluidssignalen.

mvg
Mike

Hoe zit dat dan met die bordjes die sommige ambulances hebben (met de tekst 'Ambulance spoed')? Het is namelijk geen stopteken en het wordt ook niet gevoerd door een opsporings- / handhavingsdienst.
Maar het straalt dus wel rood licht uit aan de voorzijde.

Overigens zie ik ook nog steeds de meerwaarde niet va die dingen, maar dat is een andere discussie ;)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s

Jerommeke

• Senior gebruiker
  • Blauwe Motormuis
Reactie #23 Gepost op: 25 april 2009, 22:41:11
Hoe zit dat dan met die bordjes die sommige ambulances hebben (met de tekst 'Ambulance spoed')? Het is namelijk geen stopteken en het wordt ook niet gevoerd door een opsporings- / handhavingsdienst.
Maar het straalt dus wel rood licht uit aan de voorzijde.

Overigens zie ik ook nog steeds de meerwaarde niet va die dingen, maar dat is een andere discussie ;)

RVV Artikel 41a.

1. Verlichte transparanten die informatie bieden over de bestemming of het gebruik van het voertuig mogen worden gevoerd door:
a. personenauto’s, bedrijfsauto’s en motorfietsen:
1°. in gebruik bij de politie;
2°. in gebruik bij de brandweer;
3°. in gebruik bij pechhulpdiensten;
4°. in gebruik bij Rijkswaterstaat;
5°. die worden gebruikt door artsen;
6°. die worden gebruikt voor het geven van rijonderricht of het afleggen van een rijproef;
7°. die worden gebruikt door ambulancediensten waaraan krachtens de Wet ambulancevervoer een vergunning is verleend voor het verrichten
van ambulancevervoer;

8°. van hulpverleningsdiensten die zich in opdracht van óf een centrale post als bedoeld in artikel 1 van de Wet ambulancevervoer óf een centrale post voor het ambulancevervoer als bedoeld in artikel 4, eerste lid, onder a, van de Wet geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen, bezig houden met het verlenen van eerstelijns spoedeisende hulpverlening.

Zullen ze hem hier onder hebben weggezet ?  ::)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !

frank1984

• BHV, RK Rolde
  • Junior gebruiker
  • **
Reactie #24 Gepost op: 2 mei 2009, 19:30:09
...
4°. in gebruik bij Rijkswaterstaat;
5°. die worden gebruikt door artsen;
6°. die worden gebruikt voor het geven van rijonderricht of het afleggen van een rijproef;...

Ik zou nu toch haast de indruk krijgen dat we in de lesauto matrix borden met teksten als "Afstand houden", "Sorry Eerste les" (voor als de moter weer 100 keer afslaat) en "Pas op rijles" mogen gaan voeren. Hoewel dat natuurlijk geweldig grappig is voor de duur van ongeveer 1 week zie ik de meerwaarde daar niet van in.

I.p.v. dit soort voertuigen zou ik eerder een artikel toevoegen in de zin van "Personeel dan wel vrijwilligers welke dienst doen voor een hulpdienst." Voor bijvoobeeld vrijwillige brandweer of Sigma leden. Die worden toch geacht binnen een afzienbare tijd op de standplaats te zijn. Het kromme volgens deze wet ik dat ik in de lesauto wel matrix in mag laten bouwen en gebruiken tijden de lessen, maar op het moment dat ik bijvoorbeeld naar de brandweer karzene of sigma standplaats (even ter voorbeeld, ik hoor bij geen van beide), zou ik dus niet "Brandweer Spoed" of "Sigma Spoed" mogen voeren.  :-\

Maar hoe staat het ondertussen met de rode lampen in een dergelijk voertuig? Ik heb al vaker hier wat dergelijke discussies gevolgd, maar volgens mij is daar best wel wat voor te zeggen bij de al eerder genoemde vrijwilligers. Hier gaan ze nu de complete brandweerkarzene verplaatsen omdat de vrijwilligers niet meer optijd bij de karzene kunnen zijn (het is te druk geworden). Ook voor hulpverlening op een GESLOTEN terrein zou dit toch het "mogen we wel of geen blauw licht voeren" verhaal oplossen.

Jerommeke

• Senior gebruiker
  • Blauwe Motormuis
Reactie #25 Gepost op: 2 mei 2009, 20:11:24

. dit soort voertuigen zou ik eerder een artikel toevoegen in de zin van "Personeel dan wel vrijwilligers welke dienst doen voor een hulpdienst." Voor bijvoobeeld vrijwillige brandweer of Sigma leden.

maar op het moment dat ik bijvoorbeeld naar de brandweer karzene of sigma standplaats (even ter voorbeeld, ik hoor bij geen van beide), zou ik dus niet "Brandweer Spoed" of "Sigma Spoed" mogen voeren.  :-\

Maar hoe staat het ondertussen met de rode lampen in een dergelijk voertuig? Ik heb al vaker hier wat dergelijke discussies gevolgd, maar volgens mij is daar best wel wat voor te zeggen bij de al eerder genoemde vrijwilligers. Hier gaan ze nu de complete brandweerkarzene verplaatsen omdat de vrijwilligers niet meer optijd bij de karzene kunnen zijn (het is te druk geworden). Ook voor hulpverlening op een GESLOTEN terrein zou dit toch het "mogen we wel of geen blauw licht voeren" verhaal oplossen.

Rode lampen zijn niet toegestaan, borden cq. lichtkranten met SPOED BRANDWEER ook niet. Word voor bekeurd danwel in beslag genomen. De achterliggende reden is dat alleen een tekstbord met SPOED BRANDWEER of signalering op prive voertuigen als ongewenst word bestempeld, daar er een grote chaos ontstaat op de wegen.

Er zijn korpsen (Hilversum en Gorichem uit m`n hoofd) die in overleg met de gemeente en politie lichtkranten voeren met SPOED BRANDWEER in privèvoertuigen.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !

rjvaneyk

• Noodhulpteam Hollands Midden
  • Senior gebruiker
Reactie #26 Gepost op: 2 mei 2009, 20:27:15

Rode lampen zijn niet toegestaan, borden cq. lichtkranten met SPOED BRANDWEER ook niet. Word voor bekeurd danwel in beslag genomen. De achterliggende reden is dat alleen een tekstbord met SPOED BRANDWEER of signalering op prive voertuigen als ongewenst word bestempeld, daar er een grote chaos ontstaat op de wegen.

Er zijn korpsen (Hilversum en Gorichem uit m`n hoofd) die in overleg met de gemeente en politie lichtkranten voeren met SPOED BRANDWEER in privèvoertuigen.

Het klopt inderdaad dat de brandweer van Gorinchem al een aantal jaren toestemming heeft voor het voeren van de lichtkrant met tekst "Spoed Brandweer".
Het is zelfs zo dat de privévoertuigen ook door rood licht mogen rijden met gepaste snelheid, bij een uitruk.
Wanneer er een boete volgt voor door rood licht rijden, dan kunnen ze (met een bewijs van de uitruk) kwijtschelding krijgen voor de boete.

frank1984

• BHV, RK Rolde
  • Junior gebruiker
  • **
Reactie #27 Gepost op: 2 mei 2009, 21:03:28
Dat het (vooralsnog) niet mag dat had ik begrepen ja, maar ik vind het wel heel vreemd dat je als rijschool kennelijk wel een matrixbord in de auto mag hebben en instanties die er bij gebaat zijn om aan te geven waarom ze erdoor willen niet. Ik ben wel benieuwd hoe dit zich verder gaat ontwikkelen. Dit geldt overigens ook voor het voeren van rode lichten ik kan er nog niet echt een mening over vormen maar voorlopig zijn de regeltjes weer knap krom als je het mij vraagt.

mike

• Senior gebruiker
Reactie #28 Gepost op: 2 mei 2009, 21:09:30
Het klopt inderdaad dat de brandweer van Gorinchem al een aantal jaren toestemming heeft voor het voeren van de lichtkrant met tekst "Spoed Brandweer".
Het is zelfs zo dat de privévoertuigen ook door rood licht mogen rijden met gepaste snelheid, bij een uitruk.
Wanneer er een boete volgt voor door rood licht rijden, dan kunnen ze (met een bewijs van de uitruk) kwijtschelding krijgen voor de boete.

Belachelijk, ik weet van een zaak waar een brandweerman met "spoed" opweg naar een autobrand een kind van 9 heeft doodgereden. Leg deze verhalen maar eens uit aan de ouders.

mvg
Mike

frank1984

• BHV, RK Rolde
  • Junior gebruiker
  • **
Reactie #29 Gepost op: 2 mei 2009, 22:01:23
In die zin ben ik het wel met Mike eens. Ik denk dat het door rood rijden omdat je een matrixbordje hebt ook onverantwoord is. Mensen herkennen je niet als een voorrangsvoertuig, dus moet je dat ook niet nemen. Het moet dan of linksom of rechtsom mijn inziens. Dus of je geeft die mensen een degelijke opleiding en pitten op het dak, of ze houden zich aan de regels.