Ik weet wel wat neonaten zijn, maar wat is het bijzondere van het neonatenvervoer?
Heeft dat met het daadwerkelijke vervoeren te maken of de bediening van de apparatuur?
Ik heb de scholing nog niet gehad, die komt morgen aan de beurt, maar ik heb net de reader door zitten lezen....
Het heeft te maken met vervoer, met de kwetsbaarheid en de gevoeligheid voor prikkels van neonaten, Op prikkels reageert een neonaat met diverse signalen, de meeste zijn verslechterende parameters.... een vaak onderschatte bron van prikkels is bijvoorbeeld licht, een neonaat heeft nog grotendeels doorschijnende oogleden, dus ook met de ogen dicht zijn er dus continue prikkels als je op transport gaat (TL-balk om de 5 meter, ramen, verlichting in de ambulance). Daar zul je dus als chauffeur(en pleeg) natuurlijk bewust van moeten zijn, een overprikkeld bradycard laag gesatureerd gestresst kind afleveren in een perifeer ziekenhuis schiet zijn doel voorbij... oplossing is dan bijvoorbeeld de couveuse met een deken afdekken, dat isoleert ook nog beter zodat je ook nog de temperatuur beter onder controle kunt houden (ook een aandachtspunt)