Tja, vroegah toen mn ouders de opl deed werden bepaalde dingen er echt gewoon ingestampt. Nu moet je een hoop zelf uitzoeken en laat men je nogal eens zwemmen. ( competentie gericht ) Je bent soms al een dagtaak kwijt aan een opdracht om de kaders alleen al te bepalen. Tja, moet iedereen zn eigen verpleegkunde opleiding uitvinden
Daar lijkt het soms wel een beetje op.
Ik merk op de werkvloer ook echt een wezelijk verschil tussen de ouderwetse A pleeg en de nieuwerwetse pleeg. Dat voel je gewoon.
Dit systeem heeft ook zo zn voor en nadelen. Maar bepaalde zaken zoals anatomie, fysiologie, basiszorg, medicatie etc etc moet echt ingestampt worden en meer tijd voor worden ingepland. Dus iets meer dan 2 lesuren etc.
De verhoudingen op de afdeling nu is ook anders. Nu is het de normaalste zaak van de wereld dat er 1 pleeg is als verandwoordelijke op de afdeling is en de rest leerling/stagair of ZV. Die verhoudingen lagen volgens horen zeggen vroeger ook anders. Neem aan dat de oude rotte onder ons dit kunnen beamen.
Maargoed om de nieuwerwetse plegen op die manier over 1 kam te scheren dat die niks weten en niets kunnen vind ik ook niet correct. Ik weet van mezelf en nog heel veel leerlingen die echt gemotiveerd bezig zijn het vak onder de knie te krijgen en ook echt wel wat weten en kunnen. Het vak verpleegkunde is anno 2008 ook anders dan 30 jaar geleden. Allemaal zaken waar ook naar gekeken moet worden!
5 jr opl voor de gele bus is tekort. Helemaal met WM eens. Voor ambu/ SEH heb je ook een dosis levens ervaring nodig, is niet goed om te jong in te stappen. Dus ik verkies de traditionele weg. Die weg is niet voor niets zolang denk ik maar!