Dag,
Ik heb net als velen de ambitie om ambulanceverpleegkundige te worden en volg daarom de HBO-V.
Ik loop momenteel in het ziekenhuis stage (cardiologie/interne geneeskunde) en merk dat het werken in een ziekenhuis niet echt mijn ding is. het is ook niet te vergelijken met de ambulancezorg (heb zelf gewerkt als chauffeur op de ambulance).
gr martien.
Ik ben het daar niet mee eens, ik denk namelijk dat de kern van het verpleegkundige zijn in het ziekehuis juist precies hetzelfde is als op de ambulance. Het mooie aan de ambulance is dat je daar nog veel meer zelfstandigheid en diepgang in je werkt kunt vinden en een heel scala aan extra vaardigheden, die er juist voor zorgen dat je nog meer plezier uit je werk kunt halen.
Het niveau van de huidige pas afgestudeerde plegen is inderdaad bedroevend, maar dat heeft deels te maken met competentie gericht onderwijs. En daarom wil ik er iets aan doen.
WM
Hier heb je absoluut een punt wat betreft de directe zorg naar een patient toe. Er is bij ons op de opleiding ook altijd kritiek geweest van de studenten naar de schoolleiding toe over het feit dat wij te weinig parate kennis bezitten en hier te weinig ondertseuning en les in krijgen om dit te verwerven.
Als ik op een afdeling kwam moest ik in mijn vrije tijd alle ziektebeelden en functionele anatomie nog leren. Terwijl school haar studiepunten weggeeft op zaken als het kennen van GVO modellen, die toepassen e.d. Ook belangrijk, maar dit gaat ten koste van de basis.
We hebben nu namelijk een heel zootje studenten die perfect weten hoe ze een wetenschappelijk artikel over diabetes moeten beoordelen, maar het verschil tussen endocrien en exocrien klierweefsel niet eens kennen. Laat staan dat ze de hormonen glucagon en insuline kennen. Terwijl ze tijdens hun stage dagelijks een lading GDC's doen bij diabetici.
Ook ik ondervind hier problemen mee. En ik vind dit erg jammer.