OGS rijden en artikel 5 WVW

Auteur Topic: OGS rijden en artikel 5 WVW  (gelezen 17238 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #70 Gepost op: 4 april 2009, 21:33:59
Kijk daar is ook het verschil

"Weggebruikers moeten bestuurders van een voorrangsvoertuig voor laten gaan."

dat is wat anders dan

"een voorrangsvoertuig met ogs moet geen voorrang verleend worden"

er is verschil tussen "voor laten gaan" en "voorrang verlenen"

er zijn verschillende artikelen waarin gesproken word over "voor laten gaan"  en "voorrang verlenen"

juridisch zit hier een verschil in.
En dit is inderdaad heel grijs.


ik hoop dat ik het goed begrijp, een voorrangsvoertuig (met OGS dus) heeft ten alle tijden voorrang, een ieder die dit voertuig geen voorrang geeft is dus strafbaar.

politie mag dit voertuig zelfs niet staande houden, zij mogen hem wel volgen en aan het einde van de rit vragen naar zijn reden (zo was het tenminste vroeger), m.a.w. de klpd'r beging een strafbaar feit.
Nemo me impune lacessit


weetje_hgl

  • geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 456
  • Aub, gebruik geen vaktaal, denk aan mij...;-)
Reactie #71 Gepost op: 5 april 2009, 00:36:06
Artikel 50 van het RVV

Weggebruikers moeten bestuurders van een voorrangsvoertuig voor laten gaan.


Hoe zit het dan met de ontheffing van de politie?
 ;D
geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #72 Gepost op: 5 april 2009, 02:16:17
in zekere zin hebben alle hulpdiensten een aantal ontheffingen van het RVV, ook niet alle misinterpretaties of ''misdragingen'' worden beloont met een in het lichste geval een ''uitbrander'' en in het zwaardere geval met een proces verbaal.

de enkele zaken wat de pers halen zijn dingen die openbaar opgevallen zijn en soms tot een incident hebben geleid.

natuurlijk zijn er ambulance medewerkers, maar ook brandweer medewerkers en zeker verhoudingsgewijs veel politie medewerkers (daar zijn er immers het meeste van) die wel eens iets doen wat eigenlijk mischien niet zou kunnen, of zou moeten.
maar als je iedere wet en regelgeving nauwkeurig gaat wegen moeten we eigenlijk gewoon met z'n allen thuis blijven want wie niet op straat komt kan daar ook geen fouten maken, voor mijn gevoel heb je dan de grootste fout gemaakt door geen hulp te verlenen aan je mede mens.
dat er regels en wetgeving is, is OK echter laten we daar met z'n alle in redelijkheid en goed verstand mee omgaan.
ik hou er ook wel eens van om de zaken goed scherp te stellen, dat laat ons weer nadenken en is vaak niet verkeerd.
Nemo me impune lacessit


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #73 Gepost op: 5 april 2009, 19:20:14
Hoe zit het dan met de ontheffing van de politie?
 ;D



Een voorrangsvoertuig moet voorrang verleend worden, de chauffeur van het voorrangsvoertuig mag geen voorrang nemen.
De politie heeft een algemene ontheffing van het RVV, hij krijgt bijv. geen prent omdat hij door het rode licht rijdt, maar hij als hij daarbij verkeer in gevaar brengt   dan krijgt de chauffeur een prent voor artikel 5.
 
Als er een ongeval is gebeurd, dan wordt de situatie bekeken alsof er geen OGS gevoerd werd. Had het voorrangsvoertuig het RVV aan zijn kant, dan zijn we gauw klaar.

Als dat niet het geval is, dan wordt gekeken of de chauffeur  zich aan de brancherichtlijn heeft gehouden, zo ja ook dan gaat de chauffeur vrijuit.

Is dat niet het geval is, dan loopt de chauffeur hele grote kans dat hij een prent artikel 5 krijgt.
De chauffeur van het andere voertuig krijgt ongetwijfeld een prent voor het niet verlenen van voorrang aan een voerrangsvoertuig, maar zijn schade kan hij verhalen op de betreffende hulpdienst.  Ik denk overigens dat de chauffeur ook een prent artikel 5 kan krijgen als hem ook verweten kan worden dat hij de verkeersveiligheid in gevaar gebracht heeft.


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #74 Gepost op: 5 april 2009, 22:32:24
nogmaals
weggebruikers moeten een voorrangsvoertuig voor laten gaan

alleen in (de bij mij bekende artikelen) 15.1 15.2 en 15.3 word gesproken over voorrang verlenen (deze artikelen hebben niets te maken met voorrangsvoertuigen)

in artikelen 18.1 18.2  en artikel 50 (voorrangsvoertuigen) word gesproken over voor laten gaan.

misschien dat men denkt dat het hetzelfde is maar de wetgever bedoeld hier iets anders mee anders had in elk artikel wel "voorrang verlenen"  ingestaan


maar niemand mag voorrang nemen een voorrangsvoertuig of niet, iedereen moet voorrang krijgen: zelfs op een voorrangsweg.


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #75 Gepost op: 5 april 2009, 23:44:16
nogmaals
weggebruikers moeten een voorrangsvoertuig voor laten gaan

alleen in (de bij mij bekende artikelen) 15.1 15.2 en 15.3 word gesproken over voorrang verlenen (deze artikelen hebben niets te maken met voorrangsvoertuigen)

in artikelen 18.1 18.2  en artikel 50 (voorrangsvoertuigen) word gesproken over voor laten gaan.

misschien dat men denkt dat het hetzelfde is maar de wetgever bedoeld hier iets anders mee anders had in elk artikel wel "voorrang verlenen"  ingestaan


maar niemand mag voorrang nemen een voorrangsvoertuig of niet, iedereen moet voorrang krijgen: zelfs op een voorrangsweg.


Voor laten gaan ...
Dus als een brandweerwagen welke met OGS op de snelweg rijdt maar niet sneller dan 110kmph kan (praktijkvoorbeeld) mag deze niet ingehaald worden want men moet dit voorangsvoertuig voor laten gaan.
hmmm ...
Waarom hebben we het dan over een voorrangsvoertuig en niet over een voorlatengaanvoertuig?

Gewoon een kwestie van gezond verstand gebruiken denk ik maar.
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #76 Gepost op: 6 april 2009, 17:24:42
nogmaals
weggebruikers moeten een voorrangsvoertuig voor laten gaan

alleen in (de bij mij bekende artikelen) 15.1 15.2 en 15.3 word gesproken over voorrang verlenen (deze artikelen hebben niets te maken met voorrangsvoertuigen)

in artikelen 18.1 18.2  en artikel 50 (voorrangsvoertuigen) word gesproken over voor laten gaan.

misschien dat men denkt dat het hetzelfde is maar de wetgever bedoeld hier iets anders mee anders had in elk artikel wel "voorrang verlenen"  ingestaan


maar niemand mag voorrang nemen een voorrangsvoertuig of niet, iedereen moet voorrang krijgen: zelfs op een voorrangsweg.


Beste Fanny,

Een politieauto die geen voorrang verleent terwijl hij de ander voorrang had moeten verlenen kan zich niet beroepen op de brancerichtlijn omdat hij geen OGS voerde.
Hij kan ook niet bekeurd worden op grond van de door jou genoemde artikelen omdat hij een doorlopende ontheffing heeft.

Blijft over de wegenverkeerswet, want ook hij moet zich in principe daaraan houden. Dus de rechter gaat zich buigen de vraag of de chauffeur zich, in het licht van de totale situatie onaanvaarde risico's heeft genomen.

Verzekering technisch heb ik dat al uit de doeken gedaan.


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #77 Gepost op: 13 april 2009, 03:27:25
tja om het in cruijfiaanse termen te houden....

t gaat goed totdat het fout gaat.... ik weet dat er meldingen reanimatie kind of baby het gaspedaal net even dieper ingedrukt wordt dan bij andere meldinge, net zo als bij assistentie collega.... Proffesioneel ? Nee absoluut niet, menselijk JA echt wel.... net als in alle andere diensten zit een stukje menselijkheid en die zul je nooit en te nimmer weg kunnen laten. Dus fouten zullen altijd gemaakt worden...want waar gewerkt wordt...

Maar goed....

be safe !
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #78 Gepost op: 13 april 2009, 15:22:51
tja om het in cruijfiaanse termen te houden....

t gaat goed totdat het fout gaat.... ik weet dat er meldingen reanimatie kind of baby het gaspedaal net even dieper ingedrukt wordt dan bij andere meldinge, net zo als bij assistentie collega.... Proffesioneel ? Nee absoluut niet, menselijk JA echt wel.... net als in alle andere diensten zit een stukje menselijkheid en die zul je nooit en te nimmer weg kunnen laten. Dus fouten zullen altijd gemaakt worden...want waar gewerkt wordt...

Maar goed....

be safe !

Ik begrijp dit volkomen, maar zoals je al zij het gaat goed tot het fout gegaan is....