Iedere chauf heeft zijn eigen rijstijl, en soms vind ik die ook té agressief. En daar zeg ik dan ook wat van. Ik wil ook veilig thuis komen.
Maar weet je, ik denk altijd, waarom zou je niet op zij gaan? Wat als het jouw moeder is waar we naar toe onderweg zijn?
Vorige week besloot een overijverige KLPD agent een collega ambu aan te houden omdat hij met A1 OGS op de vluchtstrook reed. Het was spits en door wegwerkzaamheden was er geen andere keus. Toen hij vroeg waarom ze zo hard reden en de collega fijntjes meldde dat ze onderweg waren naar een kinderreanimatie (was ook zo!) bond hij wel in. Op dat soort momneten denk ik echt dat we leven in een hele rare wereld. Met name het KLPD heeft er momenteel een handje van je gewoon onderweg staande te houden, OGS of niet. Dat WIJ op dat moment wel naar een acute situatie onderweg zijn heeft dan weining meerwaarde? Gelukkig hebben we niets te vrezen van de politieagenten van 19 jaar die met elkaar jaarlijks voor zo'n slordige 5 miljoen euro aan schade rijden....
Dat zij elkaar en anderen het licht uit de ogen rijden alleen maar omdat ze "toestemming"krijgen schijnt gewoon te zijn....de wereld op zijn kop. Mijn visie? Niemand is het waard niet meer levend thuis te komen. Als een situatie van die ene minuut af moet hangen dan is het al zo slecht dat het überhaubt maar de vraag is of wij nog verschil gaan uitmaken. Dus rij veilig, en hanteer de wvw en de uitzonderingen waar wij mee mogen werken. En verder heel veel gezond verstand!
http://www.ad.nl/groenehart/gouda/3103438/Joh_Jaap_waarom_gebruik_jij_die_pas_niet.htmldonderdag 26 maart 2009
'Joh, Jaap, waarom gebruik jij die pas niet?'
Door RAFFI TRAPMAN
REEUWIJK/UTRECHT - Joep Schakenbos lijkt even af te wachten of het verkeer weer op gang komt.
De snelwegbus is zojuist teruggekeerd op de rijbaan, maar pakt even verderop bij Waarder opnieuw de vluchtstrook. FOTO PIM MUL
Maar al snel verkiest hij de vluchtstrook van de A12 boven de rijbaan en vervolgt zijn weg richting Utrecht. Jaloers kijkt menig automobilist hem na.
Niet voor niets heeft de chauffeur ontheffing om over de vluchtstrook te rijden en zo de files op de A12 te slim af te zijn. Gisteren maakte Schakenbos daar tijdens een proefrit gretig gebruik van; met ingang van woensdag is het serieus. De komst van de snelwegbus moet voorkomen dat Utrecht volledig vastloopt in de spits tijdens geplande wegwerkzaamheden. De gedachte is dat een bus die over de vluchtstrook rijdt, automobilisten uit de auto lokt.
Voor dat doel moet Schakenbos wat over hebben. Om half vijf 's ochtends rinkelde zijn wekker, om maar op tijd te zijn bij het P+R-terrein in de Reeuwijkse Hout. ,,Ik woon in Rotterdam, moet de bus ophalen in Leidschendam en dan hier naartoe,'' zegt de chauffeur, die opvallend genoeg geen sporen van vermoeidheid vertoont. Bedachtzaam stuurt hij zijn snelwegbus over de vluchtstrook.
Bijna stapvoets op de smalle delen; met een lekkere vaart waar de strook dit toelaat. Het initiatief voor de snelwegbus is afkomstig van het Platform Utrecht Bereikbaar. Met een speciale bedrijvenpas voor werknemers hoopt het bureau Utrechtse bedrijven over de streep te trekken om te stimuleren dat hun personeel de auto laat staan. Wordt de actie een succes, dan rijden er straks in de spits twee- tot vierduizend auto's minder.
De snelwegbus vanuit Reeuwijk, met haltes ter hoogte van Waarder en Montfoort, neemt een deel van de genoemde duizenden auto's weg. Utrecht Bereikbaar zet per 1 april ook bussen in van de Stichtse Brug (A27) en vanuit Leusden (A28) richting Utrecht. Levert dit daadwerkelijk een vermindering van het aantal files op, dan komt een landelijk netwerk van snelwegbussen in beeld.
Terug naar Schakenbos die over de vluchtstrook Bodegraven nadert, waar het verkeer vanaf de N11 de A12 op rijdt. Nog snel schieten wat auto's voor de snelwegbus langs, voordat deze de oprit kan kruissen om zijn weg over de vluchtstrook te vervolgen. Slechts enkele honderden meters, want het is niet druk en Schakenbos keert terug op de rijbaan. Ter hoogte van Waarder kiest de chauffeur nog eenmaal voor de vluchtstrook, waarna de file definitief oplost en de bus in een ruk naar Utrecht rijdt.
De reistijd bedraagt een half uur; wellicht enkele minuten sneller dan een automobilist. Het is dan ook zeer de vraag of die in de snelwegbus wil stappen, zelfs als dat door de werkgever wordt gestimuleerd. Rob Boomsma, voorzitter van het Platform Utrecht Bereikbaar, is echter optimistisch. ,,We hebben nu zevenduizend passen verkocht. In de loop van dit jaar zullen dat er vijftienduizend worden,'' zegt hij.
Maar ook Boomsma weet dat de bus vanuit Reeuwijk volgende week niet vol zit. ,,Ik ga er vanuit dat we het hele jaar nodig hebben om het gebruik van de bedrijvenpas verder te promoten.'' In zijn functie als vice-president bij Capgemini Nederland neemt Boomsma het voortouw. ,,Joh, Jaap, jij woont in Reeuwijk, maar werkt hier in Utrecht. Waarom gebruik jij die pas niet? Dat soort gesprekken gaan nu gebeuren.''
De snelwegbus van Connexxion mag dan klinken als een acceptabel alternatief, de bekende busklachten gaan hier op. Ramen beslaan, hobbels zijn voelbaar en wanneer iemand een krentenbol met kaas eet, is dat twee rijen naar achteren te ruiken. Het zijn die kleine dingen die de automobilist doet zweren bij zijn eigen bolide.
Chauffeur Joep Schakenbos doet er in Utrecht, bij aanvang van de terugreis naar Reeuwijk, nog een schepje bovenop. ,,De bus doet het eventjes niet. Hij start niet.'' Het aangekondigde 'eventjes' blijkt 25 minuten te zijn. Dan arriveert - gelukkig - een behendige monteur, die de snelwegbus in vijf minuten aan de praat heeft. Een meevaller. Maar de genodigden die de testrit bijwonen weten voldoende: ,,Je zult dit volgende week hebben. Best lullig.''