OGS rijden en artikel 5 WVW

Auteur Topic: OGS rijden en artikel 5 WVW  (gelezen 17246 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #20 Gepost op: 24 maart 2009, 21:34:51
Weer zo'n ophef over iets wat elke chauffeur van een voorrangsvoertuig weet. We noemen dat "ingecalculeerd" risico. Tenminste, ik doe dat. En ja, art. 5 wordt dagelijks met voeten getreden. Maar zolang jij geen brokken maakt kom je ermee weg.

Zorg dus in eerste instantie dat je je voertuig kent en beheerst, al vorens het gaspedaal in te trappen. En zorg dus eerst dat je regio kennis hebt, eer je een weg op ragt. Want dan weet je hoe verkeersstromen lopen en weet je hoe de anderen kunnen gaan reageren.

En vandaar zie ik weinig in de vernieuwde SOSA opleidingen, waar men meteen achter het stuur van een bijna 4 ton zware chevrolet gaat zitten en het gaspedaal in mag gaan trappen, zonder enige vorm van regiokennis, verschillende wegdekstructuren, maar alleen een CITYGIS dat tegen ze zegt links af of rechts af.

Ik kreeg eerst de kans om je regio te leren in een taxi. Daarna in de ambu met een dienblad naast je, gevuld met een ballon met water. En niks route planner, nee, parate kennis of een boekje. Maar dat boekje niet tijdens het rijden, want dan moest je het weten.

Nu denk je dat ik afwijk, maar ik had mijn voertuig wel onder controle en kende de regio. Daardoor had ik veel meer tijd om op andere dingen te letten, zoals putdeksels, gaten in het asfalt. De nieuwe chauffeurs hebben dat niet en moeten ongetraind de weg op. En zij hebben geen "ingecalculeerd" risico.

RR (back to basic)
Daar zitten gelukkig per regio verschillen tussen.... Ik rij al jaren met busjes, of gepantserde voertuigen, Ik rij nu bij mijn dienst in een auto zonder citygis (lees: alleen het MDT staat aan, voor de ritinformatie), ik moet inderdaad voor ik wegrij in mijn boekje kijken en weten hoe ik naar de melding toe moet rijden, welke hoofdroutes ik kan gebruiken en hoeveel afslagen links en rechts vanaf de doorgaande route ik moet hebben, daarnaast wordt verwacht dat ik op www.bereikbaar.amsterdam.nl bijhoud waar ze allemaal de weg hebben opengeschroefd....
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


PeterEde

  • AVP / OvD-G
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,240
Reactie #21 Gepost op: 25 maart 2009, 14:30:18
Helaas heeft de chauffeur te maken met zeer veel medeweggebruikers, waarvan een deel totaal geen enkel idee heeft van wat er om hem / haar heen gebeurd. Feit blijft dat de chauffeur verantwoordelijk blijft voor zijn / haar rijgedrag en dat op de fouten van anderen geanticipeerd moet worden. Als je kijkt naar de ongevallen die hebben plaatsgevonden met ambulances, dan gaat het vaak om het door rood licht rijden met een te hoge snelheid.
Enkele voorbeelden:
http://www.flitsservice.nl/algemeen/index_html/index_nieuws.html?http://www.flitsservice.nl/cm_php/nieuws/nieuwsbericht.php?id=3058
http://www.nbdc.nl/cms/show/id=509256/contentid=9807
http://www.refdag.nl/artikel/1308837/Ambulancechauffeur+mag+blijven+rijden.html
Geloof niet alles wat je denkt.


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #22 Gepost op: 25 maart 2009, 22:05:42
Helaas heeft de chauffeur te maken met zeer veel medeweggebruikers, waarvan een deel totaal geen enkel idee heeft van wat er om hem / haar heen gebeurd. Feit blijft dat de chauffeur verantwoordelijk blijft voor zijn / haar rijgedrag en dat op de fouten van anderen geanticipeerd moet worden. Als je kijkt naar de ongevallen die hebben plaatsgevonden met ambulances, dan gaat het vaak om het door rood licht rijden met een te hoge snelheid.

PeterEde,

Natuurlijk heb je gelijk door te zeggen dat het de verantwoordelijkheid van de ambulance chauffeur is. Maar als de chauffeur in kwestie het voertuig beheerst en kent. En daarbij ook de regio kent en de wegen, dan heeft de chauffeur tijd over om nog meer aandacht te schenken aan het overige verkeer. En niet telkens op z'n MDT te moeten turen waar de volgende afslag is. Want dan ziet de chauffeur het rode stoplicht inderdaad te laat en plaatst hij/ zij zijn voertuig wel in een medeweggebruiker.

Daarbij wordt in elk geval in onze regio de druk steeds hoger gelegd om binnen de juiste tijd te vertrekken en aan te komen. Want alles moet inzichtelijk worden gemaakt.

RR (Back to basic deel 2)
Elke hulpverlening start met communicatie.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #23 Gepost op: 26 maart 2009, 12:16:35
::) ::)

Iedere chauf heeft zijn eigen rijstijl, en soms vind ik die ook té agressief. En daar zeg ik dan ook wat van. Ik wil ook veilig thuis komen.

Maar weet je, ik denk altijd, waarom zou je niet op zij gaan? Wat als het jouw moeder is waar we naar toe onderweg zijn?

Vorige week besloot een overijverige KLPD agent een collega ambu aan te houden omdat hij met A1 OGS op de vluchtstrook reed. Het was spits en door wegwerkzaamheden was er geen andere keus. Toen hij vroeg waarom ze zo hard reden en de collega fijntjes meldde dat ze onderweg waren naar een kinderreanimatie (was ook zo!) bond hij wel in. Op dat soort momneten denk ik echt dat we leven in een hele rare wereld. Met name het KLPD heeft er momenteel een handje van je gewoon onderweg staande te houden, OGS of niet. Dat WIJ op dat moment wel naar een acute situatie onderweg zijn heeft dan weining meerwaarde? Gelukkig hebben we niets te vrezen van de politieagenten van 19 jaar die met elkaar jaarlijks voor zo'n slordige 5 miljoen euro aan schade rijden.... :-X
Dat zij elkaar en anderen het licht uit de ogen rijden alleen maar omdat ze "toestemming"krijgen schijnt gewoon te zijn....de wereld op zijn kop. Mijn visie? Niemand is het waard niet meer levend thuis te komen. Als een situatie van die ene minuut af moet hangen dan is het al zo slecht dat het überhaubt maar de vraag is of wij nog verschil gaan uitmaken. Dus rij veilig, en hanteer de wvw en de uitzonderingen waar wij mee mogen werken. En verder heel veel gezond verstand! O0



http://www.ad.nl/groenehart/gouda/3103438/Joh_Jaap_waarom_gebruik_jij_die_pas_niet.html

donderdag 26 maart 2009
'Joh, Jaap, waarom gebruik jij die pas niet?'
Door RAFFI TRAPMAN

REEUWIJK/UTRECHT - Joep Schakenbos lijkt even af te wachten of het verkeer weer op gang komt.
 
De snelwegbus is zojuist teruggekeerd op de rijbaan, maar pakt even verderop bij Waarder opnieuw de vluchtstrook. FOTO PIM MUL
 Maar al snel verkiest hij de vluchtstrook van de A12 boven de rijbaan en vervolgt zijn weg richting Utrecht. Jaloers kijkt menig automobilist hem na.

Niet voor niets heeft de chauffeur ontheffing om over de vluchtstrook te rijden en zo de files op de A12 te slim af te zijn. Gisteren maakte Schakenbos daar tijdens een proefrit gretig gebruik van; met ingang van woensdag is het serieus. De komst van de snelwegbus moet voorkomen dat Utrecht volledig vastloopt in de spits tijdens geplande wegwerkzaamheden. De gedachte is dat een bus die over de vluchtstrook rijdt, automobilisten uit de auto lokt.

Voor dat doel moet Schakenbos wat over hebben. Om half vijf 's ochtends rinkelde zijn wekker, om maar op tijd te zijn bij het P+R-terrein in de Reeuwijkse Hout. ,,Ik woon in Rotterdam, moet de bus ophalen in Leidschendam en dan hier naartoe,'' zegt de chauffeur, die opvallend genoeg geen sporen van vermoeidheid vertoont. Bedachtzaam stuurt hij zijn snelwegbus over de vluchtstrook. Bijna stapvoets op de smalle delen; met een lekkere vaart waar de strook dit toelaat. ::)

Het initiatief voor de snelwegbus is afkomstig van het Platform Utrecht Bereikbaar. Met een speciale bedrijvenpas voor werknemers hoopt het bureau Utrechtse bedrijven over de streep te trekken om te stimuleren dat hun personeel de auto laat staan. Wordt de actie een succes, dan rijden er straks in de spits twee- tot vierduizend auto's minder.

De snelwegbus vanuit Reeuwijk, met haltes ter hoogte van Waarder en Montfoort, neemt een deel van de genoemde duizenden auto's weg. Utrecht Bereikbaar zet per 1 april ook bussen in van de Stichtse Brug (A27) en vanuit Leusden (A28) richting Utrecht. Levert dit daadwerkelijk een vermindering van het aantal files op, dan komt een landelijk netwerk van snelwegbussen in beeld.

Terug naar Schakenbos die over de vluchtstrook Bodegraven nadert, waar het verkeer vanaf de N11 de A12 op rijdt. Nog snel schieten wat auto's voor de snelwegbus langs, voordat deze de oprit kan kruissen om zijn weg over de vluchtstrook te vervolgen. Slechts enkele honderden meters, want het is niet druk en Schakenbos keert terug op de rijbaan. Ter hoogte van Waarder kiest de chauffeur nog eenmaal voor de vluchtstrook, waarna de file definitief oplost en de bus in een ruk naar Utrecht rijdt.

De reistijd bedraagt een half uur; wellicht enkele minuten sneller dan een automobilist. Het is dan ook zeer de vraag of die in de snelwegbus wil stappen, zelfs als dat door de werkgever wordt gestimuleerd. Rob Boomsma, voorzitter van het Platform Utrecht Bereikbaar, is echter optimistisch. ,,We hebben nu zevenduizend passen verkocht. In de loop van dit jaar zullen dat er vijftienduizend worden,'' zegt hij.

Maar ook Boomsma weet dat de bus vanuit Reeuwijk volgende week niet vol zit. ,,Ik ga er vanuit dat we het hele jaar nodig hebben om het gebruik van de bedrijvenpas verder te promoten.'' In zijn functie als vice-president bij Capgemini Nederland neemt Boomsma het voortouw. ,,Joh, Jaap, jij woont in Reeuwijk, maar werkt hier in Utrecht. Waarom gebruik jij die pas niet? Dat soort gesprekken gaan nu gebeuren.''

De snelwegbus van Connexxion mag dan klinken als een acceptabel alternatief, de bekende busklachten gaan hier op. Ramen beslaan, hobbels zijn voelbaar en wanneer iemand een krentenbol met kaas eet, is dat twee rijen naar achteren te ruiken. Het zijn die kleine dingen die de automobilist doet zweren bij zijn eigen bolide.

Chauffeur Joep Schakenbos doet er in Utrecht, bij aanvang van de terugreis naar Reeuwijk, nog een schepje bovenop. ,,De bus doet het eventjes niet. Hij start niet.'' Het aangekondigde 'eventjes' blijkt 25 minuten te zijn. Dan arriveert - gelukkig - een behendige monteur, die de snelwegbus in vijf minuten aan de praat heeft. Een meevaller. Maar de genodigden die de testrit bijwonen weten voldoende: ,,Je zult dit volgende week hebben. Best lullig.''


Danoontje

  • Gespecialiseerd Verpleegkundige met ruime praktijkervaring
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 312
Reactie #24 Gepost op: 27 maart 2009, 15:16:40
Dus?  ???
IC vpk, AVP, Docent, MBO, HBO


EM physician

  • AIOS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 375
Reactie #25 Gepost op: 27 maart 2009, 15:33:14
Het rood gearceerde deel impliceert dat ook snelwegbussen artikel 5 overtreden (en niet alleen de hulpdiensten met OGS.)

Logisch dat dit artikel in deze topic wordt gepost toch. Na aanleiding van de discussie over de ambu-met-spoed die aan wordt gehouden op de vluchtstrook.

Groet,

HapAmbu


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #26 Gepost op: 27 maart 2009, 16:02:49
Tja, wat is een lekkere vaart? Is dat 30 km/u? Of 40 km/u? Misschien wel 50 km/u?  ::)


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #27 Gepost op: 27 maart 2009, 20:08:33
vandaag een ambulance tegen gekomen met alleen blauw zwaailcht
hij gedroeg zich als een bestuurder van een voorrangsvoertuig maar hij zal toch weten dat hij dit niet is???

een voorrangsvoertuig moet blauw zwaailicht en een twee tonige hoorn aan hebben zo niet dan is het geen voorrangsvoertuig......

waarom gaat deze bestuurder dan zo rijden????


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #28 Gepost op: 27 maart 2009, 20:12:37
vandaag een ambulance tegen gekomen met alleen blauw zwaailcht
hij gedroeg zich als een bestuurder van een voorrangsvoertuig maar hij zal toch weten dat hij dit niet is???

een voorrangsvoertuig moet blauw zwaailicht en een twee tonige hoorn aan hebben zo niet dan is het geen voorrangsvoertuig......

waarom gaat deze bestuurder dan zo rijden????  

Moet je soms de fietsers eens bekijken die allemaal door het roodlicht rijden, die doen soms ook niet wat er in de wegenverkeerswet staat... Alleen hoor ik daar nooit iemand overklagen...

Ambulance chauffeurs zijn soms net mensen...

Alleen de chauffeur zal antwoord op je vraag kunnen geven... Ik denk niet dat iemand anders (hier op het forum) je een correct antwoord kan geven.


Bart S

  • Gast
Reactie #29 Gepost op: 27 maart 2009, 20:17:04
vandaag een ambulance tegen gekomen met alleen blauw zwaailcht
hij gedroeg zich als een bestuurder van een voorrangsvoertuig maar hij zal toch weten dat hij dit niet is???

een voorrangsvoertuig moet blauw zwaailicht en een twee tonige hoorn aan hebben zo niet dan is het geen voorrangsvoertuig......

waarom gaat deze bestuurder dan zo rijden????  

Ik zet vaak de sirene uit als het niet echt nodig is, bijvoorbeeld een lange weg waar je geen verkeer voor je hebt. De sirene kan juist een hoop stress oproepen bij een patiënt die achterin ligt. Maar als het moet, dan moet het, dus bij kruisingen, in/uitvoegen, ander verkeer enz. Kwestie van je koppie gebruiken en bedenken waar dat ding voor is.