OGS rijden en artikel 5 WVW

Auteur Topic: OGS rijden en artikel 5 WVW  (gelezen 16864 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #30 Gepost op: 27 maart 2009, 20:23:41
Ik zet vaak de sirene uit als het niet echt nodig is, bijvoorbeeld een lange weg waar je geen verkeer voor je hebt. De sirene kan juist een hoop stress oproepen bij een patiënt die achterin ligt. Maar als het moet, dan moet het, dus bij kruisingen, in/uitvoegen, ander verkeer enz. Kwestie van je koppie gebruiken en bedenken waar dat ding voor is.
dank je wel voor je duidelijke antwoord!!!


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #31 Gepost op: 27 maart 2009, 20:25:37
Kwestie van je koppie gebruiken en bedenken

Kijk, en dat vergeten veel mensen vaak. Ik heb liever met iemand te maken die zijn of haar gezonde verstand gebruikt, dan iemand die alle regeltjes en wetten op kan dreunen..  O0

Soms moet iets zwart wit, maar leve grijs!


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #32 Gepost op: 2 april 2009, 02:07:54
deze hele topic is helaas weer zo'n hele domme discussie welk hier in verschillende vormen al heel vaak gevoerd is.

ja die klpd agent is erg dom geweest en verliest de realiteit uit ogen, was het zijn kind maar geweest die gereanimeerd moest worden, ze houden ook rustig een auto die organen vervoerd en met OGS rijden aan, de agent kende de regels voor orgaan transport niet, de rit met voertuig was aangemeld bij de meldkamer die uiteraard de agent via de mobilofoon even goed tot de orde riep.
Een vrachtwagen chauffeur die met moeite een ernstig ongeval met dodelijke slachtoffers kon ontwijken en via zijn gsm een melding maakte werd staande gehouden door een overijverige klpd'r omdat hij aan het bellen was, nadat deze agent de telefoon in handen kreeg en zijn collega van de meldkamer aan de lijn kreeg begreep de agent dat hij het ongeval zelf over het hoofd had gezien.

ja er zijn brancherichtlijnen deze zijn echter niet verplicht, slechts een advies om mensen die niet goed weten hoe zich te gedragen met wel of geen voorrangsvoertuig en dus een hulp middel

ja er zijn rechters die de brancherichtlijnen mee laten wegen en ook dus rechters die zelf niet begrijpen waar ze mee bezig zijn en veroordeelde de chauffeur voor het opzettelijk te hard rijden, doen ze dat immers niet allemaal als ze een prio 1 rit rijden.

ik ga er nog altijd van uit dat een OGS-chauffeur niet ter eigen bevrediging nu eens even als een dwaas gaat rijden.

helaas zijn er nog steeds weggebruikers die niet op zitten te lletten en zo maar een voertuig met OGS over het hoofd zien en even niet horen, wie is er dan fout????


ik zal wel weer niet begrepen worden, maar ik ben ook net Don Quichotte,  ik stel voor om hier een slotje op te doen voor we nog meer onzin uit gaan kramen.
Nemo me impune lacessit


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #33 Gepost op: 2 april 2009, 06:21:57
deze hele topic is helaas weer zo'n hele domme discussie welk hier in verschillende vormen al heel vaak gevoerd is.


ja er zijn rechters die de brancherichtlijnen mee laten wegen en ook dus rechters die zelf niet begrijpen waar ze mee bezig zijn en veroordeelde de chauffeur voor het opzettelijk te hard rijden, doen ze dat immers niet allemaal als ze een prio 1 rit rijden.


helaas zijn er nog steeds weggebruikers die niet op zitten te lletten en zo maar een voertuig met OGS over het hoofd zien en even niet horen, wie is er dan fout????


ik zal wel weer niet begrepen worden, maar ik ben ook net Don Quichotte,  ik stel voor om hier een slotje op te doen voor we nog meer onzin uit gaan kramen.

Er is een verschil tussen hard rijden en hard rijden.  Vandaar dat er in de brancherichtlijnen staat hoe hard men waar mag rijden. Aangezien deze brancherichtlijnen (Het woord zegt het al) door de branche zelf is gemaakt is het logisch dat de rechter dit bij een rechtzaak betrekt.
De verschillen worden anders te groot met het overige verkeer. Met 80 km langs een stilstaande file razen is gewoon onverantwoordelijk ongeacht wat de melding ook is. Vandaar dat de branche zelf gezegd heeft dat het verschil met de file niet meer mag zijn dan 20 km per uur met een maximum snelheid op de vluchtstrook van  50 km per uur.


Als een voertuig met OGS rijd en hierdoor een ongeluk veroorzaakt omdat deze door bijvoorbeeld rood rijd en het rijd tegen een medeweggebruiker op dan is het voorrangsvoertuig schuldig ondanks artikel 50 van het RVV. (Weggebruiker moeten voorrrangsvoertuigen voor laten gaan.) Dit is met verschillende voorbeelden in deze topic eigenlijk al beantwoord.

Aan de ene kant stel je een vraag aan de andere kant stel je voor om hier een slotje op te zetten.
Is dat niet een beetje dubbel op?? Hoe kan je vraag dan beantwoord worden als er een slotje op zou hebben gezeten.
En alvast bedankt dat je mijn antwoord onzin noemt. Maar het is gewoon wat het is.

Ik ben ook blij dat de MODs niet gereageerd hebben op je verzoek want anders is het eind zoek: als iemand een discussie niet aanstaat word er gewoon verzocht: gooi er een slotje op want ik ben het er niet mee eens. Ik dacht altijd dat dit forum wat om te discusseren. Ook al ben je het niet eens met de mening van een ander.

Ps als je het een domme discussie vind waarom reageer je dan eigenlijk?? Je hoeft niet te reageren je mag reageren


Glenn2

  • Gast
Reactie #34 Gepost op: 2 april 2009, 10:13:06
vandaag een ambulance tegen gekomen met alleen blauw zwaailcht
hij gedroeg zich als een bestuurder van een voorrangsvoertuig maar hij zal toch weten dat hij dit niet is???

een voorrangsvoertuig moet blauw zwaailicht en een twee tonige hoorn aan hebben zo niet dan is het geen voorrangsvoertuig......

waarom gaat deze bestuurder dan zo rijden????  
Ik zag laatst meerdere politieauto's rijden met alleen zwaailicht. Ook die wilden overal tussendoor en gingen door rood. Echt erg was dat.

Later bleek dat er nog 3 gewapende overvallers door de regio liepen die ze in ieder geval niet met de sirenes wilden waarschuwen.

Fanny, mag ik je misschien vragen of je enige connnectie (en zo ja hoe) met een hulpdienst hebt?


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #35 Gepost op: 2 april 2009, 12:08:23
Ik zag laatst meerdere politieauto's rijden met alleen zwaailicht. Ook die wilden overal tussendoor en gingen door rood. Echt erg was dat.

Later bleek dat er nog 3 gewapende overvallers door de regio liepen die ze in ieder geval niet met de sirenes wilden waarschuwen.

Fanny, mag ik je misschien vragen of je enige connnectie (en zo ja hoe) met een hulpdienst hebt?

De politie heeft hiervoor ontheffing...  ;)


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #36 Gepost op: 2 april 2009, 15:44:16
Even een wat andere vraag:

Ben je als chauffeur van een voorrangsvoertuig strafbaar als je een stopteken van de politie negeert?

nog eentje:

Gaat de politie "buiten haar boekje" als ze een voorrangsvoertuig geen voorrang verleent?
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #37 Gepost op: 2 april 2009, 16:32:54
Ik zag laatst meerdere politieauto's rijden met alleen zwaailicht. Ook die wilden overal tussendoor en gingen door rood. Echt erg was dat.

Later bleek dat er nog 3 gewapende overvallers door de regio liepen die ze in ieder geval niet met de sirenes wilden waarschuwen.



Ik citeer alleen maar een wet, die ik niet gemaakt heb
In Artikel 29 staat
1. Bestuurders van motorvoertuigen in gebruik bij politie en brandweer, motorvoertuigen in gebruik bij diensten voor spoedeisende medische hulpverlening, en motorvoertuigen van andere door Onze Minister aangewezen hulpverleningsdiensten voeren blauw zwaai-, flits- of knipperlicht en een tweetonige hoorn om kenbaar te maken dat zij een dringende taak vervullen

duidelijk toch???? Het woordje en houd in dat BEIDE gevoerd moeten worden indien men een voorrangsvoertuig wilt zijn


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #38 Gepost op: 2 april 2009, 17:14:31
Nee Fanny :) Politie heeft ontheffing en hoeft geen OGS te voeren om door rood te rijden.
Arts  www.alphalog.nl


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #39 Gepost op: 2 april 2009, 17:21:46
Nee Fanny :) Politie heeft ontheffing en hoeft geen OGS te voeren om door rood te rijden.

Klopt, maar met alleen blauw aan zijn het geen voorrangsvoertuigen.  ;)