OGS rijden en artikel 5 WVW

Auteur Topic: OGS rijden en artikel 5 WVW  (gelezen 16881 keer)

0 gebruikers (en 20 gasten bekijken dit topic.

Glenn2

  • Gast
Gepost op: 24 maart 2009, 10:17:17
De agenten verdienen een pluim als jij met max. 70 km per uur langs een staanstaande of langzaam rijdende file rijd en jouw hierop direct aanspreken.

Is het niet zo dat jij als voorrangsvoertuig maar met 20 km verschil boven de snelheid van het overige verkeer mag rijden??
En daarnaast mag jij als voorrangsvoertuig maar maximaal 50 km per uur over de vluchtstrook rijden.

Deze agenten krijgen een pluim van mij, je moet blij zijn dat je ze niet "gepakt" hebben voor artikel 5!
En dan verwacht jij een gesprekje na je dienst............................
Tuurlijk, we nemen het rijbewijs van de ambuchauffeur op weg naar een A1 in omdat hij artikel 5 rijdt. Ik hoop dat je een grapje maakt.

Er zijn brancherichtlijnen over snelheid, maar als jij als chauffeur genoeg redenen hebt om die aan je laars te lappen moet je dat in het kader van de gezondheid van een ander vooral doen.




Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #1 Gepost op: 24 maart 2009, 10:57:30
nee, ik maak geen grapjes over dit onderwerp.

ja, omdat artikel 5 voor iedereen geldt


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #2 Gepost op: 24 maart 2009, 11:04:37
ja, omdat artikel 5 voor iedereen geldt

''Nood breekt wet''. Een oud gezegde, maar o zo waar. ::)


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #3 Gepost op: 24 maart 2009, 17:38:39
''Nood breekt wet''. Een oud gezegde, maar o zo waar. ::)
Tja er zijn rechters die daar anders over denken


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #4 Gepost op: 24 maart 2009, 17:48:11
Tja er zijn rechters die daar anders over denken
Ik bewonder je respect voor de nederlandse rechtsstaat, maar mag ik totdat je blijk geeft van enige mogelijkheid van "Grijs" je mening negeren? Mijn wereld is namelijk niet zwartwit..... de jouwe lijkt wel zo in elkaar te zitten ::)
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #5 Gepost op: 24 maart 2009, 17:56:46
Tja er zijn rechters die daar anders over denken
Ik heb nog nooit ergens gelezen dat een rechter een ambu bemanning zomaar een boete heeft opgelegd voor ongeoorloofd rijgedrag. Overigens kan ik mij ook niet voorstellen dat een diender een ambu staande houd die met spoed op weg is naar een melding. Maar dat is blijkbaar wel gebeurd...


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #6 Gepost op: 24 maart 2009, 18:02:24
nee mijn wereld is echt niet zwart / wit
zeker grijs
maar ik ga niet "janken" als ik in het grijze gebied zit en dan op mijn vingers getikt word dat ik toch in het zwart/witte gebied had moeten blijven


nee een rechter geeft niet zomaar een boete maar wel als de ambu-chauffeur willens en wetens NIET stapvoets over een kruising heen rijd en er een ongeluk is gebeurt. Want als een ambulance, ondanks met het voeren van alle toeters en bellen door rood licht rijd en daardoor een ongeluk is tussen de ambu en een andere weggebruiker is de ambu toch fout.
De rechter geeft de ambu-chauffeur ook een boete cq straf als deze te hard over de vluchtstrook rijd en er een ongeluk hierdoor wordt veroorzaakt.
De diender die een ambu staande houd zal gedacht hebben dat de ambu-chauffeur het gewoon te gek gemaakt heeft


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #7 Gepost op: 24 maart 2009, 18:14:31
Als je een ongeval veroorzaakt lijkt het mij logisch dat je je daarvoor (later) moet verantwoorden. Maar daar kom je nu er nu pas mee, en dan krijg je een heel andere insteek van je eerdere verhaal.
Voor wat betreft die over ijverige agent vind ik het echt not done om een snel rijdende ambu staande te houden. Er staan genoeg kenmerken op zo'n gele bak om op een later tijdstip eens te gaan informeren wat de evt. reden zou kunnen zijn van zijn opvallende rijgedrag.


Glenn2

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 24 maart 2009, 18:28:52
Fanny, in principe is elke HV-er die met OGS rijdt schuldig aan artikel 5. Artikel 5 zegt namelijk:

Citaat
Artikel 5 |      
Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.
Een ambu/brw/politiewagen die door een file moet hindert het overige verkeer en veroorzaakt ook een zeker gevaar. Door rood rijden, al is het stapvoets, veroorzaakt ook gevaar. Al rij je met OGS.

Er zijn echter ALTIJD omstandigheden waarin een ambuchauffeur kan besluiten voor het 'oog' wat meer risico's te nemen om een persoon te kunnen helpen. Zoals gezegd is een A1 naar een bedrijfsbrand als assistentie minder 'nodig' dan een A1 naar een kinderreanimatie.

En dan nog, mocht het inderdaad volslagen onzorgvuldig zijn dan vind ik dat de Politie alle redenen heeft een chauffeur aan te spreken op het voorval. Maar dan achteraf.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #9 Gepost op: 24 maart 2009, 18:33:09
Tja er zijn rechters die daar anders over denken

Ook de meeste rechters hebben gezond verstand.