Weer zo'n ophef over iets wat elke chauffeur van een voorrangsvoertuig weet. We noemen dat "ingecalculeerd" risico. Tenminste, ik doe dat. En ja, art. 5 wordt dagelijks met voeten getreden. Maar zolang jij geen brokken maakt kom je ermee weg.
Zorg dus in eerste instantie dat je je voertuig kent en beheerst, al vorens het gaspedaal in te trappen. En zorg dus eerst dat je regio kennis hebt, eer je een weg op ragt. Want dan weet je hoe verkeersstromen lopen en weet je hoe de anderen kunnen gaan reageren.
En vandaar zie ik weinig in de vernieuwde SOSA opleidingen, waar men meteen achter het stuur van een bijna 4 ton zware chevrolet gaat zitten en het gaspedaal in mag gaan trappen, zonder enige vorm van regiokennis, verschillende wegdekstructuren, maar alleen een CITYGIS dat tegen ze zegt links af of rechts af.
Ik kreeg eerst de kans om je regio te leren in een taxi. Daarna in de ambu met een dienblad naast je, gevuld met een ballon met water. En niks route planner, nee, parate kennis of een boekje. Maar dat boekje niet tijdens het rijden, want dan moest je het weten.
Nu denk je dat ik afwijk, maar ik had mijn voertuig wel onder controle en kende de regio. Daardoor had ik veel meer tijd om op andere dingen te letten, zoals putdeksels, gaten in het asfalt. De nieuwe chauffeurs hebben dat niet en moeten ongetraind de weg op. En zij hebben geen "ingecalculeerd" risico.
RR (back to basic)