ik heb nooit beweerd dat ik geen voorrang zou verlenen.
maar mike heeft voorbeelden zat neergezet dat de bestuurder van het voorrangsvoertuig dus niet zo goed kon reageren op de andere weggebruikers.
ik heb het idee dat daarover heen wordt gelezen en dat het altijd aan de andere weggebruiker ligt als het mis gaat en nooit van de bestuurder van het voorrangsvoertuig terwijl dat ook echt mensen zijn ondanks al hun opleidingen en ervaringen
ook voor een voorrangsvoertuig geldt dat voorrang niet genomen mag worden maar dat voorrang moet worden gegeven.
maar ik heb gewoon het idee dat bestuurders van voorrangsvoertuigen hier bijna heilig zijn verklaard.
Dus schaffen we de OGS maar af..... want als je naar de tekst van Art 5 WvW kijkt mag je geen gevaar veroorzaken.... en dat is wat je doet op het moment dat je gebruik maakt van de toeters en bellen....
Je zult het toch met me eens zijn dat dat geen optie is... en dat je dus op de rand van artikel 5 WvW echt het grijze gebied moet gaan opzoeken om je werk te kunnen doen... fouten zijn menselijk... en ik maak ook fouten, ik hoop met alles wat in mij zit dat ik nooit een ernstig ongeluk zal krijgen, en ik doe alles wat in mijn macht ligt om het te voorkomen, maar soms is dat gewoon niet genoeg...
Dan krijg je inderdaad verhalen zoals Mike eerder neerzette... jammer, maar helaas... zaten ze te dicht bij het zwart of wit? wellicht, achteraf is makkelijk praten, en als je dat portoverkeer gehoord hebt kun je je best voorstellen wat er door die dienders heen gegaan is... (ik heb een aantal jaren in de blauwe wereld meegedraaid in de stad, ook op die betreffende avond... ik zat "vast" met de adrenaline gierend uit mijn oren... )
Mike heeft dan ook een goed punt met "je kunt beter 10 seconden later zijn dan helemaal niet" maar dan in andere bewoordingen... hij heeft 100% gelijk, en toch betrap je jezelf erop dat je bij meldingen met een "extra lading" toch de neiging hebt om harder te rijden dan verantwoord is.... Meestal ben je je daarvan bewust, en kun je dus nog een risico-analyse maken, maar soms werkt dat even niet... dat zijn de momenten, de tienden van seconden waarin je een beslissing neemt die maanden later dagenlang wordt uitgeplozen achter een grote groene tafel..... dat is het risico van het vak.....