OGS rijden en artikel 5 WVW

Auteur Topic: OGS rijden en artikel 5 WVW  (gelezen 16870 keer)

0 gebruikers (en 11 gasten bekijken dit topic.

Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #60 Gepost op: 2 april 2009, 20:12:09
Dat laatste was niet netjes van me. (sorry, Defensie) maar m.a.w; ik ben er klaar mee, je bent niet te overtuigen!  ;)


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #61 Gepost op: 2 april 2009, 20:19:01
Nou laten we het boekje even weg laten dan.

Veilig blijven rijden is wel heel erg belangrijk ook al heb je nog zoveel spoed. Ik zeg altijd maar je kunt beter heel aankomen dan helemaal niet.  En overal(ja ook bij de politie,brandweer en ambulance) heb je nou eenmaal mesnen die denken dat ze beter kunnen rijden dan Michael Schumacher.

In 12 jaar politie kan ik 10 tallen voorbeelden vertellen. Zo waren er een aantal jaar geleden hele heftige rellen in Amsterdam op het Mercatorplein. Collega's zaten daar behoorlijk in de knel. En op de porto kon je de nood kreten van de collega's horen. Op weg naar dit incident zijn bij verschillende ongelukken 3 politie auto's betrokken geraakt bij aanrijdingen(waarvan een over de kop) Die konden dus geen hulp meer bieden. Is dat het waardt moet je dan afvragen?

Ik vind dat je van een profesionle chauffeur kan verwachten dat ze ondanks stress en adreline toch op de veiligheid van zich zelf en andere weggebruikers moet blijven letten.

ZO heb ik een onderzoek gelezen van een aanrijding waarbij een kind 6 is omgekomen. Waarbij een brandweer chauffeur roekeloos en veel te veel risico's heeft genomen voor een autobrand. Kan er niet te veel details over kwijt. Maar ik vraag me dan wel af is dat het dan allemaal wel waard.

Maar laten we elkaar vooral scherp houden door dit onderwerp vaak te bespreken. Word je bewust van de risico's die ons wek met zich mee brengt. Worden we allemaal beter van.

mvg
Mike


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #62 Gepost op: 2 april 2009, 20:20:48
Succes met je modder!!
dank je wel BEHEERDER

volgens mij had dit ook op een normale manier neergezet kunnen worden.

en dan had ik op een normale manier kunnen zetten

he bedankt voor het artikel, ik heb het niet kunnen vinden
en ik ben er op een andere gedachte door gebracht, wat de politie betreft. (maar artikel 5 blijft gewoon bestaan en dit is niet grijs)


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #63 Gepost op: 2 april 2009, 20:23:53
dank je wel BEHEERDER

volgens mij had dit ook op een normale manier neergezet kunnen worden

en dan had ik op een normale manier kunnen zetten

he bedankt voor het artikel, ik heb het niet kunnen vinden
en ik ben er op een andere gedachte door gebracht, wat de politie betreft.



Ik had het artikel al veel eerder geplaatst in een reactie op jouw bericht..... als je goed gelezen had had je mij ook niet van modder gooien hoeven te betichten, daar kan ik namelijk niet zo goed tegen, wordt ik nogal fel van.... ;)
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #64 Gepost op: 2 april 2009, 21:13:56
Als je vindt dat een voertuig geen voorrangsvoertuig is omdat het geen optische EN geluidssignalen voert ... dan verleen je toch gewoon geen voorrang? Kijk maar wat er gebeurt. Waarschijnlijk zit er een bestuurder/ster in die weet dat andere weggebruikers ineens heel raar gaan doen als ze blauwe lampen zien en anticipeerd hij/zij er op.

Persoonlijk probeer ik altijd alert te zijn op mensen die zonder op of om te kijken door het rood kachellen als ik groen heb.
Voornamelijk die onzichtbare fietsers/voetgangers/pizzashoarmabezorgers enz enz.

Maar goed ... on topic.

Het is al eerder gezegd ... OGS rijden ... doe het veilig ... Blijf uit het topic gecrashde hulpverleningsvoertuigen.
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #65 Gepost op: 2 april 2009, 21:25:01
Als je vindt dat een voertuig geen voorrangsvoertuig is omdat het geen optische EN geluidssignalen voert ... dan verleen je toch gewoon geen voorrang? Kijk maar wat er gebeurt. Waarschijnlijk zit er een bestuurder/ster in die weet dat andere weggebruikers ineens heel raar gaan doen als ze blauwe lampen zien en anticipeerd hij/zij er op.

Persoonlijk probeer ik altijd alert te zijn op mensen die zonder op of om te kijken door het rood kachellen als ik groen heb.
Voornamelijk die onzichtbare fietsers/voetgangers/pizzashoarmabezorgers enz enz.

Maar goed ... on topic.

Het is al eerder gezegd ... OGS rijden ... doe het veilig ... Blijf uit het topic gecrashde hulpverleningsvoertuigen.

ik heb nooit beweerd dat ik geen voorrang zou verlenen.

maar mike heeft voorbeelden zat neergezet dat de bestuurder van het voorrangsvoertuig dus niet zo goed kon reageren op de andere weggebruikers.
ik heb het idee dat daarover heen wordt gelezen en dat het altijd aan de andere weggebruiker ligt als het mis gaat en nooit van de bestuurder van het voorrangsvoertuig terwijl dat ook echt mensen zijn ondanks al hun opleidingen en ervaringen

ook voor een voorrangsvoertuig geldt dat voorrang niet genomen mag worden maar dat voorrang moet worden gegeven.
maar ik heb gewoon het idee dat bestuurders van voorrangsvoertuigen hier bijna heilig zijn verklaard.


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #66 Gepost op: 2 april 2009, 22:00:42
ik heb nooit beweerd dat ik geen voorrang zou verlenen.

maar mike heeft voorbeelden zat neergezet dat de bestuurder van het voorrangsvoertuig dus niet zo goed kon reageren op de andere weggebruikers.
ik heb het idee dat daarover heen wordt gelezen en dat het altijd aan de andere weggebruiker ligt als het mis gaat en nooit van de bestuurder van het voorrangsvoertuig terwijl dat ook echt mensen zijn ondanks al hun opleidingen en ervaringen

ook voor een voorrangsvoertuig geldt dat voorrang niet genomen mag worden maar dat voorrang moet worden gegeven.
maar ik heb gewoon het idee dat bestuurders van voorrangsvoertuigen hier bijna heilig zijn verklaard.


Dus schaffen we de OGS maar af..... want als je naar de tekst van Art 5 WvW kijkt mag je geen gevaar veroorzaken.... en dat is wat je doet op het moment dat je gebruik maakt van de toeters en bellen....



Je zult het toch met me eens zijn dat dat geen optie is... en dat je dus op de rand van artikel 5 WvW echt het grijze gebied moet gaan opzoeken om je werk te kunnen doen... fouten zijn menselijk... en ik maak ook fouten, ik hoop met alles wat in mij zit dat ik nooit een ernstig ongeluk zal krijgen, en ik doe alles wat in mijn macht ligt om het te voorkomen, maar soms is dat gewoon niet genoeg...

Dan krijg je inderdaad verhalen zoals Mike eerder neerzette... jammer, maar helaas...  zaten ze te dicht bij het zwart of wit? wellicht, achteraf is makkelijk praten, en als je dat portoverkeer gehoord hebt kun je je best voorstellen wat er door die dienders heen gegaan is... (ik heb een aantal jaren in de blauwe wereld meegedraaid in de stad, ook op die betreffende avond... ik zat "vast" met de adrenaline gierend uit mijn oren... )

Mike heeft dan ook een goed punt met "je kunt beter 10 seconden later zijn dan helemaal niet" maar dan in andere bewoordingen... hij heeft 100% gelijk, en toch betrap je jezelf erop dat je bij meldingen met een "extra lading" toch de neiging hebt om harder te rijden dan verantwoord is.... Meestal ben je je daarvan bewust, en kun je dus nog een risico-analyse maken, maar soms werkt dat even niet... dat zijn de momenten, de tienden van seconden waarin je een beslissing neemt die maanden later dagenlang wordt uitgeplozen achter een grote groene tafel..... dat is het risico van het vak.....
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


fast-one

  • ambulance-chauffeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 149
Reactie #67 Gepost op: 4 april 2009, 00:20:58
om het even nog ingewikkelder te maken:

een voorrangsvoertuig met ogs moet geen voorrang verleend worden,
dit voertuig vraagt aan andere weggebruikers om hem voor te laten gaan!

maar ben het eens met de opmerking "blijf uit het gecrashte hulpverleningsvoertuigen topic"
dan blijf je ook uit de buurt van artikel 5 wvw

groeten Fast-one (die deze maand trouwens al 5 jaar schadevrij ogs-t)


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #68 Gepost op: 4 april 2009, 02:10:05
Artikel 50 van het RVV

Weggebruikers moeten bestuurders van een voorrangsvoertuig voor laten gaan.
Nemo me impune lacessit


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #69 Gepost op: 4 april 2009, 10:44:01
Kijk daar is ook het verschil

"Weggebruikers moeten bestuurders van een voorrangsvoertuig voor laten gaan."

dat is wat anders dan

"een voorrangsvoertuig met ogs moet geen voorrang verleend worden"

er is verschil tussen "voor laten gaan" en "voorrang verlenen"

er zijn verschillende artikelen waarin gesproken word over "voor laten gaan"  en "voorrang verlenen"

juridisch zit hier een verschil in.
En dit is inderdaad heel grijs.