'Geen picrinezuur op Adelbert College'Arnout le Clercq - 12 oktober 2009
LEIDEN/WASSENAAR - Het Leidse Bonaventuracollege is maandag 28 september ontruimd vanwege de vondst van de gevaarlijke aan TNT verwante stof TNP, beter bekend als picrinezuur. Wanneer deze stof nat is, is deze volkomen ongevaarlijk. Als het van nature explosieve goedje echter opdroogt, kunnen er gevaarlijke situaties ontstaan. Het Witte Weekblad vroeg recent aan andere scholen of deze stof ook in hun gebouwen aanwezig is.
Over de eigenschappen en gevaren van picrinezuur kan drs. Gé de Munk, docent scheikunde op het Stedelijk Gymnasium Leiden, meer vertellen. Wat doet zo'n gevaarlijke stof op een middelbare school? De Munk: 'Ik snap het ook niet. Het is volgens mij al sinds een jaar of tien bij wet verboden om deze stof op middelbare scholen te gebruiken. Naast zijn explosieve eigenschappen wordt picrinezuur ook in de biologie gebruikt om preparaten van planten te kleuren, dat laatste heb ik tijdens mijn studie aan de universiteit nog gedaan. Op de middelbare school mag het niet meer gebruikt worden en wij hebben het zelf ook niet; onze sectie biologie maakt er geen gebruik van.'
Een dergelijk verbod wordt tegengesproken door Jo Simons van de Nederlandse Voortgezet Onderwijs Raad: 'Er is geen wet die het bezit van deze stof verbiedt. We zijn nu wel bezig om te kijken of de veiligheidsmaatregelen moeten worden aangepast. Wij gaan in ieder geval alle scholen schriftelijk adviseren over het gebruik van picrinezuur. Daarbij zeggen we vooral: als het niet nodig is, gebruik het dan niet. Er zijn genoeg alternatieven voor dit goedje.'
De school werd ontruimd, de omgeving afgezet en de Explosieven Opruimingsdienst (EOD) werd ingeschakeld. Was dit wel noodzakelijk? Volgens De Munk valt het allemaal wel mee. 'Het afzetten van een hele weg is overdreven. Natuurlijk weet ik er het fijne niet van wat betreft de hoeveelheid en de droogheid van het goedje. Misschien waren ze bang dat er een kettingreactie zou ontstaan maar dan zou de stof bij de kast met licht ontvlambare chemicaliën moeten staan; dat is iets wat helemaal niet mag... Vooralsnog lijkt het me een storm in een glas water.'
Eric Seugling van Brandweer Hollands Midden denkt daar anders over. 'Picrinezuur is officieel een gevaarlijke stof. Het ging in deze situatie puur om de droogheid van de stof, het had niets te maken met de hoeveelheid of plaatsing. De kleine hoeveelheid die wij aantroffen in de school zou toch een behoorlijk verwoestende werking kunnen hebben gehad: schade aan het lokaal en de omgeving en zwaar letsel voor de persoon die het potje zou openen. En met de conditie waarin de stof verkeerde neem je dus geen enkel risico.'
Hoe kijkt het Bonaventuracollege zelf tegen de situatie aan? René Kallenberg, ten tijde van het incident plaatsvervangend directeur: 'Naar mijn weten kan picrinezuur gewoon gebruikt worden op middelbare scholen. We gebruikten het alleen niet meer en we waren al sinds mei dit jaar bezig met het opruimen van bepaalde stoffen die niet meer gebruikt worden. We hadden een week voor het incident contact gehad met de brandweer over het picrinezuur en het opruimen daarvan. Deze situatie was een typisch geval van miscommunicatie. Een medewerkster die niet op de hoogte was van onze gesprekken met de brandweer trof het goedje aan en belde het alarmnummer. Dan wordt er gewoon een protocol uitgevoerd, waarbij een deel van de omgeving is afgezet. Uiteindelijk is de stof pas de vrijdag erna afgevoerd door de EOD.'
Het gevaar lijkt op het Bonaventuracollege nu in ieder geval geweken. Ook op het Stedelijk Gymnasium bevindt zich 'al heel lang geen picrinezuur meer.' Hoe zit het met het Adelbert College in Wassenaar, een middelbare school waar veel jongeren uit Voorschoten leerling zijn? Volgens rector drs. B.W. Dijkmans is er 'absoluut geen picrinezuur aanwezig' op het Adelbert College. Toen ik 28 september van de situatie op het Bonaventura hoorde, was dat het eerste wat ik vroeg aan mijn personeelsleden. Zij verzekerden mij ervan dat er hier een aantal jaren geleden een uitgebreide opruimactie is geweest net zoals bij veel andere middelbare scholen en dat daarbij de stof is weggehaald.'
http://www.echo.nl/ww-vo/buurt/redactie/922988/geen.picrinezuur.op.adelbert.college/