'De serie ''Rescue'' uit de USA begon begin jaren '70, 2 EMT/Paramedics (en tevens brandwacht, hun namen zijn me even ontschoten) reden met hun hulpverleningsauto naar allerlei incidenten om hulp te verlenen. In de USA is dit zeer goede promotie geweest voor het vak van EMT en Paramedic. In de jaren '80 werd de serie in NL herhaald en naturlijk was ik een van de regelmatige kijkers
Erg leuk om te zien dat in die jaren al cardiofonie/telemetrie bestond. Sommige zaken die in de serie voorkwamen, zoals het ziekenhuis toestemming vragen om bepaalde medicatie te mogen geven e.d. gebeurt daar in een aantal staten nog steeds.
Hoi!
Dit is een echte klassieker!
De serie heette trouwens "Emergency" met Johnny en Roy als hoofdpersonen. In de USA bestaat nog steeds een trouwe groep fans van deze serie.
Kijk maar eens op deze website :
http://www.emergency51.com/Met veel foto's en geluiden.
De originele 'Squad 51' paramedic unit staat op dit moment ergens in een museum in LA.
In 1993 heb ik tijdens een vakantie de echte kazerne bezocht waar deze serie is opgenomen (is trouwens niet kazerne 51).
De serie is ooit gestart met een pilot film (1,5 uur) over de start van het paramedic systeem door de brandweer van LA. Volgens mij is dit systeem voortgekomen uit de medische hulpverlening 'in het veld' tijdens de oorlog in Vietnam. Daar is het idee ontstaan om dit ook in de 'normale' praktijk te gaan toepassen. Voor die tijd waren er alleen (particuliere) ambulances voor het vervoer...
groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard