een commerciele instelling is uit op winstmaken, dat klopt, blijkbaar probeert men (thuiszorg) munt te slaan uit het verkeerde. dit zegt iets over het management, en de 'eigenaren'. en minder over marktwerking ik geloof niet in het winst maken door bezuinigen. bezuinigen is infeite minder leveren voor meer geld! ik zie dit als het bezuinigen om het hoofd boven water te houden omdat de instelling zich zelf omzeep helpt. op het moment dat dit gebeurd heeft overduidelijk de bedrijfsvoering van het management gefaald.
feit waarom instellingen ten onder gaan aan hun eigen suc6 is dat men als (semi)commerciele instelling is door wille gaan met het bestaande structuur. een nog veel groter probleem is dat er mensen in bepaalde functiegroepen werken die hun werk niet goed doen waardoor instellingen uiteindelijk in financiele nood raken of hun eigen capaciteit te boven gaan dit heet dan ook lachend ten onder gaan. onderanderen door in mijn ogen inefficiente investeringen of bedrijfsvoering. vervolgens bezuinigen om het hoofd bovenwater te houden wat wordt opgevat als "bezuinigen om winst te maken". in werkelijkheid valt er nietsmeer te bezuinigen want er is niks meer. als je realistisch kijkt is bezuinigen inderdaad ook winst maken. echter om dit efficient te maken moeten bezuinigingen zichtbaar winst opbrengen zonder dat het product erop achteruit gaat. Bijvoorbeeld aan het eind van het jaar houd je geld over. en niet zoals nu gebeurd dat iedereen zich afvraagt "wat moeten we volgendjaar inleveren om te kunnen bestaan?"
waarom zou het bij een volledig commerciele privekliniek wel goed gaan en bij nietcommerciele instellingen niet? talloze voorbeelden te bewonderen. zegt ook weer iets over management, en bedrijfsvoering.. feit blijft wel dat iedere instelling commercieel of niet zich aan de geldende wetgeving en voorschriften moet houden.
conclusie: bepaalde personen in bepaalde functiegroepen hebben geen of te weinig commerciele ervaring, kunnen niet overweg met concurentie, en denken niet aan het bedrijf/instelling wat winst moet maken, maar alleen aan persoonlijke winst: de bedrijfsvoering, heeft gefaald.