Huisartsenpost : is dat nu psychologie's of lichamelijk

Auteur Topic: Huisartsenpost : is dat nu psychologie's of lichamelijk  (gelezen 14807 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Njoy

  • Gast
Gepost op: 28 maart 2009, 12:06:05
Geachte , ......
Als hulpverlener krijg ik de indruk dat we maar weinig hulp kunnen verwachten van een huisarrtsenpost ?
Reden : voor hechtingen en breuken worden we altijd door verbonden naar de eersten hulppost in het ziekenhuis ,
voor twijfel en acute hulp bellen we 112  ( o.a. ambulance ) ,
dan blijft er weinig over voor een huisartsenpost dan alleen psychologie / bevallingen .?
MIJN vraag is : waar ligt het verschil dan nog , graag een duidelijk verschil tussen beide voor nu en de toekomst ook voor de hulpverlening ( ehbo-ers )?
( opmaak bijvoorbeeld in een turflijst ? )
Met vriendelijke groet afzender   O0,

Njoy




Venneke82

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 130
Reactie #1 Gepost op: 28 maart 2009, 12:38:59
Je kunt van een huisartsenpost best wel wat hulp verwachten.

Voor echte psychologische klachten is vaak een beoordeling van de huisarts nodig alvorens een crisisdienst (psychiater) kan worden ingeschakeld.
Lichamelijk zijn er ook genoeg zaken waarmee je op een huisartsenpost terecht kunt.
Volgens mij te veel om op te noemen.....
Bevallingen worden veel al door verloskundige gedaan i.p.v. huisartsen(posten).

De posten waar ik werk, zul je om gehecht te worden niet naar een SEH gezonden worden, ECG's worden zelf gemaakt en beoordeelt.
112 bel je in pricipe enkel bij levensbedreigende situaties en ongevallen etc. die in het openbaar gebeuren. Denk aan iemand die op straat aangereden wordt, onwelwording in een discotheek enz.enz.

Als je wilt weten waar je allemaal voor naar een huisartsenpost kunt, kijk eens op de verschillende site's....


Groet, Rene


rjvaneyk

  • Noodhulpteam Hollands Midden
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 579
Reactie #2 Gepost op: 28 maart 2009, 20:01:55
Helaas gebeurd het wel erg vaak, dat als je in mijn omgeving naar een huisartsenpost belt, dat je weinig te horen zult krijgen dat je mag komen.

Dit is ook mijn eigen persoonlijke ervaring.

Mijn laatste keer op een zaterdag bij de huisartsenpost is daar een leuk voorbeeld van.

's avonds laat gebeurde het dat ineens mijn zicht van normaal naar bijna geen zicht meer veranderde.
Ik zag allen nog maar zeer wazig.

Meteen de huisartsenpost gebeld en de situatie uitgelegd.
Daar kreeg ik tot mijn verbazing te horen, dat ik niet hoefde te komen voor zoiets, want het zou vanzelf wel over gaan.
Het zicht ging daarna alleen maar nog verder achteruit, waarna mijn vrouw mij zelf naar de huisartsenpost (die bij de SEH van het ziekenhuis zit) bracht.
Na veel pijn en moeite kreeg ik ter plekke alsnog een afspraak met een arts.
Deze keek eerst in de ogen en die zagen er troebel uit.
Vervolgens een ogentest en meting gedaan en ik was van 100% zicht teruggevallen naar 30%.
De arts heeft vervolgens de oogspecialist van het ziekenhuis op laten bellen voor snel overleg.
Ik kreeg toen in overleg met de oogspecialist antibiotica oogdruppels en moest zondagmorgen meteen langs komen.
Deze heeft wat onderzoeken gedaan en mij specifiekere antibiotica oogdruppels gegeven.
Na vele bezoeken aan deze specialist en verder druppellen is na 3 weken mijn volledige zicht weer terug gekomen.

De oogspecialist heeft achteraf gezegd, dat ik er goed aan gedaan heb om meteen te komen en dat er snel is begonnen met de behandeling.
Ik had anders grote kans gehad op een permanente oogbeschadiging.

Zo heb ik nog wel meer van dat soort dingen meegemaakt, zoals een flinke astma-aanval die afgedaan werd als hyperventilatie; ook na onderzoek bij de HAP. Bij mijn huisarts heb ik hier medicatie voor gekregen, na testen.

Mijn persoonlijke ervaring is hierdoor, dat ik niet snel meer naar deze huisartsenpost zal bellen of zal gaan, maar eerder naar een SEH van het ziekenhuis.
Nu hier het voordeel dat de SEH en de Huisartsenpost bij elkaar in hetzelfde gebouw zit.


Steven78

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Terug in de medische research
Reactie #3 Gepost op: 28 maart 2009, 20:21:48
Met alle respect en gevoel van medeleven voor mensen die een slechte ervaring hebben, niet alleen met de HAP, maar welke dienst dan ook, kunnen we misschien eens niet op basis van die ene ervaring of ene post een oordeel vellen over hoe het in het algemeen gaat? Leg, in plaats van deze toch wel stemmingmakende opmerkingen op internet te gooien, de klacht bij de betreffende post neer zodat er van geleerd kan worden en je bijdraagt aan een betere dienstverlening in de toekomst.


zomervlinder

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 146
  • niet elke verandering is een verbetering.
Reactie #4 Gepost op: 28 maart 2009, 22:54:34
klachten goed uitleggen,  werkt vaak heel goed.


pelagiapeil

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 29 maart 2009, 05:26:30
klachten goed uitleggen helpt ook niet altijd
ik maakte een klein maar zeer goed voelbaar herseninfarct door
hevig pijnlijk prikkelen,beginnend in de L hand en opkruipend naar arm-schouder-omlaag langs de rug-been en voet
daarna kon ik mijn been nieeteens meer optillen
door 2 personen gesleept en proberen toch links te bewegen kon ik snel weer lopen
in rust begon alles weer opnieuw
als ziekenverzorgster wist ik drommels goed wat er aan de hand was
de assistente in de HAP vertelde mij dat ik ongelijk had,er was niks aan de hand!
een consult geeist en ernaartoe gegaan waar de arts vertelde :
mw ik kan geen levensbedreigende dingen vinden ,kijk het ff aan
als U maandag nog last hebt,ga dan naar uw eigen huisarts
m.a.w. mens trek niet zo de aandacht,je stelt je aan,er is niks aan de hand,zeur maar bij je eigen dokter.
's avonds om 20 uur was de afsluiting compleet en heb ik een jaar moeten revalideren
na het indienen van mijn klacht is de betreffende arts bij mij geweeest en heeft excuses aangeboden
ook toegegeven dat hij die woorden nooit had mogen gebruiken maar de schade was aangebracht
HAP? de rillingen lopen mij over de rug!!!!!!!!!
groetjes van Pelagia


EM physician

  • AIOS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 375
Reactie #6 Gepost op: 29 maart 2009, 09:47:59
Om even on-topic te blijven:

De huisartsenpost is er om 's avonds, 's nachts en in het weekend huisartsenzorg te verlenen zoals ieder die ook kent van de eigen huisarts. De klachten die niet kunnen wachten tot het begin van het spreekuur van de eigen huisarts kunnen de HAP consulteren. Als men niet naar het ziekenhuis kan komen omdat de patient te ziek is maakt de arts een visite.
 
De ziektebeelden die gezien worden op de HAP varieren ontzettend. De HAP is er zeker niet alleen voor psychische problematiek. De essentie ligt volgens mij meer bij de patient zelf. Zij maken uiteindelijk een keuze of ze de HAP of ambulance bellen of zelfstandig naar SEH gaan. En er bellen op een avond veel mensen naar de HAP. En dan kan het voorkomen dat er door de triageassistent bij de SEH en de meldkamerassistent worden gezegd dat deze klacht meer iets is om door de huisarts te laten behandelen. En dat de assistent van de HAP aan beveelt om de volgende dag het spreekuur van de eigen huisarts te bezoeken. Omwille van de drukte van de bezoeken aan de SEH 's avonds en 's nachts is de HAP uiteindelijk ontstaan.

Maar in de bovenstaande twee schrijnende gevallen wordt al duidelijk dat dit tri-eren een moeilijke taak is en wanneer er een vergissing wordt gemaakt de gevolgen zeer groot voor de patient zijn. En dit is ook betreurenswaardig.

Om in plaats van dit stukje tekst en uitleg wat de HAP inhoudt is het ook een goed idee om een keer naar 'de centrale huisartsenpost'op woensdagavond te kijken. En op uitzendinggemist.nl is iedere aflevering beschikbaar ( vooral die van 25 februari is een aanrader, goede chauffeur namelijk :P)

Groeten,
HapAmbu


Heleen Lotus

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,245
Reactie #7 Gepost op: 29 maart 2009, 17:41:48
De centrale huisartsenpost op tv is nu niet bepaald het grote voorbeeld om daar naar te kijken.
De Hap is opgezet om spoedgevallen buiten de regulieren tijden de patiënten te zien.
Tegenwoordig wordt er al gevraagd om een bloeddrukje te meten, gewoon voor controle, of oren uitspuiten, of ze hebben de hele week al ergens last van en dan in het weekend moet ineens de huisarts er naar kijken, want door de weeks kunnen zij niet, vanwege het werk. :-X

Het geval van Pelagia, zij had inderdaad gelijk geholpen moeten worden.
Helaas gebeurd dit, erg jammer.

En de psychische problematiek komt inderdaad voor op de Hap, maar ook vele andere problemen, teveel om hier op te noemen.


Venneke82

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 130
Reactie #8 Gepost op: 29 maart 2009, 23:10:55
Het is idd treurig dat er mensen zijn met slechte ervaringen over/op de HAP.

Maar zoals gezegd, er vinden enorm veel contacten plaats . En deze verlopen ook niet altijd even vlot.
De mensen welke triage uitvoeren zijn hier uitstekend voor opgeleid, maar het blijven mensen, het blijft mensenwerk...
Helaas worden er dan ook (zoals overal) wel eens fouten gemaakt, met soms grote gevolgen.
Niemand wil dit, wat dat gaat helpt een klacht indienen altijd !

Enne laten we ook niet vergeten om eens een keer te melden dat er ook veel goede dingen gebeuren.
Dit schijnt heel normaal te zijn.... Is het ook, maar fouten maken ook...
En eens een keer wat meer positieve dingen melden, of dit nu over de HAP,SEH of wat dan ook is, kan geen kwaad.

Mss een idee om hier een topic over te maken ?
Over die ene man die zijn leven dankt aan snelle tussenkomst van de visitearts en chauffeur .... ?

En zo zijn er wel meer voorbeelden.


Heleen Lotus

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,245
Reactie #9 Gepost op: 29 maart 2009, 23:13:53

Enne laten we ook niet vergeten om eens een keer te melden dat er ook veel goede dingen gebeuren.
Dit schijnt heel normaal te zijn.... Is het ook, maar fouten maken ook...
En eens een keer wat meer positieve dingen melden, of dit nu over de HAP,SEH of wat dan ook is, kan geen kwaad.

Mss een idee om hier een topic over te maken ?
Over die ene man die zijn leven dankt aan snelle tussenkomst van de visitearts en chauffeur .... ?

En zo zijn er wel meer voorbeelden.

Lijkt mij een goed plan.  O0