Huisartsenpost : is dat nu psychologie's of lichamelijk

Auteur Topic: Huisartsenpost : is dat nu psychologie's of lichamelijk  (gelezen 14688 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #30 Gepost op: 11 april 2009, 22:47:16
+1.

Hoe denk je dat we in deze kredietcrisis terecht zijn gekomen?
doordat banken en verzekeraars alleen nog maar oog hadden voor snel winst maken. De dienstverlening aan de klant kwam op het tweede plan te staan.

Duur foutje.

Is een patiënt een 'klant' of is het een 'burger' die noodzakelijke hulp nodig heeft? Bij een klant gaat het er om om met zo groot mogelijke acceptabele winst percentage de klant te voorzien in zijn behoeften. Misschien werken de diensten nu niet efficiënt maar een marktpartij zal van zijn aandeelhouders een winstpercentage moeten gaan behalen... Zouden de percentages van niet efficiëntie en winst niet even hoog zijn?  ???


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #31 Gepost op: 12 april 2009, 07:14:39
Het is wel een feit dat met name oudere mensen niet meer weten wanneer ze 112 moeten bellen of de huisartsenpost.
Overigens ken ik iemand die met een fractuur onderaan de trap een uur heeft liggen wachten op de huisarts (tsja, groot werkgebied voor de doc).
Dit terwijl ze wist dat het been gebroken was (scheve stand). Ze durfde geen 112 te bellen, want ze was niet in levensgevaar...
Toen de doc langs was geweest stond 20 minuten later alsnog een gele bus voor de deur...
Kijk, efficiënte zorg is anders heh... Het zorgt dus voor verwarring. Maar de HAP zijn een aanwinst... Voor de dokters en de patiënten.
ik zelf ooit de HAP gebeld voor een persoon maar de HAP zelf had besloten om een Ambu te sturen en geen Huisarts
het ligt dan ook aan het 'verhaal' wat deze mevrouw heeft verteld en aan wat de telefoniste "gehoord" heeft.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #32 Gepost op: 12 april 2009, 15:48:49
Is een patiënt een 'klant' of is het een 'burger' die noodzakelijke hulp nodig heeft? Bij een klant gaat het er om om met zo groot mogelijke acceptabele winst percentage de klant te voorzien in zijn behoeften. Misschien werken de diensten nu niet efficiënt maar een marktpartij zal van zijn aandeelhouders een winstpercentage moeten gaan behalen... Zouden de percentages van niet efficiëntie en winst niet even hoog zijn?  ???

Ik noem maar 1 instantie waaruit overduidelijk is gebleken dat de marktweking compleet, volledig, maar dan ook totaal gefaald heeft.

De thuiszorg.


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #33 Gepost op: 12 april 2009, 21:50:28
een commerciele instelling is uit op winstmaken, dat klopt, blijkbaar probeert men (thuiszorg) munt te slaan uit het verkeerde. dit zegt iets over het management, en de 'eigenaren'. en minder over marktwerking ik geloof niet in het winst maken door bezuinigen. bezuinigen is infeite minder leveren voor meer geld! ik zie dit als het bezuinigen om het hoofd boven water te houden omdat de instelling zich zelf omzeep helpt. op het moment dat dit gebeurd heeft overduidelijk de bedrijfsvoering van het management gefaald.
feit waarom instellingen ten onder gaan aan hun eigen suc6 is dat men als (semi)commerciele instelling is  door wille gaan met het bestaande structuur. een nog veel groter probleem is dat er mensen in bepaalde functiegroepen werken die hun werk niet goed doen waardoor instellingen uiteindelijk in financiele nood raken of hun eigen capaciteit te boven gaan dit heet dan ook lachend ten onder gaan. onderanderen door in mijn ogen inefficiente investeringen of bedrijfsvoering. vervolgens bezuinigen om het hoofd bovenwater te houden wat wordt opgevat als "bezuinigen om winst te maken". in werkelijkheid valt er nietsmeer te bezuinigen want er is niks meer. als je realistisch kijkt is bezuinigen inderdaad ook winst maken. echter om dit efficient te maken moeten bezuinigingen zichtbaar winst opbrengen zonder dat het product erop achteruit gaat. Bijvoorbeeld aan het eind van het jaar houd je geld over. en niet zoals nu gebeurd dat iedereen zich  afvraagt "wat moeten we volgendjaar inleveren om te kunnen bestaan?"

waarom zou het bij een volledig commerciele privekliniek wel goed gaan en bij nietcommerciele instellingen niet? talloze voorbeelden te bewonderen. zegt ook weer iets over management, en bedrijfsvoering.. feit blijft wel dat iedere instelling commercieel of niet zich aan de geldende wetgeving en voorschriften moet houden.

conclusie: bepaalde personen in bepaalde functiegroepen hebben geen of te weinig commerciele ervaring, kunnen niet overweg met concurentie, en denken niet aan het bedrijf/instelling wat winst moet maken, maar alleen aan persoonlijke winst: de bedrijfsvoering, heeft gefaald.


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #34 Gepost op: 13 april 2009, 00:04:45
Ehm... de gemiddelde privé-kliniek is voor de gemiddelde nederlander niet te betalen... dat heeft vast iets te maken met waarom ze winst maken ::)  ;)
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #35 Gepost op: 13 april 2009, 03:20:55
hm een bezoek aan een gemiddeld zkh is ook niet te betalen als de zorgverzekeraar er niet zou zijn. bovendien het verschil is niet erg groot, bijvoorbeeld een ooglidcorrectie (dagopname + ingreep):
reguliere ziekehuis: gemiddeld € 950 - 1100
prive kliniek: gemiddeld €1000-1200
terugkomend op de HAP berekent een HAP gemiddeld € 55 consult. een klein rekensommetje leert dat een volledig commerciele HAP ook diensten zou kunnen aanbieden tegen €67/consult.


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #36 Gepost op: 13 april 2009, 11:50:27
hoe is een prijs van 12 euro meer dan het huidige tarief marktwerking in positieve zin???
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #37 Gepost op: 13 april 2009, 16:25:05
hoe bedoel je die vraag?


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #38 Gepost op: 13 april 2009, 17:05:46
hoe is een prijs van 12 euro meer dan het huidige tarief marktwerking in positieve zin???
hoe bedoel je die vraag?
Het voordeel van marktwerking zou volgens jou zijn dat het goedkoper wordt.... 12 euro duurder is niet echt veel goedkoper ;)
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #39 Gepost op: 14 april 2009, 22:13:51
Dat is een (geschatte)prijs van enkel 1 consult, uitgaande van 2 consult per uur gedurende 8 uren waarbij ik geen rekening heb gehouden met overige diensten waar een HAP aan zou kunnen verdienen. daarbij komt nog dat een zorgverzekeraar meestal een x aantal leden heeft, en daardoor niet eenmalig 1 dienst afneemt van de leverancier maar structureel vele diensten tegelijk. dus voor de zorgverzekeraar zal dit bedrag vele malen lager uitpakken waarbij toch winst gemaakt wordt. zie het als een 'vaste klanten korting'

Wat ik zie in de marktwerking is dat een commerciele instelling constant concurerende prijzen zal willen aanhouden, maar tegelijkertijd ook gedwongen wordt uitstekende diensten te verlenen om de klanten te behouden. kortom de klant krijgt waar voor zijn geld (prijs/kwaliteit verhouding). als ik het totaalbeeld dan voor ogen neem weegt dat 'tientje' meer dan ineens minder zwaar.