Angeleyes als stadslicht

Auteur Topic: Angeleyes als stadslicht  (gelezen 5426 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Gepost op: 29 maart 2009, 15:12:48
Een vriend van mij heeft in zijn auto Angeleyes laten inbouwen. Zij gaan tegelijk aan met het stadslicht, maar hij wilt het standaard stadslicht eruit halen. De angeleyes zijn wit en mijn vraag is of dit als stadslicht gebruikt mag worden? Ik kan er niks over vinden namelijk...

Angeleyes:




Michel D.

  • POL/NRK/SIGMA
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,209
Reactie #1 Gepost op: 29 maart 2009, 16:31:46
Ik zou eerst kijken of deze verlichting een E-goedkeuringskenmerk draagt (stickertjes op de installatie/op de verpakking). Verder dienen zij te voldoen aan het bepaalde in de richtlijnen 76/756/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262) en 76/758/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262) (bron: www.infopolitie.nl).

Mbt de APK kwam ik het volgende tegen:
'Bij sommige auto"s, bijvoorbeeld een aantal BMW-types, is het stadslicht d.m.v. leds in de vorm van een cirkel om het groot- en dimlicht aangebracht. Bij daglicht lijkt het dat de stadslichten de reflectoren niet gebruiken en dat de stadslichten enkel bestaan uit een ring. Bij nacht echter blijkt dat de reflector wel degelijk wordt beschenen en wordt het stadslicht een cirkel (zie tekeningen). Als hier de 60% regel op wordt toegepast is er sprake van 1, totaal 2 stadslichten. Zie Regelgeving APK, afdeling 3 (Keuringseisen), artikel 1.5 van de algemene bepalingen voor nader uitleg over de 60% regel.'

Bron: www.apkkeurmeesterservice.nl

Succes :)


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #2 Gepost op: 30 maart 2009, 00:17:26
Als het bovenstaande unit is (van Bosch) dan zit er gerust een E-keur op. In BMW's zit naast de angel-eyes ook gewone stadsverlichting, die zul je dus moeten laten zitten (wil je aan de eisen voldoen).
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #3 Gepost op: 30 maart 2009, 14:22:00
Even ter info, het is een voorbeeldplaatje. Het gaat om een nieuwe Peugeot 206  ;)


Shire

  • Verkeersleider / OvD-OV in Rotjeknor.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 828
  • Back to the sixties.
Reactie #4 Gepost op: 30 maart 2009, 14:24:50
Tijdens de APK-keuring moet een voertuig aan de type-goedkeuring van het RDW voldoen.
Als deze Angel-eyes daar niet onder vallen mogen ze tijdens de APK-keuring niet aangesloten zijn. ;)
De hele dag met metro-treinen spelen en nog betaald krijgen ook ! Soms buiten spelen als OvD-OV


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #5 Gepost op: 5 april 2009, 10:29:24
Tijdens de APK-keuring moet een voertuig aan de type-goedkeuring van het RDW voldoen.
Als deze Angel-eyes daar niet onder vallen mogen ze tijdens de APK-keuring niet aangesloten zijn. ;)

NIEUWE EISEN PER 1MEI 2009:
Als een voertuig meer lichten bevat dan de verplichte lichten en de toegestane lichten, dan mogen deze lichten bij de keuring niet werken. de bestuurder moet het voertuig kunnen gebruiken, zoals dat is voorgeschreven. Schakelt hij op de weg meer lichten in, dan is dat zijn eigen veranwoording.

Als de dimlichten gasontladinglampen (xenonlichten) hebben, dan MOETEN deze lichten een goedwerkende koplamp-sproei-instalatie hebben. Ook mag het dimlicht niet uitgaan als er wordt overgeschakeld van dimlicht naar grootlicht.

Bij een Apk keuring hoeft niet meer gecontroleert te worden of de voorruit en de ruiten links en rechts van de bestuurder (en als er geen rechterbuitenspiegel is ook de achterruit) zijn voorzien van onnodige voorwerpen. Denk aan bijvoorbeeld folie of het tinten van ruiten. Een voertuigeigenaar kan hier wel door de politie voor worden bekeurd.

Personenauto's en bedrijfsauto's mogen nu ook aan de voorkant twee extra richtingaanwijzers hebben. Ook zijn twee extra markeringslichten aan de voor- en achterkant en staaklichten aan de achterkant toegestaan.
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”