Blaren afplakken/prikken

Auteur Topic: Blaren afplakken/prikken  (gelezen 10538 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rotterdammertje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 347
Reactie #10 Gepost op: 4 december 2008, 20:51:26
De blaar dichtlaten en afplakken    waar heb je dat geleerd??

Ten eerste staat dit in het nieuwe NRK boek. Daar staat als je de blaar niet hoeft te prikken dat je dat dan niet moet doen. En het wordt door de meesten in Rotterdam ook gedaan. Waarom zal je een blaar moeten prikken als hij geen overlast veroorzaakt als je hem afplakt, gaat vanzelf weg als je geen wrijving veroorzaakt. En dat doe je door ze (goed) af te plakken.


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #11 Gepost op: 4 december 2008, 21:06:47
het klopt als je de blaar niet hoeft te prikken dit niet moet doen...................maar dan plak je de blaar ook niet af.

maar als men nog moet een stuk moet wandelen deze wel dient te worden geprikt en daarna afgeplakt te worden.

het lijkt mij sterk dat men een blaar die niet geprikt word gaat afplakken zodat men verder kan wandelen.

zo zal het ook niet in het rode kruis boek staan     het is kwestie hoe lees je iets


q300r_bc2

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 19 december 2008, 09:45:31
Ten eerste staat dit in het nieuwe NRK boek. Daar staat als je de blaar niet hoeft te prikken dat je dat dan niet moet doen. En het wordt door de meesten in Rotterdam ook gedaan. Waarom zal je een blaar moeten prikken als hij geen overlast veroorzaakt als je hem afplakt, gaat vanzelf weg als je geen wrijving veroorzaakt. En dat doe je door ze (goed) af te plakken.
Weet niet bij welke afdeling van het NRK in district Rotterdam jij je diensten draait, maar een blaar heel laten en toch afplakken heb ik er (gelukkig) nog nooit gezien. :) Wordt wel regelmatig voor gekozen om een blaar heel te laten (heeft immers de voorkeur) en er een pleister overheen te plakken als een stukje extra demping, wellicht noem jij dat ook afplakken?


Rotterdammertje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 347
Reactie #13 Gepost op: 21 december 2008, 10:11:10
Ik denk dat we het hier over twee verschillende blaren hebben. De echte "dikke" met vocht erin, dan heb ik zo iets van prikken (dit kan toch nooit lang goed gaan, en over een tijdje sta je toch weer bij de post omdat hij gebarsten is en dan ben je verder van huis) en de (beginnende) blaren waar de huid al heeft los gelaten maar nog niet is gebarsten en er geen (of heel erg weinig) vocht achter zit, dan is het afplakken met tape om de wrijving te vookomen. En nooit en te nimmer een pleister op plaken want dat gaat juist wrijven. Met het afplakken (met tape) wil je bereiken dat je een soort van 2e huid gaat creeren die de wrijving van de directe huid tegen gaat.


hocje en chaufje

  • Gast
Reactie #14 Gepost op: 21 januari 2009, 14:16:15
Hallo iedereen,

In het nieuwe boek staat blaar prikken indien last/hinderlijk, dus praktisch gezien de voeten/handen, het liefst afplakken bij een gesloten blaar, concreet het is naar inzien,ervaring van de ehv er in kwestie, al denk ik terug aan vele jaren nijmegen dat er eentje bij mij op de brancard kwam, met de mededeling "ik denk ik heb een klein blaartje", zijn hele voorvoet lag los, tijdje mee bezig geweest, een andere kwam bij mij, ik heb veel pijn, er zal wel een grote blaar zitten, uiteindelijk niets te vinden/zien, voeten schoongemaakt preventief geplakt (het was rustig)en laten lopen de laatste dag, dus ja, bij blaren het kan alle kanten opgaan, kijken, oordelen,werken, en de loper even uitrusten en daarna in tempo op weg.....

groeten chaufje. :D


softg

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 23 april 2009, 14:34:11
Misschien goed om de module wandelletsel te gaan volgen?   Een blaar dient te worden leeggeprikt als daarin vocht aanwezig is en wel zo dat deze niet maar kan vollopen (in de looprichting prikken).  Afplakken gebeurt volgens protocol inderdaad met normale leukoplast 1,25 cm of bij overgevoeligheid met anti-allergisch pleistermateriaal (je weet wel, die witte pleister die nergens op vast wil blijven zitten...).
Ook de wijze van afplakken is belangrijk om te voorkomen dat alle pleister zich ophoopt, los gaat of dat er nieuwe blaren ontstaandoor fout plakwerk.   Handschoenen gebruik je enkel bij het prikken, want plakken met handschoenen aan is gewoon niet te doen.
Wil je er meer van weten?  Geef je dan eens op voor de Nijmeegse vierdaagse!


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #16 Gepost op: 24 april 2009, 08:12:47
Is het niet zo dat je als je wilt blaren prikken in "nijmegen" men in het bezit moet zijn van de aantekening wandel-letsel??


phate

  • EHBO, SIGMA nw Veluwe
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 140
  • EHV-er bij het Rode Kruis, Sigmalid NO-Gelderland
Reactie #17 Gepost op: 24 april 2009, 11:02:22
dat is correct
treat the patient, not the number