Enkelblessure, schoen uit ja/nee bepalen enkeldistorsie

Auteur Topic: Enkelblessure, schoen uit ja/nee bepalen enkeldistorsie  (gelezen 9899 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

knellis

  • Gast
Gepost op: 29 maart 2009, 17:39:58
Bij veel sporten zoals volleybal zijn enkelblessures geen uitzondering. Nu verschillen de meningen nogal over het wel of niet uittrekken van een schoen direct na de blessure om vervolgens te koelen. Ook vroeg ik mij af met welke testen het makkelijk te bepalen is of er sprake is van een distorsie. Dus wat zijn de beste acties om te doen na het optreden van een blessure?

Gr. Corné




Jasper

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 168
Reactie #1 Gepost op: 29 maart 2009, 18:30:46
Zoek op internet eens naar de Ottawa Ankle Rules, een diagnostisch hulpmiddel om te bepalen of er een mogelijke fractuur is.

Maar het belangrijkste blijft: kom je er als EHBO-er niet uit met je kennis, ga dan niet doormodderen maar schakel dan professionele hulp in en verwijs iemand door naar huisarts of SEH.
SB Calamiteiten UMCN / Event Medical Service Uden / Het Nederlandse Rode Kruis afd. Nijmegen


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #2 Gepost op: 29 maart 2009, 18:36:15
Vraag in ieder geval het so zelf om zn schoen uit te trekken. Lukt dat al niet heb je een goede reden om er verder niet aan te komen ;)
Arts  www.alphalog.nl


knellis

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 29 maart 2009, 19:31:06
Het so zal meestal zelf niet willen aangezien hij zowel bij een distorsie als verreking pijn zal hebben echter is het medisch gezien verstandig (als in het eerste opzicht uiteraard er geen sprake is van een distorsie).


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #4 Gepost op: 29 maart 2009, 19:55:05
Wat is nu precies je vraag? ??? het ging over schoenen uittrekken, nu over aanzien?
Arts  www.alphalog.nl


knellis

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 29 maart 2009, 20:21:27
is het medisch gezien verstandig om de schoen uit te trekken of aan te laten?


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #6 Gepost op: 29 maart 2009, 20:35:58
Al is de voet gebroken, dan nog zal de schoen uitmoeten (rontgenfoto, gips). Bij een forse blessure zal de voet zwellen, en kan de voet gaan knellen in de schoen (net als bij een te strak drukverband). Ik zie daarom geen reden de schoen niet uit te LATEN trekken. Slachtoffer voelt zelf het beste of dat zonder hulp gaat of niet. :)
Arts  www.alphalog.nl


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #7 Gepost op: 29 maart 2009, 21:09:59
zo snel mogelijk schoen uit indien mogelijk
wat delta ook al schreef

juist bij ernstige zwelling (in de loop der tijd ontstaat er meer zwelling) is het voor de patiënt prettiger als hij uit is dan dat er een te strakke schoen op een SEH moet worden verwijderd( tuurlijk kunnen we in de kast analgetica duiken ;))

en dan......of er direct een icepack op doen of een druk verband

de ottawa regels zou ik nu niet direct adviseren voor het gebruik aan ehv-ers om dit toe te passen ;)
het is zeker leuke materie om je eens in te verdiepen ,maar daar is toch wel een stukje voor kennis voor nodig + scholing


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #8 Gepost op: 15 april 2009, 21:36:48
Ik ben het met SEH zustertje eens. Ik vind de ottewa regels te veel risico's met zich meebrengen om ze toe te willen passen.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #9 Gepost op: 18 april 2009, 18:57:33
tja, schoenen eigenlijk altijd uit... ook al vermoed je een breuk..

Echter schoenen uit doen, zonder het been of de enkel en de voet te manipuleren vergt wel wat oefening en wat handige greepen..  Wij mogen regelmatig oefenen met cross laarsen..  Een voet die zwelt in een crosslaars levert enorme problemen op..
De lastige klussen, zijn de complexe breuken van de enkel.. waarbij de patient al gilt als je er naar wijst.. En dan merk je dat veel oefenen en veel doen toch zijn vruchten afwerpt..