Vraag m.b.t. het 1e optreden (hulpverlening) bij een ongeval.

Auteur Topic: Vraag m.b.t. het 1e optreden (hulpverlening) bij een ongeval.  (gelezen 4716 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Gosse

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 3
Hallo Allen,

Ik hoop dat ik de vraag in de juiste categorie heb gesteld, zo niet dan zie ik hem wel verplaatst worden.
Maar het volgende, ik was benieuwd of er iemand is die een korte handleiding heeft voor het 1e optreden
bij een ongeval. Laten we zeggen een kop-staart met daarbij een beknelling en het slachtoffer wat klaagt
over hoofd en nekpijn.

Uiteraard staat voorop :
01. Eigen veiligheid
02. Situatie verkennen
03. Inventariseren
04. Waarschuwen

Maar dan:

Ik heb ooit eens geleerd dat je een slachtoffer van een kop-staart botsing, altijd eerst voorzijde
voertuig, benaderd, (voor zover mogelijk) de aandacht vraag en door de gebaren door naar de
persoon te wijzen en daarna met twee vingers naar je ogen te wijzen (zo van: kijk naar mij,
blijf naar mij kijken). Dat er daarna iemand aan een zijde van het voertuig, voorzichtig kan proberen
om een deur te openen. Lukt dit niet? Wat dan? Verder heb ik geleerd dat het niet raadzaam
meer is om achter in een voertuig te kruipen om daar de nek cq het hoofd te fixeren.

Ik ben me er uiteraard van bewust dat niet elk ongeval identiek is maar wat zijn de richtlijnen.

Alvast dank,

Gosse




Bart S

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 30 maart 2009, 21:29:11
"Gebruik je verstand" is het allerbelangrijkste. De reden van het van voren naderen van het slachtoffer is, dat hij/zij naar voren blijft kijken en dus het hoofd niet meer draait. Op de PHTLS wordt je geleerd om ook nog een klap op de motorkap of voorruit te geven zodat je de aandacht hebt en ze echt naar je blijven kijken. Bedenk je bij het binnengaan van een voertuig dat 'ie vol met niet geklapte airbags kan zitten. Eerrst dus kijken of er airbags zijn, en of ze er ook uit zijn gekomen. Ik zou geen andere reden weten waarom je niet achterin een voertuig mag gaan zitten om de nek te stabiliseren. Zet jezelf daar ook niet vast; zorg dat er nog wel iemand 112 kan bellen ;)


Gosse

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 3
Reactie #2 Gepost op: 30 maart 2009, 22:25:44
Hallo Bart,

Ik heb een greep geleerd waarbij ik buiten het voertuig zit en met mijn linkerhand de kin ondersteun en met mijn rechterhand het achterhoofd.
Even gezien vanuit de positie als het om een bestuurder gaat. Belangrijk is dan nog om met de persoon in gesprek te blijven, als dit uiteraard al
aan de orde is. Vragen naar de naam, waar de persoon pijn of letsel heeft, wat er is gebeurd, of de persoon medicatie gebruikt. Allerlei benodigde
zaken om zoveel mogelijk info aan de ambu te kunnen verstrekken. Ik zit dan nog altijd met het feit, hoe ga je om als je wil weten of iemand beklemt
zit. Als je dit vraagt heb je de kans dat de persoon zich dan gaat bewegen om te kijken of dat zo is? Hoe ga je daar mee om?


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #3 Gepost op: 31 maart 2009, 02:26:40
Ik heb een greep geleerd waarbij ik buiten het voertuig zit en met mijn linkerhand de kin ondersteun en met mijn rechterhand het achterhoofd.

Is alleen niet handig als de brandweer moet gaan knippen of er voor kiest om een deur er uit te halen .... Jij staat dan namelijk 100% in de weg .....
Gevolg is dat er overgepakt moet worden, met alle mogelijke risico's van dien.

Tevens ga jij kramp krijgen doordat je in een niet natuurlijke houding naast het voertuig staat (persoonlijke ervaring tijdens de opleiding) waardoor je trillende armen gaat krijgen ... Ook niet prettig voor het slachtoffer.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #4 Gepost op: 31 maart 2009, 08:06:52
Gosse,

Uit wat voor achtergrond stel je deze vragen?
Je moet alarmeren, en ondertussen gewoon als EHV-er doen wat je geleerd is in afwachting van professionele hulp. Daarnaast zoals Bart zegt je gezonde verstand gebruiken.


Gosse

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 3
Reactie #5 Gepost op: 31 maart 2009, 21:41:11
@ jerommeke: Als ik zeg: ppoi, dan weet je denk ik wel genoeg?

Verder ben ik het met een ieder eens dat wanneer je naast het voertuig zit, het hoogteverschil je op den duur parten gaat spelen als je een nek fixatie toepast zoals ik eerder beschreef. Ook het feit dat je in de weg zit ben ik met je eens. Ik ben van mening dat in de PPOI opleiding, ik wel de basis heb meegekregen, maar ook het feit dat je het maar af en toe (in mijn geval) hoeft toe te passen, maakt het lastig. En ja de meningen lopen her en der nogal uit een.


Twentse

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 4
Reactie #6 Gepost op: 17 mei 2009, 22:52:11
Even off topic wegens een ervaring hier mee,

Afgelopen dinsdag heb ik een aanrijding gehad in het dorp waar ik vlak bij woon. Ik en de bestuurders achter mij stonden stil omdat er auto's voor mij links af wouden slaan.

Ik wou ook links af slaan maar moest nog op 1 tegenmoed komende auto wachten, helaas heeft de vrachtauto achter mij dat niet gezien en reed bij mij achterop.

Het is helemaal niet hard gegaan, maar maakte toch een nare zwieper met mijn hoofd en bovenligaam door de klap.

Ik had best last van mijn nek en bovenrug, gelukkig stapte voordat ik er zelf benul in had een man bij mij achterin mijn auto en hij heeft totdat de ambulanse er was mijn hoofd vast gehouden.  Een andere zuster is bij mij in gaan zitten en heeft me gerust gesteld.

 De ambulanse broeders hebben mij een kraag omgedaan en mij liggend naar het ziekenhuis vervoerd voor observatie daar heb ik dan ook 1 nachtje moeten blijven. Gelukkig is het  achteraf gezien  lichamelijk met een sisser afgelopen.

Maar ik ben gods blij dat die man  bij mij achterin de auto is gaan zitten , en niet als zo velen stom er bij is gaan kijken (dit heb ik van de zuster die naast mij zat, ze had zich er blauw aan geérgerd.)

Na deze aanrijding weet ik het zeker  en heb ik mij vandaag opgegeven om  een ehbo cursus te volgen, zodat ik  ook eventueel kan helpen als er iemand anders  1e hulp nodig heeft bij een aanrijding/ ongeluk.

Met dit verhaal wil ik er mee zeggen als je over de juiste ervaring beschikt lijkt het mij juist dat je een slachtoffer ondersteundt tot dat de ambulanse er is.
Je zult me moeten nemen zoals ik ben!


Gast48368

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 20 mei 2009, 22:50:02
Is alleen niet handig als de brandweer moet gaan knippen of er voor kiest om een deur er uit te halen .... Jij staat dan namelijk 100% in de weg .....
Gevolg is dat er overgepakt moet worden, met alle mogelijke risico's van dien.

Tevens ga jij kramp krijgen doordat je in een niet natuurlijke houding naast het voertuig staat (persoonlijke ervaring tijdens de opleiding) waardoor je trillende armen gaat krijgen ... Ook niet prettig voor het slachtoffer.

Mag ik hier ff op inhaken Jerom>>> De brandweer doet pas iets op aanwijzingen van het ambupersoneel. En als het ff kan, krijgt het slachtoffer eerst een nekkraag om voordat de brandweer ook maar iets doet, behalve eventueel stabiliseren van het voertuig.

Als burger is het helemaal niet slim om aan het slachtoffer te zitten, daar kleven te veel risico's aan, zowel voor de burger als voor het slachtoffer, om het maar even kort en bondig te houden. Behalve als het voertuig brand.


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #8 Gepost op: 21 mei 2009, 09:26:41
Met burger bedoel je dan iemand zonder EHBO/levenreddende handelingen ervaring?

Dit is dan denk ik afhankelijk van het letsel, in sommige gevallen zou je ook kunnen stellen: beter iets dan niets als het gaat om leven en dood.


Bart S

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 21 mei 2009, 10:29:34
Een EHBOer of SIGMA-lid is volgens mij prima in staat om een nek te stabiliseren in afwachting van verdere hulp. Inderdaad doet de brandweer niets aan knipdingen totdat de ambulance er is (als het goed is althans  ;)).

Ernaast zitten (buiten het voertuig dus) is volgens mij een prima en veilige oplossing totdat andere hulp het van je overneemt.