Vraag m.b.t. het 1e optreden (hulpverlening) bij een ongeval.

Auteur Topic: Vraag m.b.t. het 1e optreden (hulpverlening) bij een ongeval.  (gelezen 4717 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Kaktus

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 158
Reactie #10 Gepost op: 23 mei 2009, 22:18:46
Verder heb ik geleerd dat het niet raadzaam meer is om achter in een voertuig te kruipen om daar de nek cq het hoofd te fixeren.


Mij is tijdens mijn eerste EHBO-cursus verteld dat je niet achter de bestuurder in de auto mag gaan zitten, omdat door je gewicht de auto kan gaan bewegen (veren), en dat dat eventueel wervelletsel kan verergeren.
Wat ik mij afvraag, gaat een brandweerman ook pas achter een slachtoffer zitten als de banden leeg zijn?
 
Mijn ervaring daarentegen is dat bij mensen met verdacht wervelletsel alleen verbale instructie weinig zoden aan de dijk zet.

Zo werd afgelopen nacht bij ons op de afdeling een oud-(traumatologie!)-verpleegkundige opgenomen. Hij was al enige tijd bij ons, toen de arts belde of ik zijn hoofd wilde fixeren mbv zandzakjes omdat uit 2e beoordeling van de foto's bleek dat hij toch een fractuur in een van de cervicale wervels had.
Hoofd goed gefixeerd in afwachting van de arts die een philadelphia kraag zou brengen, en dhr het belang van het stilhouden van het hoofd uitgelegd. Ondanks zijn achtergrond en een duidelijke uitleg, bleef hij maar zijn hoofd bewegen.


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #11 Gepost op: 23 mei 2009, 22:40:04
Zoals al eerder staat vermeld gaat een brandweerman niet zomaar de auto in. Eerst wordt de auto helemaal gestabaliseerd, in die tijd is de amubu hopenlijk ook al  TP en na overleg met de GGD wordt er bekeken wat er gaat gebeuren  O0
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


Wout

  • Politie, operationeel specialist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,373
Reactie #12 Gepost op: 23 mei 2009, 23:33:49
Een extra reden waarom de politie niet plaats neemt achterin de auto is omdat de brandweer cq ambu het dan gemakkelijk over kan nemen. Dan kan je zelf je politiewerkzaamheden op je gaan nemen.

@Kaktus, die ervaring heb ik ook. Laatst als eerste tp bij een kop-staart, flinke klap met airbags uit en de auto absoluut total loss, maar de slachtoffers waren al uitgestapt en er was geen zichtbaar letsel. Toch gevraagd of ze vooral rechtdoor wilden blijven kijken en niet met hun hoofd wilden draaien in afwachting van de ambu, maar dat was duidelijk een heel lastige vraag... Het lukte ze in elk geval niet. Omdat de situatie alles behalve veilig was, er 4 personen betrokken waren bij de aanrijding en wij maar met zijn tweeën waren, hebben wij ons geconcentreerd op de veiligheid. Best naar om niet alles tegelijk te kunnen doen ;)
Wout


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #13 Gepost op: 4 juni 2009, 00:46:16
Even off topic wegens een ervaring hier mee,

Afgelopen dinsdag heb ik een aanrijding gehad in het dorp waar ik vlak bij woon. Ik en de bestuurders achter mij stonden stil omdat er auto's voor mij links af wouden slaan.

Ik wou ook links af slaan maar moest nog op 1 tegenmoed komende auto wachten, helaas heeft de vrachtauto achter mij dat niet gezien en reed bij mij achterop.

Het is helemaal niet hard gegaan, maar maakte toch een nare zwieper met mijn hoofd en bovenligaam door de klap.

Ik had best last van mijn nek en bovenrug, gelukkig stapte voordat ik er zelf benul in had een man bij mij achterin mijn auto en hij heeft totdat de ambulanse er was mijn hoofd vast gehouden.  Een andere zuster is bij mij in gaan zitten en heeft me gerust gesteld.

 De ambulanse broeders hebben mij een kraag omgedaan en mij liggend naar het ziekenhuis vervoerd voor observatie daar heb ik dan ook 1 nachtje moeten blijven. Gelukkig is het  achteraf gezien  lichamelijk met een sisser afgelopen.

Maar ik ben gods blij dat die man  bij mij achterin de auto is gaan zitten , en niet als zo velen stom er bij is gaan kijken (dit heb ik van de zuster die naast mij zat, ze had zich er blauw aan geérgerd.)

Na deze aanrijding weet ik het zeker  en heb ik mij vandaag opgegeven om  een ehbo cursus te volgen, zodat ik  ook eventueel kan helpen als er iemand anders  1e hulp nodig heeft bij een aanrijding/ ongeluk.

Met dit verhaal wil ik er mee zeggen als je over de juiste ervaring beschikt lijkt het mij juist dat je een slachtoffer ondersteundt tot dat de ambulanse er is.



nb. ''Wouden'' zijn grote bossen en ambulanSes rijden in Zuid-Afrika, hier rijden er ambulanCes...
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


JvG

  • Vrijwillige brw terneuzen / bevelvoerder
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 30
  • Quod me Nutrit, me Destruit
Reactie #14 Gepost op: 24 juni 2009, 20:13:57
Als ik voor de brandweer spreek, dan zeg ik het volgende:
Eigen veiligheid (uiteraard) eerst,
1 man benaderd, zoals gezegd, slachtoffer van voren, spreekt hem aan, laat hem alleen naar voren kijken, hoort het slachtoffer uit.
2e man verkent de situatie + omgeving.
2 anderen stabiliseren het voertuig, ontkoppelen accu, etc.
Daarna stapt de brandweerman met taak gewondenverzorger achterin het voertuig en stabiliseert nek/hoofd. Indien mogelijk uiteraard.

daarna wordt in overleg met ambu besloten hoe het slachtoffer bevrijd wordt.
Doelstelling: het slachtoffer dient minimaal in dezelfde toestand als aangetroffen richting ziekenhuis vervoerd te worden.