Nu is mij verteld dat de AED heel makkelijk te bedienen is en dat je dit zonder cursus ook zou kunnen
Dat is de reinste onzin! ( Ik wilde Gelul! roepen, maar ik ben Mod en dat schijnt niet te mogen...
)
De AED is weliswaar een belangrijk onderdeel van het primair reanimatie proces, maar blijft wel een ONDERDEEL. Lees het volgende scenario goed door:
Je pakt de kast, je plakt de plakkers, en dan opladen......... en.......... afvuren. Iedereen klapt, je bent de held. Er is maar één probleempje, het slachtoffer was niet helemaal weg toen je ging plakken. Oeps, het slachtoffer is niet zo blij, eigenlijk.
Kan dit scenario eigenlijk wel? Ja, zonder meer..... je hoeft niet tijdens de AED cursus alles te weten over cardiologisch pathofysiologie, maar je moet wel leren hoe het werkt, hoe je de reanimatie structureert (dat is namelijk net iets anders met een AED), en ook wanneer je hem NIET moet gebruiken.
Er zijn namelijk bepaalde defibrilleerbare hartritmes waarbij de patiënt nog niet helemaal buiten kennis is.
Ik word er echt niet goed van als mensen roepen dat je geen training nodig hebt voor een AED. Het is niet waar, ik hoop dat het bovenstaande dit wel bewijst.