slechte ehbo bij praxis

Auteur Topic: slechte ehbo bij praxis  (gelezen 14221 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

fotoschieter.nl

• Forum gebruiker
  • NRK Velsen, Biketeam, EHBO, AED, Wandelletsel, NHT
    • Fotoschieter.nl
Gepost op: 2 april 2009, 21:11:35
Heeft iemand ervaring met de BHV binnen Praxis?

Ik was laatst ff shoppen bij Praxis toen er werd omgeroepen: EHBO tuinafdeling.. Omdat ik die kant toch op moest ben ik maar even langsgelopen, kijken of ik wat kon doen.

Aangekomen bleek er een mevrouw te zijn gestruikeld en vol met der knieen op de betonnen vloer is gekomen. Ze hadden mevrouw al op der rug gelegt. Mevrouw was erg geschrokken, is mindervalide en heeft al zwakke knieen. Ik heb mevrouw in een tuinstoel gezet.

Dit alles duurde al ruim 5 min en nog geen ehbo.. Ze hebben uiteindelijk de vestigingsmanager er maar bijgeroepen. Een ambulance zou nog sneller zijn. De desbetreffende BHV'ers waren in gesprek en niet bereikbaar namelijk

De vestigingsmanager heeft coolpacks laten halen en een kop koffie voor mevrouw. Dit geval is gelukkig goed afgelopen. mevrouw is in der booster (die stond buiten en is door personeel opgehaald) verder door de winkel gegaan.

Toen ik bij de kassa stond zag ik een AED bij de klantenservice hangen..

Stel je eens voor.. je heb ergens midden in de winkel iemand die een hartstilstand krijgt.. dat persoon is al lang en breed dood voordat de ehbo eindelijk eens arriveerd met de AED..

Bij mevrouw was ik dan toevallig in de buurt.. maar wat als het iets ernstigs is en er is geen EHV'er in de buurt?

Wat moet ik doen? Moet ik Praxis van mijn ervaring op de hoogte stellen of niet?

Nederlands Rode Kruis Afd. Velsen --> EHV'er, AED, Biketeam VRK --> Noodhulpteamlid AEDHeemskerk.nl --> Secretaris, Technisch beheer AED's, Bediener,

Kusje

• Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 2 april 2009, 21:28:13
Je kan inderdaad Praxis op de hoogte stellen van je ervaring in de betreffende winkel
het kan zijn dat het een Franciase winkel is die alleen de naam en artikelen van Praxis voert en verkoopt.
gewoon afwachten op een antwoord

fotoschieter.nl

• Forum gebruiker
    • Fotoschieter.nl
Reactie #2 Gepost op: 2 april 2009, 21:51:55
Ga maar eens opzoek naar een emailadres van de desbetreffende winkel.. Niet te vinden,., Nu moet ik een brief schrijven.. Lang leve de moderne tijd :-\

edit: Praxis gemaild via contactformulier
Nederlands Rode Kruis Afd. Velsen --> EHV'er, AED, Biketeam VRK --> Noodhulpteamlid AEDHeemskerk.nl --> Secretaris, Technisch beheer AED's, Bediener,

Kusje

• Senior gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 4 april 2009, 10:44:35
Ik ben benieuwd naar het antwoord

fotoschieter.nl

• Forum gebruiker
    • Fotoschieter.nl
Reactie #4 Gepost op: 6 april 2009, 22:56:11
Het antwoord

Geachte Hr Wijk

Dank voor u melding.
E.e.a. is inderdaad niet helemaal goed verlopen. Dit is voorval is
besproken met de BHV ers van de vestiging en ik ga er vanuit dat dit in
de toekomst beter opgevolgd wort

Vertrouwende u hiermede voldoende te hebben geinformeerd.

Met vriendelijke groet

Ron Moons
Vestigingsmanager
Praxis Beverwijk

Verzonden: donderdag 2 april 2009 22:28
Aan: VM-313
CC: *PRX Klachten Consument via Internet
Onderwerp: Praxis website: Vragen formulier ingevuld

Het contact formulier is ingevuld met de volgende gegevens:        
Vestiging         Beverwijk        
Datum         31-03-2009        

Vraag/Opmerking:        
 Hallo, Ik was laatst ff shoppen bij Praxis toen
er werd omgeroepen: EHBO tuinafdeling.. Omdat ik die kant toch op moest
ben ik maar even langsgelopen, kijken of ik wat kon doen. (Ik ben
EHBO'er bij Ikea in Haarlem) Aangekomen bleek er een mevrouw te zijn
gestruikeld en vol met der knieen op de betonnen vloer is gekomen. Ze
hadden mevrouw al op der rug gelegt. Mevrouw was erg geschrokken, is
mindervalide en heeft al zwakke knieen. Ik heb mevrouw in een tuinstoel
gezet volgens de Routek-greep. Dit om de knieen van mevrouw het minst te
belasten. De medewerkers die erbij waren wouden het op een andere manier
doen en dit leek mij een erg onverstandige manier aangezien mevrouw
mindervalide is en op leeftijd. Tussen het moment dat mevrouw viel en
dat ze in de stoel zat, zat denk ik wel 10 min en nog geen BHV'er.. Ze
hebben uiteindelijk de vestigingsmanager er maar bijgeroepen. (die
trouwens zonder ehbo koffer aankwam) Een ambulance zou nog sneller zijn.
De desbetreffende BHV'ers die in het pand waren, waren in gesprek en
niet bereikbaar namelijk De vestigingsmanager heeft coolpacks laten
halen voor de pijnlijke knie en een kop koffie voor mevrouw. Dit geval
is gelukkig goed afgelopen. mevrouw is in der booster (die stond buiten
en is door personeel opgehaald) verder door de winkel gegaan. Toen ik
bij de kassa stond zag ik een AED bij de klantenservice hangen.. Stel je
eens voor.. je heb ergens midden in de winkel iemand die een
hartstilstand krijgt.. dat persoon is al lang en breed dood voordat de
ehbo eindelijk eens arriveerd met de AED.. Bij mevrouw was ik dan
toevallig in de buurt.. maar wat als het iets ernstigs is en er is geen
EHV'er in de buurt? Ik vroeg mij dus af hoe de BHV binnen praxis
geregeld is en hoe deze mensen op de hoogte worden gesteld van een
ongeval cq brand in de vestiging. Ik hoop dat jullie mij dit kunnen
verduidelijken.

Met vriendelijke groet,

Peter van Wijk
Eerste HulpVerlener
BHV Ikea Haarlem

MR3

• Forum gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 16 juni 2009, 10:40:21
Je kan inderdaad Praxis op de hoogte stellen van je ervaring in de betreffende winkel
het kan zijn dat het een Franciase winkel is die alleen de naam en artikelen van Praxis voert en verkoopt.
gewoon afwachten op een antwoord

Ik werk in deze vestiging weliswaar niet als BHVer. Maar wij zijn geen franciase vestiging. Ik weet niet precies hoe het zit met de BHV opleidingen enzo. Maar ik weet nog wel dat wij net een AED kregen en toen waren de medewerkers er nog niet meteen voor opgeleid. Maar hij werd wel opgehangen.

Mattijs

• Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 16 juni 2009, 11:02:56
Ik werk in deze vestiging weliswaar niet als BHVer. Maar wij zijn geen franciase vestiging. Ik weet niet precies hoe het zit met de BHV opleidingen enzo. Maar ik weet nog wel dat wij net een AED kregen en toen waren de medewerkers er nog niet meteen voor opgeleid. Maar hij werd wel opgehangen.

Dat is dus de omgekeerde volgorde lijkt mij. Klinkt me een beetje in de oren dat de Praxis doet voorkomen dat ze goed inspelen op mogelijke noodscenario's, door mooi in het zicht een AED op te hangen.
Bij aanschaf van een AED hoort automatisch een training/cursus. Ook moet men goed nadenken over de roostering. Er moet natuurlijk wel altijd iemand aanwezig zijn die gecertificeerd is.

Bij mijn vorige werkgever, een groot sportcentrum krijgen ALLE personeelsleden een jaarlijkse herlalingsles welke verplicht gevolgd moet worden.
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV

MR3

• Forum gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 16 juni 2009, 11:10:03
Toen we die AED nog niet in de winkel hadden hangen kregen de niet BHVers er uitleg over hoe de AED werkt van onze vestigings manager. En toen zei die dat de BHVers er nog geen officiele cursus voor hadden gedaan dat zou later gebeuren maar hij hing wel in de winkel voordat ze die cursus hadden gedaan dus dat vonden wij ook niet echt slim.

Firegirl112

• Hoofdbrandwacht
  • Forum gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 16 juni 2009, 11:18:53
Toen we die AED nog niet in de winkel hadden hangen kregen de niet BHVers er uitleg over hoe de AED werkt van onze vestigings manager. En toen zei die dat de BHVers er nog geen officiele cursus voor hadden gedaan dat zou later gebeuren maar hij hing wel in de winkel voordat ze die cursus hadden gedaan dus dat vonden wij ook niet echt slim.

Waarom is dit niet slim? Er zijn tegenwoordig veel mensen die hem WEL kunnen bedienen. Dit hoeft toch niet perse het personeel van de winkel te doen, maar kan ook gebeuren door iemand die toevallig in de winkel is?

Mattijs

• Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 16 juni 2009, 11:24:08
Waarom is dit niet slim? Er zijn tegenwoordig veel mensen die hem WEL kunnen bedienen. Dit hoeft toch niet perse het personeel van de winkel te doen, maar kan ook gebeuren door iemand die toevallig in de winkel is?

Wellicht is de formulering "niet slim" niet helemaal correct Firegirl, dat klopt, maar ik zou niet willen vertrouwen op een eventuele mogelijke bezoeker van een Praxis voor reanimatie. Ik zeg niet dat het voorbehouden is aan personeel van de Praxis, maar als je als bedrijf zo'n ding aanschaft, moet je ook de verdere verantwoordelijkheid nemen en zorgen voor voldoende getraind personeel
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV