Bij aankomst van de ambu zouden we eerst de vitale functies stabiliseren: ABCDE methodiek:
A - Controleren van de ademweg (In dit geval waarschijnlijk niets nodig, eventueel een Mayo-tube inbrengen als de patiënt dit toelaat) en CWK (in dit geval lijkt me hiervoor geen aanleiding)
B - Zuurstof geven en controleren van de ademhaling: Ademfrequentie, diepte van de ademhaling, inspectie (kijken), auscultatie (luisteren) met de stethoscoop om te luisteren naar bijzondere geluiden, percussie (kloppen op de longen), kijken naar gebruik van hulpademhalingsspieren, zuurstofsaturatie meten
C - Controleren van de circulatie: Pols voelen (snelheid, krachtig of niet, regelmatig of niet), kleur van de huid bepalen, capillaire refill bepalen, ritme bepalen door aansluiten op de monitor, en evt een ECG maken (in eerste instantie lijkt me dat hier nog niet nodig), bloeddruk meten, infuus aanbrengen
D - Controleren van de Glascow Coma Scale (EMV-score), pupilcontrole en prikken van een bloedsuiker (het makkelijkst gaat dat in combinatie met het prikken van een infuus)
E - Lichamelijk onderzoek: Alleen een kort onderzoek, nog geen uitgebreid onderzoek in eerste instantie. Patiënt in een schaduwrijke omgeving brengen lijkt mij hier nuttig, evenals koelen (indien temperatuurmeting mogelijk is, tempen).
En natuurlijk een beeld gaan vormen van het gebeurde en de voorgeschiedenis van deze patiënt: AMPLE
A - Is de patiënt bekend met allergieën?
M - Gebruikt-ie medicatie?
P - Past - ziektegeschiedenis?
L - Last meal - Wanneer heet pat. voor het laatst gegeten, en wat
E - Wat is er precies gebeurd?
...En dan handelen op basis van de verkregen gegevens...
Op basis van de gegevens die in de casus beschreven zijn, denk ik in eerste instantie aan een intoxicatie met landbouwgif (hier wellicht een Cholinesteraseremmer).
--> Opzoeken welk middel het betreft, en - via de CPA - het vergiftigingencentrum laten informeren over wat te doen, etc.
In de ambulancezorg hebben we geen echt antidotum... Atropine is wel een antidotum voor Cholinesteraseremmers, maar hiervoor bestaat geen specifiek protocol in de ambulancezorg...
Wel extra bedacht zijn op een ademhalingsstilstand bij een Cholinesteraseremmerintoxicatie (leuk scrabblewoord overigens
) --> Intubatie en beademing soms noodzakelijk...