Goed gedaan, SO netjes afgeschermd.
Helaas krijg je deze kans niet altijd, maak het ook mee dat er een afzetting wordt gecreëerd, waarbij je de kans niet krijgt om het SO af te schermen.
Ik weet uit ervaring dat als je even aan de hulpverlening vraagt of je even op een andere plek mag gaan staan, met als beweegreden dat je het SO niet in beeld wil hebben, dat dit meestal geen probleem is.
Als het SO echt niet af te schermen is, dan proberen om (grotere) afstand te nemen. Probeer in die gevallen een lijn te vinden.
Ik ga zelf naast of achter een hulpverleningwagen staan, zodat deze nog net op de foto staat, dan de hulpverlening verderop, en daarachter bijvoorbeeld de traumaheli.
Door de grote afstand zal het SO niet te zien zijn, maar dienen de hulpverleningsvoertuigen als blikvanger, zodat de foto wel uitstraalt dat er een ernstig ongeval heeft plaats gevonden.
Aan de andere kant moet je ook een "geluk" hebben, hoewel je dat woord in dit soort situaties niet kan gebruiken. Zelf blijf ik zoveel mogelijk filmen en fotograferen. Doordat je dan veel materiaal krijgt zal je meestal toch een beeld hebben, waarbij het SO toevallig uit beeld valt doordat er hulpverleners voor staan, of doordat er materialen worden neer gezet. Ik snap dat hulpverleners daar vreemd tegen over staan, het lijkt immers dat ik zonder respect alles probeer vast te leggen, terwijl ik thuis alle beelden zeer zorgvuldig analyseer op beelden die uit het oogpunt van respect richting het SO, en direct betrokkenen, niet gebruikt kunnen, en mogen, worden.
Feit is dat je de beelden die je hebt, altijd nog weg kan doen, beelden die je niet hebt, zal je nooit meer krijgen.
Als dit betekent dat ik 100 foto's hebt gemaakt, en er zit er maar eentje tussen die technisch in orde is en waarbij het SO net buiten beeld valt, dan kan ik daar mee leven.
Succes met fotograferen !