Toekomst politie

Auteur Topic: Toekomst politie  (gelezen 2684 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Roare

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 811
Gepost op: 5 april 2009, 23:29:21
De druk op de politie zal de komende jaren alleen maar gaan toenemen door de vergrijzing van het politiebestand en de diepe recessie die als gevolg heeft dat de criminaliteit gaat toenemen. De vraag is nu:
Kan de politie deze druk weerstaan en de criminaliteit onder controle houden of zal de criminaliteit explosief stijgen en krijgen we Amerikaanse toestanden?




stln01

  • chemisch analist/ vrijw. bedrijfsbrandweer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 221
Reactie #1 Gepost op: 5 april 2009, 23:43:29
De Nederlandse economie is, hoewel we erg vatbaar zijn voor exportverlies, wel robuuster dan de Amerikaanse.
Ik zou ook niet weten waarom de criminaliteit buitensporig zou stijgen. Gelukkig hebben we in Nederland goede voorzieningen qua zorg(-toeslag) en sociale huurwoningen. Vergrijzing in het personeelsbestand is iets waar veel beroepsgroepen last van hebben.
Door economische crisis raken naar verwachting honderdduizenden mensen hun baan kwijt.

.. mooi moment om de vergrijzing bij de politie andacht te geven middels een wervingscampagne! O0


Roare

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 811
Reactie #2 Gepost op: 6 april 2009, 00:02:25
De Nederlandse economie is, hoewel we erg vatbaar zijn voor exportverlies, wel robuuster dan de Amerikaanse.
Ik zou ook niet weten waarom de criminaliteit buitensporig zou stijgen. Gelukkig hebben we in Nederland goede voorzieningen qua zorg(-toeslag) en sociale huurwoningen. Vergrijzing in het personeelsbestand is iets waar veel beroepsgroepen last van hebben.
Door economische crisis raken naar verwachting honderdduizenden mensen hun baan kwijt.

.. mooi moment om de vergrijzing bij de politie andacht te geven middels een wervingscampagne! O0

Maar er spelen wel twee problemen:

1. Je kan niet zomaar deze toekomstige werklozen omscholen, omdat dat veel tijd kost en simpelweg het overgrote deel van deze mensen niet geschikt is.

2. De politie in de toekomst minder financiele middelen tot zijn beschikking heeft, doordat het Rijk moet bezuinigen als de crisis doorzet. Dan kan de politie dus minder mensen aannemen.


GMX

  • Brigadier VP Den Haag
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
Reactie #3 Gepost op: 8 april 2009, 16:13:55
De Nederlandse economie is, hoewel we erg vatbaar zijn voor exportverlies, wel robuuster dan de Amerikaanse.
Ik zou ook niet weten waarom de criminaliteit buitensporig zou stijgen. Gelukkig hebben we in Nederland goede voorzieningen qua zorg(-toeslag) en sociale huurwoningen. Vergrijzing in het personeelsbestand is iets waar veel beroepsgroepen last van hebben.
Door economische crisis raken naar verwachting honderdduizenden mensen hun baan kwijt.

.. mooi moment om de vergrijzing bij de politie andacht te geven middels een wervingscampagne! O0

Waar. Ik denk ook dat er een hoop mensen zullen overstappen naar de overheid. Hier heb je tenminste zekerheid...

Maar ik merk het nu al dat er een recessie is. Alle opleidingen, cursussen e.d. zijn geschrapt tot het echte noodzakelijke!


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #4 Gepost op: 9 april 2009, 00:21:03
Weet je wat het probleem is, tijdens de recessie zal ook de criminaliteit toe nemen, dit is gewoon een feit als je de geschiedenis bekijkt....Dus bezuinigen op de politie... erg slim... gelukkig dat men in Den Haag altijd erg wijze beslissingen neemt.... ::)
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #5 Gepost op: 9 april 2009, 06:18:02
Ik zou ook niet weten waarom de criminaliteit buitensporig zou stijgen.

Het aantal overvalletjes is al rap gestegen! De exacte cijfers weet ik niet meer uit m'n hoofd (zie google), maar in de maanden januari tot maart van dit jaar was het al schrikbarend hoog. En dit is nog maar het begin, lijkt mij. Crisis en 2009 zijn nog lang niet voorbij..

Edit; (en dit gaat dan alleen al om Utrecht)

Forse stijging aantal overvallen
Door RAYMOND BOERE

AMERSFOORT/UTRECHT - Het aantal overvallen in de provincie Utrecht is de eerste twee maanden van dit jaar verdubbeld van 18 naar 39 stuks.
 
Klanten wachten voor de gesloten deuren van de C1000 in de wijk Schothorst, die door de overval ruim twee uur gesloten bleef. FOTO HANS GEERLINGS
 Overvallers hadden het in januari en februari het vooral voorzien op winkels, cafetaria’s en woonhuizen, zo blijkt uit de reeks.

In Amersfoort werden in januari twee supermarkten het slachtoffer: de C1000 in winkelcentrum Schothorst en de Hoogvliet aan het Operaplein. In Soest werd een snackbarhouder hardhandig overvallen.

In heel 2008 sloegen overvallers in de provincie 98 keer toe. Met de 39 die de eerste twee maanden van dit jaar zijn gepleegd, komt dat aantal snel in zicht. De hausse aan overvallen is volgens politiewoordvoerder Jens verontrustend, maar aan het eind van het jaar kunnen daar pas conclusies aan worden verbonden. ,,Natuurlijk is het niet goed om eerste twee maanden van het jaar zoveel overvallen te hebben. Maar we moeten het wel over een heel jaar blijven zien. In maart zijn er bijvoorbeeld nog maar drie gepleegd en we zijn al op de helft van de maand.

Een 19-jarige man uit Breda zit vast op verdenking van meerdere overvallen. Naast de rechercheonderzoeken naar de daders houdt de politie toezicht en geeft ze preventie-adviezen aan bewoners.


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #6 Gepost op: 9 april 2009, 06:20:14
idd dinges... maar goed... de dienders op straat kunnen dat natuurlijk nooit zien... lol
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #7 Gepost op: 9 april 2009, 06:21:55
Ach ... dan hou je in ieder geval werk.
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #8 Gepost op: 9 april 2009, 06:25:11
Ach ... dan hou je in ieder geval werk.

Dan eten ze maar een broodje minder  :-X                                      ;D

Nee, het is triest. Denk ook aan de gevolgen voor het ziekteverzuim..


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #9 Gepost op: 9 april 2009, 06:40:14
Politie: Overvalgolf mede door crisis
Door TOBIAS DEN HARTOG

ROTTERDAM - De golf van overvallen in het land wordt waarschijnlijk mede veroorzaakt door de economische crisis. Dat stelt de landelijke overvalcoördinator van de politie Paul Reijenga.
 
FOTO ARIE KIEVIT
 Het is de eerste keer dat de politie denkt een verklaring te hebben voor de overvalgolf.

Het aantal roven in Nederland liep op van 1900 in 2006 tot 2395 in 2008, een stijging van 495. De politie hield in diverse grote steden klopjachten op rovers waarbij zelfs helikopters zijn ingezet. Gezien de huidige malaise acht Reijenga de kans dat aantal overvallen toeneemt ‘behoorlijk’.

Volgens de overvalcoördinator loopt de stijging van het aantal overvallen ‘nagenoeg synchroon’ aan de teruggelopen vraag naar arbeidskrachten onder jongeren tussen 15 en 24 jaar de laatste jaren en de toegenomen werkloosheid. ,,Als we de gegevens over de economische teruggang naast de cijfers van overvallen leggen, lijkt er een duidelijk verband te zijn. Zeker bij het begin van de overvallenreeks in 2007 blijken veel jongeren rond die periode ook hun werk te hebben verloren.’’

Reijenga: ,,Bij krapte op de arbeidsmarkt verliezen jongeren en allochtonen als eersten hun werk. Veel daders van overvallen behoren tot deze categorieën.’’

De bevindingen van de overvalcoördinator stroken ook met analyses van eerdere overvalgolven. ,,Als het economisch minder gaat, neemt het aantal vermogensdelicten toe. Het is helaas een somber beeld met de crisis die voortduurt.’’

Politiekorpsen constateerden al dat de overvallen vaak impulsief worden gepleegd. Er wordt dan vaak contant geld buitgemaakt.

De politie denkt verder dat straatovervallers zijn overgestapt naar winkels. Het aantal straatroven was in 2002 nog ruim zestienduizend, in 2007 daalde het aantal naar minder dan tienduizend.

De overvalgolf is mogelijk ook veroorzaakt door de toename van vreemdelingen die legaal en illegaal naar Nederland zijn gekomen. ,,Waarschijnlijk houdt een deel van hen zich bezig met overvallen. Ze hebben niet veel te verliezen,’’ zegt Reijenga.

Uit politiecijfers blijkt dat 69 procent van de gepakte daders niet in Nederland is geboren. ,,In deze groep zijn Antillianen, Surinamers, Turken en Marokkanen oververtegenwoordigd.’’