Hechtingen mogen die open en bloot liggen?

Auteur Topic: Hechtingen mogen die open en bloot liggen?  (gelezen 21743 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

essiie

• Gast
Gepost op: 8 april 2009, 18:45:53
Hallo allemaal,

Ik ben vrijdag 03/04/09 geopereerd aan mijn been, mijn been stond op breken, een exestose groeide tegen mijn standbeen aan. Uiteindelijk duurde de operatie 4 uur en was het een risicovolleoperatie omdat de chirurg bang was voor de zenuw die naar mijn voet gaat aan te tastte en dit zou met gevolg een klapvoet opleveren. De operatie is niet helemaal gelukt en hij heeft nog een spier moeten doorknippen op bij het probleem gebied te kunnen komen, de chirurg kon niet alles weghalen omdat hij anders in mijn bloedvaten zat.

Nu heb ik dus 31 nietjes en hebben ze mij in het gips gezet niet helemaal, zegmaar aan de zijkant was het gips open omdat mijn hechtingen daar zitten.
Gister heeft mijn dokter het open geknipt omdat ik zwaar allergisch ben voor de pleister die op mijn hechtingen zaten en ik dus kapot ging van de jeuk.
Nu zit ik dus wel met mij been in de gips, maar mijn hechtingen liggen nu helemaal bloot, normaal was dit dicht door verband die over het gips ging etc.

Nu mijn vraag, kan dat kwaad dat mijn hechtingen bloot liggen? Kan dit een ontsteking veroorzaken?
Ik hoop dat dit goed staat, en dat iemand mij kan helpen.

Alvast bedankt

weetje_hgl

• geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.
  • Forum gebruiker
  • Aub, gebruik geen vaktaal, denk aan mij...;-)
Reactie #1 Gepost op: 8 april 2009, 18:53:06
Zonder medisch-inhoudelijke kennis, wil ik toch even reageren:

Mij is altijd geleerd, dat een wond het beste heelt als de huid droog is. (dus een schaafwond zodra er een korstje op zit, pleister er af).

Misschien dat iemand die wel onderlegd is op medisch gebied je een ander antwoord geeft, maar dit is mijn idee er over.... O0
succes!
geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.

SEH zustertje

• SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 8 april 2009, 19:08:41
ja hoor dat kan :)
juist kun je nu zien of het onsteekt of niet ;)

na het hechten gaat er meestal een verband of pleister er op ,omdat er soms nog wat bloed na sijpelt
en dit wordt dan geabsorbeerd door het verband
soms is het op een aantal plaatsen handiger om er een pleister er op te houden, o.a ook meer zo dat je je ook bewust blijft van je wond

als je bijv. een wond "hecht" met zwaluw staartjes, dan zijn er ook altijd plekjes nog open
alleen met door de wond te lijmen heb je i.p. meestal geen pleister nodig omdat dan de wond randen dan echt tegen elkaar worden geplakt

dus...hechtingen / nietjes mogen pleisterloos :)

essiie

• Gast
Reactie #3 Gepost op: 8 april 2009, 19:21:19
En het is normaal dat het nu geel wordt? en het huid een beetje strakker staat?
Echt bedankt voor jullie advies, ik heb me allemaal gekke dingen in mijn hoofd gehaald, de snee is namelijk erg groot en zou niet willen dat het groter wordt door een ontsteking etc.

weetje_hgl

• Forum gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 8 april 2009, 19:44:39
algemene omschrijving van een ontsteking:

verhoging van temperatuur, wondranden zijn vurig rood, er komt een "kop" op de hechting te staan, (pus)
etc...

SEH zustertje

• SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 9 april 2009, 11:15:27
geel kan zijn door het gebruik van jodium of als zijnde "de blauwe plek" oudere verkleuringen

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 9 april 2009, 17:49:33
algemene omschrijving van een ontsteking:

verhoging van temperatuur, wondranden zijn vurig rood, er komt een "kop" op de hechting te staan, (pus)
etc...

Weetje,

Even voor de goede orde, een ontsteking is de reactie van het lichaam op schade. Deze reactie wordt klassiek gekenmerkt door roodheid, warmte, zwelling, pijn en een gestoorde functie.

Het is van bijzonder belang zaken altijd juist te benoemen, zodat iedereen weet waar je het over hebt.

Groet,

Expert.

weetje_hgl

• Forum gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 9 april 2009, 18:05:27
Bedankt, Expert,  ik schreef al eerder dat ik hier als leek mee kijk, en met logisch nadenken kom je vaak een heel eind...;-)
Dus bedankt voor je aanvulling/correctie!

Kaktus

• Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 9 april 2009, 19:08:40
Bij ons op de verpleegafdeling traumatologie hebben we in overleg met de traumatologen de volgende regels:
- Binnen 24 uur na de operatie het verband bij voorkeur helemaal niet verwijderen/verwisselen (onder de pleister is het dan nog aardig steriel).
- Wonden tot minimaal 48 uur na de operatie weer bedekken na verbandwissel/wondinspectie.
- Na 48 uur mag een wond onbedekt blijven. Eenvoudige gehechte wonden worden meestal alleen nog verbonden bij lekkage.