SIGMA vanuit Deventer

Auteur Topic: SIGMA vanuit Deventer  (gelezen 11324 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

ThomasW

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 146
Gepost op: 9 april 2009, 22:24:26
Ik ben van plan naar Deventer te verhuizen, maar ik vraag me ernstig af in welke SIGMA-regio ik dan kom. Volgens mij ligt Deventer net een beetje op het randje van Noord- en Oost Gelderland en IJssel-Vecht.  (regio's 6 en 4 op deze kaart: http://www.geneeskundigecombinatie.nl/capcodes.htm)
Weet iemand wat de logische SIGMA-regio is voor Deventer? Is dit al van te voren ingedeeld? Of moet ik mijn opkomsttijd tot beide SIGMA-opkomstlocaties berekenen en dan kiezen? Of de regio waar het minste SIGMA-vrijwilligers zijn?




Franc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 378
Reactie #1 Gepost op: 9 april 2009, 22:41:26
Ik ben van plan naar Deventer te verhuizen, maar ik vraag me ernstig af in welke SIGMA-regio ik dan kom. Volgens mij ligt Deventer net een beetje op het randje van Noord- en Oost Gelderland en IJssel-Vecht.  (regio's 6 en 4 op deze kaart: http://www.geneeskundigecombinatie.nl/capcodes.htm)

En als ik dan verder kijk op de site dan zie ik "Regio 6: Noord- en Oost-Gelderland - SIGMA opkomstplaats Deventer", regio 6 dus blijkbaar.
Maar ik denk dat je het het beste na kan vragen bij de afdeling Deventer van het Rode Kruis: http://salland.rodekruis.nl/content.jsp?objectid=6392.

Franc


ThomasW

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 146
Reactie #2 Gepost op: 9 april 2009, 23:44:13
Dank voor je reactie Franc.

Ik raakte in de war, want volgens dit kaartje heeft Deventer geen SIGMA-team: http://www.sigma-fryslan.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=12&Itemid=1

Bovendien leek het me niet logisch dat een opkomstplaats van Noord- en Oost Gelderland ligt in de provincie Overijssel...


Franc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 378
Reactie #3 Gepost op: 10 april 2009, 20:14:34
Ik raakte in de war, want volgens dit kaartje heeft Deventer geen SIGMA-team: http://www.sigma-fryslan.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=12&Itemid=1

Ik weet niet hoe de regeling in NOG prescies is, maar schijnbaar hebben ze meer opkomstplaatsen voor SIGMA teams/leden dan dat er daadwerkelijk voertuigen zijn. Die rode stipjes op de landkaart zijn waarschijnlijk alleen maar de standplaatsen van de SIGMA voertuigen en dat is niet per se de opkomstplaats voor de SIGMA leden. Dat is in wel meer regio's zo.

Bovendien leek het me niet logisch dat een opkomstplaats van Noord- en Oost Gelderland ligt in de provincie Overijssel...

Dat heeft er volgens mij alles mee te maken met het feit dat de grenzen van de veiligheidsregio's niet overeenkomen met de grenzen van de districten van het Rode Kruis. In Rotterdam zijn ook leden die búiten de veiligheidsregio wonen, maar door de afwijkende grenzen van het RK toch SIGMA lid zijn in Rotterdam.

Franc


phate

  • EHBO, SIGMA nw Veluwe
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 140
  • EHV-er bij het Rode Kruis, Sigmalid NO-Gelderland
Reactie #4 Gepost op: 10 april 2009, 21:29:02
Ik weet niet hoe de regeling in NOG prescies is, maar schijnbaar hebben ze meer opkomstplaatsen voor SIGMA teams/leden dan dat er daadwerkelijk voertuigen zijn. Die rode stipjes op de landkaart zijn waarschijnlijk alleen maar de standplaatsen van de SIGMA voertuigen en dat is niet per se de opkomstplaats voor de SIGMA leden. Dat is in wel meer regio's zo.


Franc

Om hier even op in te haken (ik kom uit NOG), en we hebben hier 1 voertuig in Elburg staan en 1 voertuig in Varsseveld. Er is gekozen voor zoveel opkomstplaatsen in verband met de inzet van kleine sigma's. Ik heb bijvoorbeeld als opkomstplaatsen Nunspeet, Harderwijk en Putten. Zodoende kun je een klein sigma snel inzetten in de betreffende plaats van het ongeval.

Patrick
treat the patient, not the number


ThomasW

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 146
Reactie #5 Gepost op: 11 april 2009, 15:06:29
Ok, dus er zijn meer opkomstplaatsen dan auto's. Deventer is dus een opkomstplaats zag ik? Zou mij erg goed uitkomen... maar hoe zit dat precies met een opkomstplaats zonder auto? Dan zijn er genoeg SIGMA-leden om uit te rukken en dan... moet eerst iemand de wagen nog even halen?  :). Of wordt er dan een wagen door iemand anders gereden van de garage naar de opkomstplaats?


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #6 Gepost op: 11 april 2009, 22:03:22
In 2007 is deventer naar regio IJsselvecht verhuist en niet meer onder NOG..

GHOR NOG had een SIGMA in Deventer, echter of dit team nu nog onder de aansturing van NOG valt weet ik niet, volgens de "theoretische plaat" valt het onder IJsselvecht. Hoe dat nu praktisch is geregeld weet ik niet..

Wel gaan de meldkamers IJsselvecht en NOG fuseren en bij elkaar in 1 gebouw en 1 ruimte zitten..  dus straks maakt het geloof ik niet zo veel meer uit..


phate

  • EHBO, SIGMA nw Veluwe
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 140
  • EHV-er bij het Rode Kruis, Sigmalid NO-Gelderland
Reactie #7 Gepost op: 12 april 2009, 12:26:57
Ok, dus er zijn meer opkomstplaatsen dan auto's. Deventer is dus een opkomstplaats zag ik? Zou mij erg goed uitkomen... maar hoe zit dat precies met een opkomstplaats zonder auto? Dan zijn er genoeg SIGMA-leden om uit te rukken en dan... moet eerst iemand de wagen nog even halen?  :). Of wordt er dan een wagen door iemand anders gereden van de garage naar de opkomstplaats?

Bij inzet kleine sigma heb je geen voertuig nodig, mocht er wel een voertuig nodig zijn en er dus een compleet GNK-C ingezet word, wordt de bus opgehaald door het logistieke team van de sigma (een aantal aangewezen mensen die ook chauffeur zijn/ haakarmbak bemannen)
treat the patient, not the number


Pl@nner (voorheen sigmaatje)

  • Plannen is een ambacht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,314
  • Take a step toward emergency preparedness
Reactie #8 Gepost op: 12 april 2009, 19:04:57
Sigma regio IJsselland (www.sigmaijsselland.nl) heeft als opkomstplaatsen:
Zwolle (bij de RAV) Staphorst, Ommen en Raalte.

De voertuigen (Sigma en Ambu) worden bestuurd door chauffeurs van de RAV, die gaan dus rijden
op het moment van alarmering en zullen op de opkomstlocatie aanwezig zijn als het 1e team compleet is.

Deventer is op het moment niet in het zicht v.w.b. de status opkomstplaats.
Dat is prima te berijden vanuit Raalte, en ook nog wel vanuit Zwolle.
Komt denk ik ook een beetje omdat Deventer aan de rand van de de veiligheidsregio ligt.
Arjan * Planner professionele Verkeersregelaars. * Instructeur EFR Emergency First Response *Hulpverlener, AED-er,    en chauffeur op de PAM bij het R


phate

  • EHBO, SIGMA nw Veluwe
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 140
  • EHV-er bij het Rode Kruis, Sigmalid NO-Gelderland
Reactie #9 Gepost op: 12 april 2009, 19:09:46
In NOG west zijn dat:
- Nunspeet
- Epe
- Ermelo/Harderwijk
- Putten

In NOG oost zijn dat (geloof ik maar dat weet ik niet zeker)
- Apeldoorn
- Varsseveld
- Deventer?
- en nog een plaats in de achterhoek.

Elburg is in west alleen een opkomst plaats als de gehele sigma groep (+/-) 25 mensen tegelijk opgeroepen word voor bijv aflossing in een andere regio.

Groet,
Phate
treat the patient, not the number