Dat is ook geprobeerd Alexander. De MCU zoals die nu voor Amsterdam gebouwd wordt, is een voortvloeisel daaruit.
Al jaren in de NVBR (o.a. LNMV) samen met de LFR bezig om regio's te werven om mee te doen. Aanvankelijk waren er ook meerdere regio's, maar zijn ze afgehaakt vanwege de crisis en bezuinigingen.
Echter is het traject wel doorgezet en is er een landelijk bestek met functionele eisen opgeleverd door de NVBR (input vanuit het veld) en de LFR. Op basis daarvan is er een Europese aanbesteding geweest en nu wordt er dus 1 voor Amsterdam-Amstelland gebouwd. Uiteraard zou je dit ook als landelijke pilot kunnen beschouwen, zodat andere regio's in de toekomst het standaardbestek zo zouden kunnen gebruiken, of voor een vervolg landelijke aanbesteding om alsnog een standaard MCU te ontwikkelen
Dat er dan toch regio's zijn die nationale of interregionale samenwerking in dit geval niet interessant vinden, is een andere discussie. Dit gebeurt namelijk op tal van onderwerpen en kent vele verschillende oorzaken, zoals slechte interne communicatie (regionale afgevaardigden brengen de boodschap intern niet verder waardoor dit soort trajecten niet bekend zijn), eigenwijze hogere managers die denken beter te weten wat nodig is of de intentie om dingen sneller te willen organiseren dan interregionale of nationale samenwerking kan.