COH (Commando Haakarmbak) / MCU (Mobiele Commando Unit)

Auteur Topic: COH (Commando Haakarmbak) / MCU (Mobiele Commando Unit)  (gelezen 90391 keer)

0 gebruikers (en 11 gasten bekijken dit topic.

TAS-716

  • Werkzaam op brandweervoertuigen-gebied
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 542
Reactie #130 Gepost op: 6 november 2012, 15:13:05
Nee, ze komen op Barendrecht te staan. ;)
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits.


Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,542
Reactie #131 Gepost op: 6 november 2012, 15:22:57
Wat is nu het verschil tussen de nieuwe Rotterdamse VC's en de MCU? En waarvoor gaan de VC's precies ingezet worden?

Omdat landelijk de VC's er juist uit gaan..


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #132 Gepost op: 6 november 2012, 17:48:46
Op welke post komt deze, Ik neem aan op kazerne Baan omdat daar nog lege standplaatsen zijn?
De bemensing/bediening vereist toch een specialisme; de vrijwilligers van Barendrecht hebben dat specialisme. Niet alleen het aantal lege boxen in een kazerne telt  ;)
greetz,  Enrique


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #133 Gepost op: 7 november 2012, 16:42:11
Wat is nu het verschil tussen de nieuwe Rotterdamse VC's en de MCU? En waarvoor gaan de VC's precies ingezet worden?

Omdat landelijk de VC's er juist uit gaan..

De MCU is een mobiele commando-unit; de opvolger van de welbekende CoPIbak (COH). Dit is dus een mobiele vergaderruimte, waarin het CoPI kan overleggen. Aangezien er de afgelopen jaren steeds meer partners een rol in de crisisbeheersing hebben opgepakt (gemeenten, rijkswaterstaat, waterschappen, vitale infra partijen en nog een heel stel) werd de COH te klein en moest er wat groters komen. De MCU heeft geen (of nauwelijks) verbindingsmogelijkheden.

De VC's hebben een stuk of 8 centralistenwerkplekken voor de diverse partijen, met dus de nodige systemen, C2000, etc. Er is wel een halfronde tafel waaraan overlegd kan worden, maar dit biedt niet dezelfde faciliteiten als de MCU. Voorheen kwam eigenlijk elke discipline met z'n eigen VC ter plaatse, maar nu is daar één VC voor waarin ze allemaal terecht kunnen.

Beide units opereren bij incidenten dus in aanvulling op elkaar. De VC's kunnen echter ook zelfstandig worden ingezet, bijvoorbeeld voor evenementen. Maar daar kun je dus geen CoPI in kwijt.

Als je even terugleest in dit topic, vind je nog meer info en ik dacht ook een aantal tekeningen.
Of stuur de projectleider even een PM ;)


Overigens, andere MCU's, zoals die van het KLPD en ik meen ook dat nieuwe ding van Amsterdam, zijn geschikt voor Commandovoering én verbindingen. Ik kan me de onduidelijkheid dus wel voorstellen. Eigenlijk zou het zo(iets) moeten zijn:
VU = verbindingsunit (dus alleen verbindingen)
CU = commando unit (dus alleen commandovoering)
VCU = verbindings- commando unit (dus beide functies is één)

Al dan niet met een M ervoor. Maar wie ben ik ;)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


chapmandriver

  • Manschap A (io)
  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 3
Reactie #134 Gepost op: 13 november 2012, 15:23:59
Ik vind de afwerking van de aircounit nou niet echt gelikt eruit zien. De wagen lijkt daardoor erg log.


Ik denk dat de plaats van de airco in dit geval de enigste mogelijkheid is. Tussen de assen zal waarschijnlijk ook nog kastruimte zijn welke is volgestouwd met van alles en nog wat..... net zoals de TV reportagewagens waar ik mee gereden heb werd iedere cm gebruikt.
Soms is zit ie tussen de assen en soms boven de cabine. In dit geval moet je ook rekening houden met de cabine die moet kunnen kantelen. En het belangrijkste is wat er mee gedaan moet worden...werken, uiterlijk is een tweede (naar mijn bescheiden mening)


nrkvbdnh

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,153
  • nrk verbindingsdienst noord holland
Reactie #135 Gepost op: 16 november 2012, 20:20:07
niet alleen de airco maar die luchthoorn die boven op de lichtbalk zit ziet er nou ook niet gelikt uit (mag dit wel van de arbo zo ivm decibel in voertuig)
nederlandse rode kruis verbindingsdienst noord holland  AED bediennaar/matriaalbeheerder VBD-NW


RamonVersteeg

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,163
Reactie #136 Gepost op: 16 november 2012, 20:55:24
Arjen Littooij ‏@ArjenLittooij
Nwe verbindingsweg-commando unit VRR wordt ingewerkt. State of the art met alle multidisciplinaire partners zichtbaar pic.twitter.com/oLfJIPTs


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #137 Gepost op: 17 november 2012, 12:15:36
Eén van de eerste brandweerrode wagens die ik zie met nieuwe contourmarkering :)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Dennis Schalken

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 35
Reactie #138 Gepost op: 17 november 2012, 14:48:22
Mooie Rijnmondse aanwinsten, heeft iemand tech gegevens van de voertuigen


vugtm

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 8
Reactie #139 Gepost op: 18 november 2012, 16:41:18
De twee nieuwe verbindingswagen van de regio Rotterdam-Rijnmond zijn met name bedoeld om ondersteuning te leveren tijdens grootschalige monodisciplinaire incidenten en evenementen. Je kunt hierbij denken aan (zeer) grote branden, hulpverleningen, zoekacties van de Mobiele Eenheid, grootschalige recherche onderzoek, coördinatie bij grootschalige ambulance inzet of Search en Rescue (SAR) operaties  op het water. Voor GRIP-incidenten wordt een aparte commandopost voor het CoPI gebouwd. De verwachting is dat in het eerste kwartaal van 2013 de oude zes units van de gezamenlijke diensten buiten gebruik genomen kunnen worden en de drie nieuwe in dienst gesteld worden. Door de gezamenlijkheid wordt er bespaard in aanschaf en beheerskosten. Met de komst van deze units kunnen de industriële bedrijven in het haven- en industriegebied besparen omdat ze geen vaste aparte analoge telefoonlijnen voor het CoPI meer hoeven te onderhouden. Met meer dan zestig grote bedrijven en 80 kleinere industriële bedrijven is dat maatschappelijk al gauw een flinke besparing per maand.



De twee commandoverbindingswagens zijn gebouwd volgens het operationeel concept steeds meer aansturing vanuit het veld te laten plaatsvinden in plaats van via actiecentra of een Regionaal Operationeel Team op afstand. Doordat in de units ter plaatse ook GMS toegankelijk is kunnen opdrachten vanuit het veld via korte lijnen direct uitgevoerd worden. Hiermee wordt tijdwinst behaald en wordt verkeerde beeldvorming door miscommunicatie vanwege de afstand voorkomen. Korte operationele lijnen is de basisgedachte. Het is dan ook geen kleine meldkamer ter plaatse maar een mobiel gezamenlijk actiecentrum van de diensten.



Mocht de C2000 communicatie via de truncking mode op de masten vollopen, dan kan vanuit deze unit ter plaatse altijd via de rechtstreekse directe mode in combinatie met satelliet en datacommunicatie aansturing en ondersteuning aan het veld gegeven worden. Een les vanuit de strandrellen in Hoek van Holland.
Verder is uniek aan deze units dat ze door alle hulpdiensten gezamenlijk ontworpen, beheerd en betaald worden. De verbindingscommandounit kunnen behalve met de CoPI unit voor overleg ook optreden met de verzorgingsunits van brandweer en politie. Hierin zijn een kleine keuken, kantine en sanitaire voorzieningen opgenomen. Ook voor de logistieke willen de gezamenlijke hulpdiensten in Rotterdam-Rijnmond steeds meer gezamenlijk optrekken.



De unit bestaat uit een aantal onderdelen.

1.   Een ICT en verbindingsgedeelte.

De units leggen een Wifi veld van circa 300m rondom de unit. Ze beschikken over de GMS ontsluiting, Kantoorautomatisering van politie, brandweer, GHOR en Havenbedrijf. Daarnaast een server van essentiële bestanden en digitaal kaartmateriaal. Dit kaartmateriaal kan ter plaatse via een A3 kleurenprinter indien nodig ook geprint worden. De servers staan altijd aan en worden in de kazerne steeds up to date gehouden. Voor de dataverbindingen wordt gebruik gemaakt van routers met meerdere UMTS kaarten van KPN, Vodafone en T-mobile. Hierdoor kan een 3 tot 4 Mb verbinding gestapeld worden. Zakt de bandbreedte onder de 600 kb/s dan wordt automatisch overgeschakeld naar een gegarandeerde satelliet dataverbinding. De unit heeft daarnaast een videocamera op een 10m uitschuifbare mast. De beelden van de units kunnen rechtstreeks doorgezet worden naar cameratoezicht van de politie. Ook kunnen beelden van andere camera’s en helibeelden ontvangen en getoond worden.
De unit beschikt over 16 C2000 mobilofoons en 12 portofoons. Daarnaast is er de beschikking over marifoon, satelliet spraakverbinding en het aparte verbindingsnetwerk voor de Rotterdamse industrie.

2.   Commando gedeelte

In het aparte Commando gedeelte is plaats voor 6 tot 10 personen en dit kan via een schuifbare wand afgesloten worden van het centralistengedeelte. In de ruimte kunnen kaartbeelden van het CoPI of andere kaartmateriaal digitaal getoond worden. Deze ruimte is daarmee geschikt om per dienst briefings te verzorgen bijvoorbeeld over het af te zetten gebied, aan bronmeetploegen, aflossingseenheden of VIP’s. Vanwege deze kleine commandofaciliteit en het feit dat er eventueel twee verbindingscommandounits gelijktijdig ingezet kunnen worden, vormen zij ook een backup voor de CoPI unit.



3.   Centralisten gedeelte

Alle zeven werkplekken kunnen geschikt gemaakt worden om één specifieke dienst te ondersteunen. Standaard is voorzien in een multidisciplinaire ondersteuning met 3 politie, 1 brandweer, 1 GHOR, 1 Havenbedrijf en 1 regiewerkplek. Per werkplek zijn 2 tot 3 mobilofoons tegelijk te bedienen. De tafel zijn in hoogte verstelbaar en per werkplek zijn twee beeldschermen beschikbaar. Tijdens een GRIP situatie zullen de centralisten de leden van het CoPI ondersteunen door tijdens het plenaire overleg de verbindingen en ontwikkelingen te volgen. Na het plenaire overleg kunnen zijn namens of samen met de CoPI leden acties uitzetten en bewaken.



4.   Algemeen gedeelte

De units hebben een eigen klimaatsysteem en stroomvoorziening. Minimaal 8 uur kan er gedraaid worden via een generator en indien deze uitvalt minimaal 30 minuten op een accupakket. Een aparte installatie zorgt voor een goede overgang tussen de systemen zonder stroomdip. De gehele unit wordt 24*7 bewaakt door een aparte beheerssysteem. Hiermee worden generator, klimaat, hydrauliek e.d. bewaakt. Bij storingen wordt meteen automatisch een melding naar een 24*7 storingscentrum gestuurd. Hierdoor worden dan weer leveranciers gewaarschuwd en meteen voorzien van de relevante storingsgegevens. Elke leverancier moet contractueel binnen 2 uur ter plaatse kunnen zijn. De units worden bewaakt met een apart alarmsysteem en toegangscontrolesysteem. Voor de gehele bemensing zijn veiligheidsmiddelen zoals verkeersvesten, vluchtmaskers, helmen, EHBO set, brandblusser en AED aanwezig. Voor de eigen logistiek is een beperkte faciliteit beschikbaar zoals koelkast en koffie en thee voorziening. Rondom de units kan een lichtveld neergelegd worden zodat leidinggevende in het veld ook ’s nachts buiten de unit goed kunnen werken.