COH (Commando Haakarmbak) / MCU (Mobiele Commando Unit)

Auteur Topic: COH (Commando Haakarmbak) / MCU (Mobiele Commando Unit)  (gelezen 89796 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #60 Gepost op: 7 februari 2011, 14:27:33
Wordt er dan, ondanks alle huidige moderne communicatiemiddelen, nog steeds gebruik gemaakt van een fax om sitraps te versturen?  ???

In de crisisruimten die ik van binnen heb gezien, was altijd wel een fax aanwezig. Volgens mij omdat je die ook kunt gebruiken via het noodnet, i.t.t. moderne communicatiemiddelen.

Met de nieuwe noodcommunicatievoorziening (NCV) zijn er meer communicatiemiddelen mogelijk bovenop de basiscommunicatie, mits de gebruiker daar voor betaalt.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #61 Gepost op: 7 februari 2011, 20:14:51
Wordt er dan, ondanks alle huidige moderne communicatiemiddelen, nog steeds gebruik gemaakt van een fax om sitraps te versturen?  ???

Nee, het is nu alleen voor back-up. Voor als het netwerk/internet er bijvoorbeeld uitligt/onvoldoende functioneert. Dan maken we in Word (stand-alone) weer een ouderwetse SITRAP en versturen dat per fax.
Bij de brand vorig voorjaar bij Bergen aan Zee zaten we in het duin erg op het randje qua netwerk/internetbereikbaarheid en heb ik serieus overwogen het hele CoPI te verplaatsen naar Bergen-Binnen.


riesbruins

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 421
Reactie #62 Gepost op: 7 februari 2011, 20:20:47
Wordt er dan, ondanks alle huidige moderne communicatiemiddelen, nog steeds gebruik gemaakt van een fax om sitraps te versturen?  ???

Bij sommige regio's wel. andere doen het via een umts verbinding. Het voordeel is dat je via de satelliet telefoon die aan de fax gekoppeld is altijd een verbinding tot stand kan brengen
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel


Hoguhugo

  • Cameraman HPM/NOS | Geluidsman | Editor
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,221
Reactie #63 Gepost op: 4 maart 2011, 10:19:03
Als het om ruimten gaat: Regiewagens van bijv. Dutchview en Cinevideogroup hebben al jaren vrachtwagens die én slim ingericht zijn én compact zijn d.m.v. uitschuivende delen. Allemaal realiseerbaar in 10 min. max.

http://www.ubf.nl/uploads/cinevideo/File/OBV/OB14/OB14_webversion.pdf

http://www.dutchview.nl/Portals/0/Flash/Registratiewagens/2008%20Specsheet%20DV2.pdf

Nou zijn deze voorbeelden wel érg extreem qua lengte en breedte, maar ze zijn er ook in kleinere varianten.

De prijzen lopen erg uiteen. Het duurste is de techniek die in deze wagens zit, dat is voor een COH in veel mindere mate nodig.
Volg mij ook op twitter: @hoguhugo




alexs

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 30
Reactie #65 Gepost op: 24 maart 2011, 12:31:27
Neusje van de zalm wat betreft verbindingswagen/commando/toezicht




Kan tientallen draadloze camera's aansturen totop 5km afstand.
Volledig zelfstandig apparaat, voorzien van toilet, keuken, aggregraat, drinkwater, etc etc.
bron


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #66 Gepost op: 24 maart 2011, 19:26:00
De LFR heeft begin deze maand een aanbesteding uitgeschreven voor een nieuwe MCU, kwam ik toevallig tegen op de aanbestedingskalender:

Citaat

De aanbestedende dienst c.q. de Opdrachtgever wil mobiele faciliteiten voor commandovoering laten ontwerpen, bouwen en onderhouden. Deze mobiele faciliteiten worden in het geval van grootschalige incidenten of rampen ingezet zodat verschillende hulpverlenende instanties (brandweer, politie, verpleegkundig, de zgn CoPI) de mogelijkheid hebben om informatie te kunnen inwinnen en met elkaar kunnen afstemmen.
Het betreft het ontwerpen, bouwen en onderhoud van 1 MCU'.
Zie http://www.aanbestedingskalender.nl/noticedetails2.aspx?id=1df88304-bf47-44eb-bce4-f2d16b7ade4f

Ik was eigenlijk op zoek naar de aanbesteding van de nieuwe Rijnmondse verbindings- commandofaciliteiten, maar die zijn kennelijk nog niet gepubliceerd.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #67 Gepost op: 24 maart 2011, 19:36:47
De LFR heeft begin deze maand een aanbesteding uitgeschreven voor een nieuwe MCU, kwam ik toevallig tegen op de aanbestedingskalender: (...)

Ja, die stukken staan bij mij ook nog ergens in de werkmail om door te lezen. Ben inmiddels tevreden met onze verlengde COH dus ze mogen rustig aan doen met die MCU's.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #68 Gepost op: 24 maart 2011, 21:53:32
Het betreft 1 MCU zo te lezen. Wordt dat een eerste concept, waarna er meer moeten volgen? Of wordt het één 'Super MCU' voor landelijk gebruik bij bijzondere calamiteiten/evenementen?
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #69 Gepost op: 24 maart 2011, 22:08:48
Het betreft 1 MCU zo te lezen. Wordt dat een eerste concept, waarna er meer moeten volgen? Of wordt het één 'Super MCU' voor landelijk gebruik bij bijzondere calamiteiten/evenementen?

Zal eens kijken of ik daar op terug kan komen als ik het gelezen heb. Nu morgen eerst een 2-daagse training Algemene Vaardigheden voor CoPI-leden afmaken, zaterdag zelf een CoPI-training voor SAR-Liaisons verzorgen, maandag die uren compenseren, dinsdag weer zelf deelnemen aan een VR-training, etc....

Ik hoop het overigens niet. Een CoPI moet uiterlijk binnen een half uur operationeel zijn en daar hebben we ook een overlegfaciliteit met werkplekken voor LCMS e.d. voor nodig. Wat voor zin heeft het dan om eerst in een oude/vernieuwde CoPI-container te gaan zitten en dan later over te stappen als zo'n ding er (eindelijk) is?
Dan kunnen wij hier in Kennemerland net zo goed de KMAR vragen of we hun MOL kunnen gebruiken  8)
(wat we niet zullen doen omdat de ICT-faciliteiten voor NCW in onze container beter zijn)